Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen mer TV-reklam enligt Bjers

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan tipsa om Apple Norges sida för "Pro Stores":
http://www.apple.com/no/buy/applecentre/

Personligen tycker jag att det är mer viktigt att synas på redaktionell plats i media än genom reklamkampanjer. Ett naturligt led i detta vore att Apple Norden blev bättre på att vara med i pressen och understryka att problem med virus, worms osv. inte är ett problem på alla datorplattformar. Tror att intrång och spamproblematik kommer att bli ett allt starkare köpargument för folk som är villiga att lyfta sin blick över Wintel-horisonten.

[edit]stavfle[/edit]

Kan tipsa om Apple Sveriges sida för "Pro Stores":
http://www.apple.com/se/buy/applecentre/

... Inte visste jag att Apple Sverige har butik i Alfreton, Birmingham och Brentford.

Ursprungligen av Samuel J:

Kan tipsa om Apple Sveriges sida för "Pro Stores":
http://www.apple.com/se/buy/applecentre/

... Inte visste jag att Apple Sverige har butik i Alfreton, Birmingham och Brentford.

Hehe - en svensk version på gång alltså!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-16 14:52

Fokus?

Ursprungligen av Björnström:

- Hur kommer vi märka av Apple under 2004?

Oscar: Vi har ett fokus mot 1-till-1 kontakt med våra kunder.

Vad kul! När kommer Oscar höra av sig till mig? Låter ju trevligt, men i samband med konstaterandet om att man gått från 50% (?) til 2-3% verkar det som om nuvarande fokus är ett resultat av den minskade marknadsandelen. Vid vilken marknadsandel är Apple nöjt? Jag gillar definitivt inte snick snack och dimridåer, men lite tuffare visioner/fokus hade jag hoppats på. Eller missförstår jag Bjers?

Det var ett ganska stort fall från 50% till 2-3% i marknadsandel dock förstår jag varför satsningen på Pro Stores inte går fortare än vad fallet är nu. Om inte kostnaden ligger hos Apple norden vem är det då som får betala. Är det handlaren som får betala allt? Misstänker att marginalerna är mindre på mac än andra burkar och då är det svårt att få spridning på butikerna.

Ursprungligen av xplane:

Det var ett ganska stort fall från 50% till 2-3% i marknadsandel dock förstår jag varför satsningen på Pro Stores inte går fortare än vad fallet är nu. Om inte kostnaden ligger hos Apple norden vem är det då som får betala. Är det handlaren som får betala allt? Misstänker att marginalerna är mindre på mac än andra burkar och då är det svårt att få spridning på butikerna.

Den som startar en Pro Store kan säkert förhandla med Apple om stöd för etableringen. Som Pro Store köper du dina produkter direkt ifrån Apple och har ett omfattande rabattsystem - jag skulle tro att marginalerna för Pro Stores är betydligt bättre än för motsvarande HP eller IBM återförsäljare.

Nu när Apple kan visa att dom befintliga Pro Store gör försäljningsrekord och vinst finns det ju argument för att starta själv. Sugen på att starta i Uppsala?

Ursprungligen av Björnström:

Nu när Apple kan visa att dom befintliga Pro Store gör försäljningsrekord och vinst finns det ju argument för att starta själv. Sugen på att starta i Uppsala?

http://www.macademic.se/

finns ju redan!

Ursprungligen av xplane:

http://www.macademic.se/

finns ju redan!

Synd bara att det är så svårt att hitta dit - långt utanför centrum och gömt inne på ett gammalt regementsområde. Man får hålla ögonen öppna för att ens se den lilla Macademic-skylten utanför butiken. Och senast jag var där fanns inte en enda dator uppställd i butiken. (Vet inte om de kanske höll på med någon ommöblering, för tidigare har man åtminstone haft en chans att klämma på några modeller.)

Det är illa att de har en så liten budget för marknadsföring. De får tydligen inte ens bestämma sin marknadsföringsbudget själva? Ur intervjun:

Citat:

Apple Sverige blir tilldelad en marknadsföringsbudget varje år ifrån huvudkontoret i USA som bygger på vår omsättning och vårt resultat.

Det är tydligen Apple i USA man ska skylla på om man tycker det satsas för lite på marknadsföring. Men hur det fördelas är Apple Sveriges sak att bestämma. Om nu det senaste kvartalet är det bästa på 4 år så kanske man inte ska klaga allt för mycket på de prioriteringar de gjort?

Men jag instämmer ändå delvis med det Sundevall skriver ovan. "Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke" skulle jag säga. Så om Apple nu går ganska bra i USA t ex, borde man då inte omfördela lite av den totala marknadsföringsbudgeten till länder där det går trögt? Eller räknar de med att USA är ett trendsättande land, och att det därför är lättare att ta tillbaka sina marknadsandelar i övriga världen om de först ökar sin andel där?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-02-17 15:26
Ursprungligen av xplane:

Det var ett ganska stort fall från 50% till 2-3% i marknadsandel dock förstår jag varför satsningen på Pro Stores inte går fortare än vad fallet är nu. Om inte kostnaden ligger hos Apple norden vem är det då som får betala. Är det handlaren som får betala allt? Misstänker att marginalerna är mindre på mac än andra burkar och då är det svårt att få spridning på butikerna.

Handlarna får stå för allt. Kanske lite rabatt. De får ändå betala fullt pris på de varor som är i utställningen. Där skulle ju Apple kunna stödja bättre.

Utskick till hushållen skulle ju nå fler. Som Dell gör. Är väl billigare än annons?

Sedan måste Apple kvala in på STAKO-avtalet. Det är ett måste som på något sätt blev ett fiasko sist.
Tyvärr togs inte denna fråga upp. och kommuner.

Kan ni inte ställa denna fråga i efterhand till Oskar B?
Den hänger också ihop med HemPC frågan. Vissa landsting och kommuner anser att endast de märken som är med i STAKO kan bli föremål för HemPC.

Ursprungligen av Sten_n:

Sedan måste Apple kvala in på STAKO-avtalet. Det är ett måste som på något sätt blev ett fiasko sist.
Tyvärr togs inte denna fråga upp. och kommuner.

Kan ni inte ställa denna fråga i efterhand till Oskar B?
Den hänger också ihop med HemPC frågan. Vissa landsting och kommuner anser att endast de märken som är med i STAKO kan bli föremål för HemPC.

Det är en perfekt fråga för en uppföljning!

Oscar Bjers svarade på frågan "Hur mycket kommer Apple spendera på marknadsföring i år?" med:
"Det är viktigt att förstå att vi har begränsade resurser. Apple 2003 har inte samma möjligheter som Apple hade för tio år sedan när vi hade uppemot 50% marknadandel. Idag har vi 2-3% av nyförsäljningen i Sverige - konkurrenten Dell har 10-15 gånger så hög omsättning (och antagligen marknadsföringsbudet) som vi har."

För mig så låter det som ett ganska konstigt och bakvänt sätt att resonera, att man satsar mindre på reklam när man har lite marknadsandelar - det finns ett uttryck som går i stil med "för att vinna lite måste man satsa lite". Om ens andelar sjunker ska man väl göra tvärtom, satsa MER på reklam istället för hålla det på ett minimum? Hur har Apple Sverige tänkt öka marknadsandelarna om de inte slänger iväg pengar på reklam? Dell har ju otroligt mycket reklam i tidningar och på TV, det är kanske också därför dom är 10 - 15 ggr större än Apple? Folk ser ju i alla fall att Dell finns tillskillnad från Apple.

Ursprungligen av Sundevall:

Oscar Bjers svarade på frågan "Hur mycket kommer Apple spendera på marknadsföring i år?" med:
"Det är viktigt att förstå att vi har begränsade resurser. Apple 2003 har inte samma möjligheter som Apple hade för tio år sedan när vi hade uppemot 50% marknadandel. Idag har vi 2-3% av nyförsäljningen i Sverige - konkurrenten Dell har 10-15 gånger så hög omsättning (och antagligen marknadsföringsbudet) som vi har."

För mig så låter det som ett ganska konstigt och bakvänt sätt att resonera, att man satsar mindre på reklam när man har lite marknadsandelar - det finns ett uttryck som går i stil med "för att vinna lite måste man satsa lite". Om ens andelar sjunker ska man väl göra tvärtom, satsa MER på reklam istället för hålla det på ett minimum? Hur har Apple Sverige tänkt öka marknadsandelarna om de inte slänger iväg pengar på reklam? Dell har ju otroligt mycket reklam i tidningar och på TV, det är kanske också därför dom är 10 - 15 ggr större än Apple? Folk ser ju i alla fall att Dell finns tillskillnad från Apple.

Apple Sverige har en hård budget och krav ifrån USA att visa vinst - det är #1 i prioritering.

Bjers gav oss siffran 2-3% nettomarginal - dvs om försäljningspriserna minskar med mer än så gör man förlust (eller om man ökar kostnaderna för t ex marknadsföring). Så tufft är det.

Ursprungligen av Björnström:

Apple Sverige har en hård budget och krav ifrån USA att visa vinst - det är #1 i prioritering.

Bjers gav oss siffran 2-3% nettomarginal - dvs om försäljningspriserna minskar med mer än så gör man förlust (eller om man ökar kostnaderna för t ex marknadsföring). Så tufft är det.

Bara 2-3% nettomarginal beror väl mest på att Apple Sverige säljer macar på kommission åt Apple USA Om Apple Sverige skulle sälja dubbelt så många macar som idag men gå med t.e.x. 3% förlust p.g.a ökade marknadsföringskostnader och diverse säljstöd , så skulle ju ändå Apple USA antagligen vara mycket nöjda. Apples verkliga marginaler hör ju till dom högsta i branschen.

Att sälja populära varor på kommission och sikta på att uppfylla rimliga kvoter är ju inte speciellt tufft snarare tvärtom.

Senast redigerat 2004-02-16 21:45

Bjers nämnde flera gånger i intervjun att man i första hand måste behålla befintliga kunder i övergången ifrån OS9 till OSX.

Jag gissar att många av dom stora kunderna verkligen tar sig en funderare innan man byter till ett operativsystem. På många sätt var det nog nästan lika lätt att byta OS till Win2k som till OS X (grundat på att man oftast behöver nya mjukvaror och hårdvara).

OT: Visst är bilden i den senaste artikeln spegelvänd? Eller har någon flyttat om böckerna och kartongerna i bokhyllan bakom?

  • Medlem
  • 2004-02-16 15:55

Jag är förbluffad! Inte sjutton kommer Apple få mer marknadsandelar med den typen av marknadsföring .
Förstår dom inte alls att 95% av befolkningen inte har en aning om vad Apples produkter är idag?
Att enbart satsa på befintliga kunder betyder att expansionen uteblir.
Besviken är vad jag är !!

Maco - jag är övertygad om att både Bjers och alla 99mac:are vill lägga ungefär 2 miljarder på marknadsföring i år men har man inte pengarna så har man inte pengarna. Känns lite konstigt att höra ifrån ett stort företag som Apple men man inser ju att dom är inte så himla stora längre helt enkelt.

  • Medlem
  • 2004-02-16 17:37
Ursprungligen av Björnström:

Maco - jag är övertygad om att både Bjers och alla 99mac:are vill lägga ungefär 2 miljarder på marknadsföring i år men har man inte pengarna så har man inte pengarna.

Det handlar inte om summan pengar till marknadsföring utan hur dom väljer att använda sin befintliga reklambudget,Annonser i MacWorld och Cap&Design genererar knappast nya kunder!
Om dom tex satsade de pengarna på små informativa annonser i dags/kvällspressen skulle det helt klart generera mer privatkunder.Att synas i den stora elektronikhandeln ger naturligtvis också mer kunder.
Tyvärr verkar det ju som om strategin för Apple sverige för tillfället är att måna om sina gamla kunder.
Det är väl bra iofs men om ett företag ska växa krävs det att man ständigt söker nya marknader/kunder.......det vet väl du Martin

Ursprungligen av maco:

Det handlar inte om summan pengar till marknadsföring utan hur dom väljer att använda sin befintliga reklambudget,Annonser i MacWorld och Cap&Design genererar knappast nya kunder!

Bjers var tydlig: vårt fokus #1 är att inte tappa befintliga Mackunder.

  • Medlem
  • 2004-02-16 17:49
Ursprungligen av Björnström:

Bjers var tydlig: vårt fokus #1 är att inte tappa befintliga Mackunder.

Jättebra Jag förmodar han menar press/reklam och andra storkunder...vi små privat macare lär väl aldrig lämna produkten

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-16 16:30

Vad jag blir sugen på att starta i Sundsvall. I fina lokaler och med fullt med macar och prylar i affären. Så skulle jag ha nån kille som kunde prata Mhz och sånt trist Så att jag inte behövde lära mig sånt.

Själv skulle jag sälja massor med underbara macar till otekniska kvinnor och varje kväll (nåja, några kvällar i veckan) skulle jag ha kurser för alla dessa otekniska kvinnor där jag skulle visa vad lätt och kul det är att ANVÄNDA datorn. Himmel vad kul det skulle vara.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 16:58

Jag håller med maco och sundevall till 100%
Det finns inte en chans i universum att apple i sverige ökar sina marknadsdelar nämnvärt när strategin är att satsa så lite som möjligt och målet är att behålla befintliga kunder...
Det värker i (kapitalist-)hjärtat när man ser ett företag med så starka produkter väljer att kasta allt i sjön! Den coolaste mp3-spelaren man kan ha just nu är iPod och de klart tuffaste och mest eftertraktade datorerna är PB PM - utan tvekan. Med rätt marknadsföring skulle vi kunna få se en explosion i försäljningen i sverige!! Det är jag helt övertygad om!! Men det är klart Apple kanske kör samma strategi på tillverkningsbiten som på marknadsföringen = satsa så lite som möjligt, så de kanske skulle få svårt att få fram enheter...

mina 2 cents /jensa

500 spottar i TV4 skulle knappast förändra situationen. Frågan är om 5000 spottar skulle göra det.

Men 50st Pro Stores över hela landet skulle nog f*n göra rätt mycket gissar jag iallafall. (och skulle kunna vara en grund för en kommande tv-kampanj...gå till din lokala butik...)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 17:09
Ursprungligen av Björnström:

500 spottar i TV4 skulle knappast förändra situationen. Frågan är om 5000 spottar skulle göra det.

Men 50st Pro Stores över hela landet skulle nog f*n göra rätt mycket gissar jag iallafall. (och skulle kunna vara en grund för en kommande tv-kampanj...gå till din lokala butik...)

Hur menar du att TV-reklam inte skulle påverka försäljningen?? Jag är av motsatt åsikt - jag tror nämligen inte gemenman inte känner till Apples produkter. Apple har i sverige blivit så perifiera att de glömts bort! Att slänga upp en gäng pro stores är i sej ett sätt att komma ut men det bör defintivt ske i samband med kampanjar i media!!

/jensa

Jag ska erkänna att jag inte är expert på området - jag går efter min magkänsla.

- Hur mycket TV-reklam krävs det för att konvertera säg 5000 användare ifrån sin befintliga PC med Windows XP? Rätt mycket gissar jag.

- Att skicka in folk i AppleStore tror jag däremot är ett lysande recept, man får en chans att titta på produkterna, lyssna på duktiga säljare och bli övertygad.

Kombinationen är naturligtvis bäst: Titta på nya XXXX i din lokala Pro Store i Borlänge.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 16:19
Ursprungligen av Björnström:

Kombinationen är naturligtvis bäst: Titta på nya XXXX i din lokala Pro Store i Borlänge.

En anställning där skulle möjligen vara ett skäl att flytta tillbaks...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 17:23

Jag tycker att Apples marknadsföring funkar bra! (Uttalar mig inte om sverige specifikt) Tex att köpa upp Emagic och sluta tillverka till PC var både fult och väldigt smart Tycker de har etablerat sitt varumärke. "Det är nog lite fräckt att ha Mac" tänker jag som alltid använt PC. Tror att det är rätt metod, de lägger vantarna på musik & mediebranschen, branscher som många vill arbeta inom. De lanserar inte en dator utan en livsstil. Tror det börjat vända för Apple nu och de kommer väl pusha hårdare i takt med att det går bättre, what's the rush?

Är jag helt ute och cyklar? Nu sitter jag iaf bara o väntar på att min låneansökan ska gå igenom så skaffar jag mig en G5 eller G4

Det är klart att det krävs en mer långsiktig strategi än bara TV-reklam för att omvända användare från Windows XP till Mac.

Med iPod är situationen annorlunda däremot, tror i alla fall jag. Vad gäller iPod tror jag annonser i tidningar, TV-reklam och massiv exponering i retail-kedjor så som El-Giganten, Siba och OnOff skulle kunna ge iPod en lika dominant marknadsposition som den har i exempelvis USA. Genom denna dominans skapas förutsättningar för att på längre sikt få över fler och fler kunder till Apples datorsortiment, i och med att medvetenheten om Apple som företag ökar hos allmänheten. Steve Jobs har själv sagt att detta är del av deras strategi, och det är konstigt att Apple Sverige inte delar samma syn som huvudkontoret vad gäller detta.

Som det ser ut nu kommer antagligen JOS få den position som Apple borde haft i Sverige på mp3-marknaden, vilket jag tycker är jättesynd. iPod kommer aldrig få en marknadsandel i sverige på runt 50% om inte Apple Sverige bemödar sig att pusha för sin produkt!

Bevaka tråden