Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webshop/E-handel

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 14:28

Har någon en e-handelslösning att tipsa om? Ska göra en webshop åt en kund. Behöver ett ställe där man kan lägga upp en databas(som dom har skapat där jag bara matar in produkterna) och kreditkortshantering. Ska vara smidigt att lägga in min grafik. Ska fungera mot Sverige Storbrittanien och Frankrike.

Vad får det kosta?

Vi säljer ju shoplösningar på löpande band - templatesbaserade och förberedda för 8 språk.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 14:53

På mötet visade jag Caramboles lösning som kostar 10.000/år med webhotell databas och kreditkortslösning.
Tyckte dock att deras admingränssnitt såg väldigt rörigt ut.

demoshop
http://shop.simpleworld.com/

admingränsnitt
http://admin.demo1.carambole.com/Shopinfo/ShopOwnerLogin.asp

Vad har ni för hemsida, demoshoppar o.s.v.

Vi sitter och jobbar med Friskis & Svettis nya shop just nu, vi hoppas bli klara med den imorgon faktiskt.

Titta gärna på:

www.speedmania.se
www.proink.se
www.onebox.se

Vi har haft så många kundprojekt sedan vi drog igång (startade AB i Dec 03) att vi inte hunnit göra klart en egen sida. Däremot vore det enkelt att skapa en egen demoshop till dig.

Allting är baserat på MySQL och PHP för att kunna köras på alla operativsystem (plus gratis databas). Hosting sker normalt sett på Levonline:s linuxkluster för 150kr/mån "in alles".

Shopparna börjar på 10.000kr (engångsavgift) plus timkostnad för eventuella modifikationer. Normalt sett brukar notan sluta på cirka 20 - 25.000kr för en shop som är uppe och rullar inkl implementering av befintlig design och import av produkter + produktbilder.

Vår hemsida:
http://www.mantaray.se/

Vi tittar för övrigt på möjligheten att bundla shoplösningen med en Xserve och hosting - hade varit ett kul koncept.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 15:17

Det är en rätt liten kund så jag måste hålla ner priset mycket. 10.000 var okej för dom.
Jag behöver ett gränssnitt som ska vara lätt att uppdatera utan alltför stor inlärningsnivå.

Vi har byggt systemet med tre nivåer:

Databas - Logik - Templates (design)

Du behöver alltså inte någon som helst PHP-kunskap för att ändra templates, däremot måste du kunna HTML t ex. Allting är "CSS:at" dvs du kan ändra färger på ett ställe för att uppdatera hela sajten.

Alla texter finns separerade i språkfiler (vi kan leverera upp till 7 språk: Svenska, Engelska, Tyska, Franska, Spanska, Italienska och snart även Danska).

Efter att ha fått en timmes genomgång med oss kommer du troligen kunna göra alla designförändringar du vill ha helt själv.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 05:04
Ursprungligen av Björnström:

Vi har byggt systemet med tre nivåer:

Databas - Logik - Templates (design)

Du behöver alltså inte någon som helst PHP-kunskap för att ändra templates, däremot måste du kunna HTML t ex. Allting är "CSS:at" dvs du kan ändra färger på ett ställe för att uppdatera hela sajten.

Alla texter finns separerade i språkfiler (vi kan leverera upp till 7 språk: Svenska, Engelska, Tyska, Franska, Spanska, Italienska och snart även Danska).

Efter att ha fått en timmes genomgång med oss kommer du troligen kunna göra alla designförändringar du vill ha helt själv.

Retailer ser ut som en modifierad osCommerce. Är det så?

Ursprungligen av rodin:

Retailer ser ut som en modifierad osCommerce. Är det så?

Nä, verkligen inte. Om det hade varit så hade jag skrivit det.

Eller menade du admingränssnittet?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 15:34

Jag tror tyvärr vi inte kan gå över 10.000:- så jag får väl sätta mig in i Caramboles röra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 16:56

Björnström, har ni en färdig lösning för betalning med kontokort med det ca-priset (25.000)? På Onebox gick inte det vad jag kunde se?

Har en kund som smålurar på webbutik, men när jag kollade runt så fanns det inga billiga lösningar för svensk kreditkortsbetalning.

Caramboles demoshop har inte helller det iofs...

Martin (den andra, inte Björnström), är det inte bättre att betala 25000 i engångsavgift + 150:-/mån än 10000/år för kunden?

Du kan även kolla in www.oscommerce.org, opensource webbutik. Enkelt att installera på webbhotell med php+mysql och innehåller i stort sett alla funktioner (förutom just koppling mot svensk kreditkortsbetalning). Om du behöver hjälp med installation så hör av dig.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-16 17:10

Jag är ung och viril.

Jag länge funderat på att koda upp en webbshopplösning.
Har jobbat i över ett år med webbadministrations lösningar till företag.

Dock har jag inte kunskapen inom php, utan ASP men Mysql.
Ska få tummen ur å försöka lära mig php också.

Klejm - Unga men inte dumma

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 17:27
Ursprungligen av mattan:

Du kan även kolla in www.oscommerce.org, opensource webbutik. Enkelt att installera på webbhotell med php+mysql och innehåller i stort sett alla funktioner (förutom just koppling mot svensk kreditkortsbetalning). Om du behöver hjälp med installation så hör av dig.

ser bra ut. detta företaget kan man köpa en koppling av för kreditkort.
http://www.euroitsolutions.se/index.asp

tyvärr håller inte tidsplanen för att installera egen webbutik och så, får se mig om efter
en färdig shop där man i stort sett kan ändra mallarna bara.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 18:06
Ursprungligen av martin:

ser bra ut. detta företaget kan man köpa en koppling av för kreditkort.
http://www.euroitsolutions.se/index.asp

tyvärr håller inte tidsplanen för att installera egen webbutik och så, får se mig om efter
en färdig shop där man i stort sett kan ändra mallarna bara.

Jag mailade dem och frågade om de hade en färdig plugin för sin kortbetalning för OScommerce.

Hör gärna av dig om du hittar en bra svensk "färdig" webbutikslösning, när jag kollade runt för ett tag sen så fanns det inte mycket....

(Att installera en standard OScommerce tar ngn timma om man väl har fixat webbhotellet. Sen tar det ju tid att göra om utseendet men det måste man ju inte om man inte vill.)

//mattan

Tips:Om du är intresserad av OsCommerse så ingår det på vårt "lågprishotell" utan extra kostnad.. Dock får du själv bygga upp shopen, men det tänkte du ju göra ändå..

MVH/Daniel
ddde

/edit: Reklam för näringsverksamhet är inte tillåten i forumet.
http://99mac.se/info/villkor.php

Senast redigerat 2004-05-28 09:56
1
Bevaka tråden