Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om bra webhotell?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2004-02-16 11:54

Hej;

Letar webhotell, och undrar om någon kan tipsa om ett bra sådant. Vad har du för erfarenheter med dit val - bra/dåligt?

Tacksam för svar!

Mikkel Örstedholm

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-16 12:44

Vet inte vad för serverar du är ute efter med jag använder mig av: http://www.hotellwww.com

Bra paket, mycket trevlig och personlig support.
Kan även fixa bra pris där om du är intresserad

//Nicklas

www.oderland.com

Inga dåliga erfarenheter än. Snabba, billiga och pålitliga. Jag har iofs bara haft dem i några veckor men 0-strul än så länge.

Detta har iofs diskuterats i en annan tråd, kommer inte ihåg vilken men gör en sökning.

Jag använder www.99kronor.com

Funkar kanonbra tycker jag. Man får mycket för pengarna

Alla "billiga" alternativ är väl mer eller mindre okej som jag förstått det, även om man hört talas om ett eller annat bottennapp här och där.
Ditt val beror väl också på vad du har för buget, trafik och serverbehov.

Lycka till

Ursprungligen av Mikkel:

Letar webhotell, och undrar om någon kan tipsa om ett bra sådant. Vad har du för erfarenheter med dit val - bra/dåligt?

Tacksam för svar!

Kolla gärna gamla trådar också, där finns många bra tips och erfarenheter, en snabb sökning ger dessa:

Rekommendera webbhotell
Billigt webbhotell???
Är www.b-one.net bra?
Seriöst webhotell?
Webhotell är detta bra?
www.99kronor.com?
Webhotel?
Sjukt billigt webb-hotel
Någon som provat b-one.nu?
Webbhotell?
Vilket webbhotell är bäst?
Bra (och billigt) webhotel?
webbhotel, tips!?

Senast redigerat 2004-02-16 14:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 14:26

Förutom i en hel del trådar här på 99mac.se så finns det mer att läsa på idg.se

-Torkel

<lite offtopic>
personligen tycker jag att bandbredd är för dyrt i sverige/europa och tycker själv man får mer för pengarna utomlands (dvs usa) där bandbredd är något billigare. Själv har jag precis en VPS/VDS (virtual private server/virtual dedicated server) där man några stycken delar på en dual xeon med ett antal gb ram (4gb för mig), scsi osv. Själva "host datorn" kör då något som heter User Mode Linux som delar upp burken i virtuella maskiner och tilldelar resurser efter behov och beroende på vilken konfiguration man betaler för. Funkar alldeles ypperligt för mig som vill ha root access, vilket ju då givetvis kräver att man vet hur man administrerar en sådan.

Funkar ypperligt för just mig och mina kunder. Och personligen tror jag att det är sådant många (mindre) webbhotell kommer funka i framtiden, om inte redan störstadelen gör det utomlands..
</lite offtopic>

Det är verkligen stor skillnad i bandbreddspriser i utlandet - vi har tittat på sådana lösningar. Frågan är hur trafiken mot Europa fungerar?

jae, kan du surfa på amerikanska sidor så..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 15:55

User mode Linux är verkligen intressant. Man får full kontroll på sin konfiguration utan att behöva ta upp en hel server. Finns det ingen i Sverige som erbjuder det? (Vore enklare med en vanlig svensk faktura.)

Jag har min sida på b-one, och morsan sin på loopia.. Loopia är asbra (allting är bara rätt liksom) men kostar lite mer..

Jag är ganska missnöjd med b-one. Dom verkar inte ha någon imap mail, samt att man är tvungen att gå via deras portal för att logga in med webmail.. Man får inte heller någon katalog som ligger "inann" den utdelade katalogen (oftast "public_html" eller "www") En hel del driftproblem har dom haft också.

Så om ett år när mitt b-one har gått ut så blir det något annat...

Angående webbhotell i USA: Jag har funderat i de banorna ett tag. Jag har letat ett bra webbhotell som ger gott om utrymme för att kunna lägga upp fotoalbum på nätet. Det är ingen hög trafik, bara mycket utrymmeskrävande.

Här i Sverige känner jag till flera bra webbhotell (som t.ex. Aleborg) med mycket snabb lina, men man får sällan bra utrymme till bra priser (säg att man vill ha 1-2 gig t.ex, då blir det snabbt väldigt dyrt för ett hobbyprojekt som ett personligt fotoalbum ändå är). Jag hittade ett svenskt webbhotell som gav 2 gig för 400 kr/år faktiskt, men deras lina var tyvärr för slö.

I USA finns många bra webbhotell också och priserna är ofta kraftigt lägre, framförallt på tjänster som Johan Dansk snackar om. En egen virtuell server med 3 gig för 19 dollar i månaden t.ex. Det är fortfarande lite för dyrt för ett hobbyprojekt men om man kanske samlar ihop några vänner eller liknande så... Hastigheten är förvånansvärt bra även om pingtiden förstås blir lidande av rent fysikaliska begränsningar i tid och rum.

Ursprungligen av Adrian B:

Hastigheten är förvånansvärt bra även om pingtiden förstås blir lidande av rent fysikaliska begränsningar i tid och rum.

man kan ju diskutera hur stor skillnad 20-40ms gör i ping för en webbsida (skillnaden mellan min server på usa's västkust och 99mac.se), men frågan hur mycket skillnad det gör för en "nörmal" sida, jag märker iaf ingen skillnad på hastighet för vanlig surfning mot servers i usa..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-18 16:33

HostEurope skall vara bra, håller precis på att kolla in dem nu.
Har tidigare haft på fasthosts.co.uk, som är ok, men har haft
lite problem med mailen. Men utrymmet e toppen och
jag betalar 30 kronor i månaden för fri bandwidth mm.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-03-05 22:24

http://www.smyr.net/indexsv.htm

Någon som känner till mer om detta webbhotell? Måste finnas en hake tycker man, allt gratis, 10 gig, PHP, reklamfritt.

Ursprungligen av yuehan:

http://www.smyr.net/indexsv.htm

Någon som känner till mer om detta webbhotell? Måste finnas en hake tycker man, allt gratis, 10 gig, PHP, reklamfritt.

De som använt det (googlade lite) verkar klaga på att dataöverföringen inte var så snabb. Men annars verkar det fungera bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-08 11:54

...eftersom tråden och svaren är ganska gamla - finns det nya (eller bra gamla för den delen), webhotell som är bra för den som söker bra, billigt, "obegränsad trafik" och gärna billiga extra domännamn. Behöver bara en eller ett par gig space.

Några tips?

Ursprungligen av barzini:

...eftersom tråden och svaren är ganska gamla - finns det nya (eller bra gamla för den delen), webhotell som är bra för den som söker bra, billigt, "obegränsad trafik" och gärna billiga extra domännamn. Behöver bara en eller ett par gig space.

Några tips?

Jag har använt DreamHost och tycker att de fungerat bra. Utrymmet och trafiköverföringen är näst intill obegränsad och du kan använda allt om du skulle vilja det. För varje vecka som går ökar utrymmet och trafiköverföringen med ett antal GB.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har använt DreamHost och tycker att de fungerat bra. Utrymmet och trafiköverföringen är näst intill obegränsad och du kan använda allt om du skulle vilja det. För varje vecka som går ökar utrymmet och trafiköverföringen med ett antal GB.

Jag är också nöjd med Dreamhost, och om man utnyttjar någon av de "promo codes" som finns så blir det nästan gratis första året. Den som inte orkar leta kan få en av mig.

Ursprungligen av hallgren:

Jag är också nöjd med Dreamhost, och om man utnyttjar någon av de "promo codes" som finns så blir det nästan gratis första året. Den som inte orkar leta kan få en av mig.

Faktum är att jag tyvärr tycker att det har blivit betydligt sämre på senare år. Det är svårt att sätta fingret på precis vad det är men det känns som om de sedan dess har blivit alltför stora. Det är inte så att saker fungerar dåligt, men det är inte heller så att något fungerar riktigt bra heller.

Numera använder jag en virtuell server hos GleSYS där jag kör en egen mail- och webbserver, inställda precis som jag vill ha dem. Rekommenderas om du känner att du har tid och intresse att administrera en server. Det kortare avståndet gör skillnad, 10-40 ms istället för drygt 200. IPv6. Bra support är det också. Enligt deras hemsida har de bara support under kontorstid men vid ett tillfälle har jag dock varit i mailkontakt med dem klockan tre en söndagmorgon vilket jag blev rätt imponerad av.

Hur mycket är "nästan gratis"?

Ursprungligen av ztaafen:

Hur mycket är "nästan gratis"?

Okej, jag tog reda på det själv. 22 dollar, 151 kronor. Inga pengar alls.

Blir nog en Dreamhostserver för mig, tror jag. Pengarna efterföljande år är ju inte så mycket, de heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-02 13:56

Använder mig av: http://www.hostgator.com vilket har fungerat kanon. mycket lagringsutrymme till en billigt pris och har aldrig haft problem med att sidan gått ner.

Vill bara tipsa om att Dreamhost har ett superbra erbjudande just nu. 500GB och 5TB överföring!

Går man in på Dreamhosts sida så kommer det upp en popup med mer information.

Visst, ja, 5 gratis domäner får man också.

Har skaffat ett konto på Dreamhost nu, och jag använde deras erbjudande. Strax under 500 landade det på, helt okej, om ni frågar mig.

skaffade också ett hos dreamhost.com nu, betalade 650kr för 2års kontrakt och har nu (tittar på min FTP panel) 200GB ledigt utrymme. nice.

Hittade en trevlig kupong som gav $97 avdrag. Gå in på deras forum så hittar nu kuponger i massor.

Nu gäller det bara att få över allt jag har på one.com till den nya och föra över www.rytterfalk.com och wordpressinstallationen utan att det blir tok

Nu är den nya platsen aktiv och resultatet är att den slår one.com med ungefär x3 hastighet när det gäller att ladda hem saker, huvudsidan laddar betydligt snabbare också. I mitt fall ganska viktigt då jag vill ha en sida med massor av bilder, filmer etc.

Så ett STORT +++++ till dreamhost.com - jag är skitnöjd. STORTA ----- till one.com som tvingar mig att betala ett år till bara för att jag inte sa upp det 45 dagar innan flytten. Att min site dessutom kan bli snabbare från USA än från Europa är också mycket märkligt..

Dock så förlorade jag min egen IP (går att få om du betalar lite extra) - Det spelar mig ingen större roll, men kanske någon annan.

http://www.rytterfalk.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-01 09:54

Jag använder inte detta webbhotell själv, men skulle definitivt omvärdera läget nästa gång det är dags: http://www.vebbhotellet.se/

TImber, hoppas att du har lång tid tills det är dags för förnyelse för vebbhotellet har till och med stängt sin kölista!!!!!!!!!

Jag vill flytta dit nu - speciellt med tanke på att man slipper alla mejl från Ryssland och Kina samt att alla ens meddelande spamsökt manuellt.
Undrar om man kan sno deras virusskydd?

Ni borde testa www.scorpiondata.com! Har haft dem i några månader nu och det fungerar mycket bra. Kan verkligen rekommendera detta webbhotellet!
Mycket bra support och man får IMHO mycket för pengarna.

Bevaka tråden