Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsrouter vägrar samarbeta

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en tre macar och en skrivare som delar adsl via en Dlink DI-804 bredbandsrouter. I dag var nätverket plötsligt dött (eller om det var så att de dhcp-tilldelade ip-adresserna av någon anledning ballat ur, för jag kom inte ut på nätet och kunde inte växla tangentbord via KMRemotecontrol). Slog av och på routern, startade om datorerna, och gjorde slutligen en "factory reset" på routern. Men det funkar fortfarande inte:

* Datorerna hittar varandra över nätverket, men tidigare hade de adresser som 192.168.0.10x, nu har de adresser som 192.168.0.21x (tilldelade automatiskt via dhcp)

* Jag kommer inte ut på internet, men WAN-lampan på routern lyser

* Jag kan pinga routern (192.168.0.1) utan problem

* Jag når dock inte routern via webbläsaren och kan således inte kolla dess inställningar eller status

* Power/Test-lampan på routern blinkar snabbt. Enligt manualen ska lampan blinka varannan sekund när allt funkar och i readme-filen till firmwareuppgraderingar står att den blinkar snabbt när den väntar på firmware.

Men när jag laddar ned senaste firmware från dlinks svenska hemsida innehåller zipen bara en .exe-fil. Någon som vet hur man uppgraderar firmware från en mac? Andra idéer om hur jag kan få routern på humör igen?

/
Johan

har du kopplat direkt till modemet för att se att det fungerar? Efter att ha pluggat ur nätverket verkar det vara bra om man startar om det i rätt ordning, Modem>Router>Datorer. Det kan vara att det hela har kommit "ur synk"

Tyvärr går 804:an bara att uppgradera från PC. Funkar dock om man kör med Virual PC, men då inte över AirPort.

Tänk också på att om du gör en factory reset nollställs även lösenordet. Så när du ska logga in via webläsare blir det, om jag inte minns fel, admin som login och blankt lösenord.

Du kanske redan provat det, men testa att bara dra ur strömsladden någon minut och plugga in igen för att se om lampan fortsätter blinka "fel".

hepp, det visade sig vara firmwaren som fepplade. efter att ha uppgraderat den via en pc på jobbet funkar routern åter prima.

/
Johan

Ursprungligen av halsnalle:

hepp, det visade sig vara firmwaren som fepplade. efter att ha uppgraderat den via en pc på jobbet funkar routern åter prima.

...tills i går, that is. Nu har den åter tappat firmwaren, delar ut konstiga IP-adresser och blinkar frenetiskt.

Hm, funderar om det är så att jag har blivit utsatt för någon ful attack som får brandväggen i routern att stänga av sig. Men enligt manualen ska det då bara vara att starta om routern.

Kanske dags att investera i en ny trådlös...

/
Johan

1
Bevaka tråden