Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut på pc skrivare genom nätverk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en enkel pc med en laserskrivare, pararellports kopplad.

Kan jag från min mac, panther skriva ut på denne?

Hur gör jag då?

Varför jag vill göra detta är dels för att vi har två på företaget som kör pc och av ekonomiska själ, så säg inte att jag bör köpa en usb skrivare eller en nätverksskrivare.

Du skriver inte vad ni har för OS.
Om du kör OS X 10.3 och har delat skrivaren i windowsburken så skall den dyka upp i print center. I print center kan man välja windowsutskrift.

Ursprungligen av Micke W:

Du skriver inte vad ni har för OS.
Om du kör OS X 10.3 och har delat skrivaren i windowsburken så skall den dyka upp i print center. I print center kan man välja windowsutskrift.

Jag skrev att vi kör Panther - alltså 10.3 på mac burkarna.

Idag är det win 98 på pc burken eftersom den har minsta möjliga minne.

Bör jag byta till win2000 på den?

Det har funnits vissa problem med Win 98 och printer sharing.
Det finns bra info på MacWindows
Hur som helst så skulle jag byta till Windows 2000...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-15 19:36

Jag installerade ett nätverk till en kund med bara pc-datorer med en billig router med skrivarport på, mycket enkelt att installera och routern gick på under 1000-lappen och var en D-link.

Vet dock inte om detta funkar något vidare, kanske någn annan kan svara bättre på. Annars skall jag upp företaget imorgon så jag skulle kunna plugga i min ibook och se.

Hur mycket minne behöver 2000 för att kunna gå igång?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:06
Ursprungligen av draags:

Hur mycket minne behöver 2000 för att kunna gå igång?

Windows XP behöver 128... har hänt ibland att det går igång med 64...

Windows 2000 behöver antagligen 64

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-17 08:17

128, men det är nog inget att rekomendera.

Ta och köp 512ddr, kostar ju inte många kronorna. Välvärt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-17 09:05

Minsta man bör ha till Win 2000 för att det ska flyta bra är 192MB, men rekommenderat är 256MB.

Det enda win datorn ska göra är att kunna skriva ut, inget mer.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-17 20:58

Hmm låten dator stå bara för skrivar server låter ju otroligt onödigt.

Köp antigen en router som har skrivarport, sätt i den direkt i en av dina macar och dela ut?

För att låta en gammal dator stå på är väl inte helt billigt om man ser långsiktigt.

Jo jag vet att det är onödigt, skulle helst vilja slippa pc datorn överhuvudtaget.

Men tillsvidare innan vi köper en annan skrivare med usb tänkte jag använda den för att koppla in en laserskrivare med pararellanslutning.

Router med skrivaranslutning antar jag kostar pengar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-17 23:11

Allt som inte är nätverksorienterat är ju inte att föredra i ditt fall. Du vill ju, om jag förstår det hela korrekt, dela på skrivaren med alla datorerna i nätverket. USB är ingen teknik för att tillåta nätverksdelning - den kräver att den datorn som skrivaren sitter USB-ansluten till kan dela ut skrivaren över nätverket.
Du har, som jag förstår det, två alternativ på kort och lång sikt:

* på kort sikt ger dig w2k (men licensen kortar väl en slant?) och utdelad skrivare alt. linux/BSD-PC med SMB/LPR-utdelning av skrivarkön.

eller

* på lång sikt gäller en router, nätverksskrivare, linux/BSD-PC med SMB/LPR-utdelning av skrivarkön.

1
Bevaka tråden