Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några tankar om iBook G4

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 03:06

Medan andra fick blommor och nallebjörnar idag, så kom brevbäraren med en mycket bättre present till mig. Min sprillans nya iBook G4 med 12" skärm och alla godsaker man kan lägga till (640 MB minne, AirPort Extream, Blåtand, 60 GB hårddisk) står nu framför mig på skrivbordet.

De krav som jag hade när jag valde att köpa en iBook var en liten smidig laptop med bra batteritid till ett bra pris.

Som väntat så gav det yttre ett mycket gediget intryck med fin finish och vacker design. Även "insidan" var till belåtenhet (Tony Hawk flöt bra på min iBook).

Ljudmässigt så kan jag säga att högtalarna faktiskt var en positiv överraskning. Jag hade förväntat riktigt uselt ljud, istället är det bara sisådär ljud som man kan stå ut med om man inte har möjlighet att koppla in externa högtalare eller hörlurar.

iBooken är inte ljudlös - man kan höra ett svagt sus från maskinen om det är knäpptyst i rummet. Dessutom "knastrar" det när den läser från eller skriver till hårddisken och den optiska enheten låter verkligen som om den skulle tugga i sig skivorna när man matar in dem. Fast ingen av ljuden är överdrivet störande och man kan nog inte begära en mycket tystare dator än såhär.

Displayen är alldeles lagomt stor för mina behov, den känns på inget vis för liten. En större skärm hade medfört att man förlorat i portabilitet.

Ibland kan man ana en viss tendens till att iBooken inte riktigt svarar i exakt samma ögonblick som man klickar eller trycker ner en tangent. (Jag är förvisso lite bortskämd av att sitta på snabba Dell-maskiner och på dual G5:or).

Har inte hunnit testa batteritiden eller trådlösa räckvidden ännu.

Ovan har jag försökt vara objektiv (kritisk?) och främst tagit upp de sidorna av iBooken som man inte kan läsa sig till i specificationerna, eftersom jag själv saknade en sådan recension av iBooken när jag stod i valet och kvalet. I allt övrigt skulle jag säga att jag är mycket belåten med datorn och kan starkt rekomendera den till tveksamma, speciellt till potentiella swichers (likt mig).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 03:07

och nu: Karma tack

Min uppfattning om iBook 12" G4:

Skärmens kvalité är den största begränsningen med den här datorn, och det borde gälla även 14” modellen. Betraktningsvinkeln är låg, svärtan(återgivningen av svart) är inte bra och färgerna skiftar ganska starkt beroende på var du sitter. Skärpan är helt ok och färgerna också, när du ser skärmen framifrån.
Upplösningen är perfekt på en sån här skärm, på en 14” ser 1024x768 suddigt och förstorat ut nu när jag vant mig med samma upplösning på 12”. Jag var rädd för att 12” skulle vara för litet men det är helt perfekt, det är trots allt en bärbar dator.

Photoshop och Garageband kör jag båda. Båda går faktiskt helt ok att arbeta med. Men sedan jag uppgraderade minnet till 640 har jag fått en stor prestandaförbättring. Photoshop laddar till exempel runt 60-70% snabbare och Garageband klarar nu enligt mina beräkningar 60% fler spår. I överlag är datorn mycket smidigare nu, många program samtidigt är inga problem.

Jämfört med en normal PC så är reagerar datorn långsammare på nästan allting, växla fönster, stänga mappar och så vidare. Det är något man får vänja sig vid, programmen är trots det smidiga och förhållandelsevis snabba att arbeta med. När det gäller användning av flera program samtidigt så utklassar iBooken PC:n(vilket iofs beror på OSX)

En annan positiv egenskap(tack vare OSX) är att datorn inte slöar ner efter en tids användande som är fallet hos en Windowsdator, vilket jag tycker är mycket besvärande ibland. Tack vare det är min "uptime" precis så lång som jag har mellan större systemuppdateringar, då omstart krävs. För närvarande 12 dagar.

Mikrofoningång saknar jag inte alls, om jag behöver en så köper jag ett externt tillbehör som fixar den saken. Högtalarna är bra för en sån här bärbar dator, ingen bas men klart och bra stereoljud.

Tangentbordet är mycket bra. Det både ser bättre ut(än tidigare iBook), inte transparant, och känns otroligt bra att skriva på. Jag tror det är därför att det numera sitter en metallplatta under tangenbordet vilket gör att tangenterna blir mer jämna och stumma. Motståndet är riktigt bra och tangenterna guppar inte i sidled.

Senast redigerat 2004-02-15 17:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 14:54
Ursprungligen av Kristian B:

Jämfört med en normal PC så är reagerar datorn långsammare på nästan allting, växla fönster, stänga mappar och så vidare. Det är något man får vänja sig vid, programmen är trots det smidiga och förhållandelsevis snabba att arbeta med. När det gäller användning av flera program samtidigt så utklassar iBooken PC:n(vilket iofs beror på OSX)

Håller med om att det kan vara lite störande när man kommer från en relativt ny PC att det ofta med Macen blir "lag" vid öppna fönster, ny flik etc. Anledningen till detta beror enligt min mening också på OS X arkitektur med bland annat dubbelbuffrad grafik etc. Vad som är bäst; snabbt men grafikfel eller lite långsammare och snyggt; är kanske lite av en smakfråga. Jag föredrar helt klart att resultatet blir snyggt.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-15 13:32

Låter mycket gott, har svårt att tänka på annat än iBook efter lite tjyvkläm på en i fredags.

Grattis!!!
Då har ju du Söndagen räddad kan jag tro.

T-son

Hva med fargen? Er den like grå som på bildene, eller er den hvitere?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 14:17

Jag är avundsjuk på dig. Min ibook g4 befann sig i Luxemburg i fredags, undra just hur lång tid det ska ta för den att flyga upp till Sverige?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 16:47
Ursprungligen av oskarrr:

Jag är avundsjuk på dig. Min ibook g4 befann sig i Luxemburg i fredags, undra just hur lång tid det ska ta för den att flyga upp till Sverige?

Min PowerBook 12" åkte från Luxemburg fredagen den 6 februari och hamnade hos mig onsdagen därpå.

  • Avstängd
  • 2004-02-15 14:33

iBook 12" Ownersclub är ganska stor känns det som :]

Som nybliven iBook 12" ägare och därmed tagit mina första steg in i mac världen måste jag också lägga mina tankar angående iBooken.

Det första jag måste kommentera är designen. Helt otroligt snygg laptop och tangentbordsuppsättningen är perfekt (förutom ett par små irriterande interna knappbindningar vilket gör jobbet surt för en när man ska programmera C/C++.)
Jag trodde först att iBooken skulle vara grå eftersom den verkar vara så på bilderna men den är gräddvit. En nackdel med iBooken är att den bir varm precis där man vilar handlederna så man kan bli lite varm om händerna när man arbetar en längre tid vid tangentbordet.

Skärmen som många gnällt på är helt okej i mina ögon. Vad bryr jag mig om att färgerna försvinner om man kollar på den i sidled, det är ju trots allt framför datorn man ska befinna sig. Stora färgändringar har jag dock inte märkt något av, vilket det verkar som andra gjort..

Jag kör med en oexpanderad iBook G4/800 så jag har bara 256MB RAM, men hittills har jag inte haft ett enda problem med något program som gnällt förutom Garageband, men det är ju förståeligt. Man kan fortfarande svänga ihop en låt utan problem, bara större projekt som stannat av för mig på grund av minnesbrist. Operativsystemet håller sig stabilt och faktiskt snabbt trots det begränsade minnet. Jag kan ha flertalet applikationer igång utan märkbar slöhet.

Högtalarna är bra, ingen bas dock som nämnt innan men stereoeffekten hörs klart och tydligt. Är överraskad av kvaliteten på ljudet faktiskt, för att vara en bärbar dator.

Batteritiden är helt otrolig! Jag får 4:30 oftast som visad batteritid och kunde köra 2 DVD filmer på raken och ändå ha gott om batteritid kvar så jag misstänker starkt att den klarar av mer än så. På boxen står det ju faktiskt att den ska ha 6 timmars batteritid och det skulle inte förvåna mig om det stämde.

Och måste erkänna att jag inte satt igång min x86'a mer än en gång sen jag fick min iBook. Den har blivit min primära dator och x86'an har blivit en speldator alternativt filserver... så det här är en dator jag kommer hålla lika nära hjärtat som mina gamla Amigor.

Kharma på om ni vill, bara ni fick något ut av denna rapporten så har jag gjort mitt.

Riktigt kul att ni delar med er av era upplevelser med Ibooken. Jag kommer ju förmodligen beställa Ibooken under kommande vecka. Ni anser att jag ska köpa den eller?

Desolator: Kharma till dig!

Knastrar hårddisken , det låter märkligt.
Min Ibook G4 hörs överhuvud taget inte alls.
Endast när fläkten drar igång nån gång hör man hur det susar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 17:52
Ursprungligen av sventa46:

Knastrar hårddisken , det låter märkligt.
Min Ibook G4 hörs överhuvud taget inte alls.
Endast när fläkten drar igång nån gång hör man hur det susar!

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet, men det knastrar/kluckar lite då och då och ljudet kommer från området till vänster om styrplattan. Det hörs tydligt, men det stör inte. Har hört samma ljud från flertalet stationära datorer tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 22:04
Ursprungligen av dala:

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet, men det knastrar/kluckar lite då och då och ljudet kommer från området till vänster om styrplattan. Det hörs tydligt, men det stör inte. Har hört samma ljud från flertalet stationära datorer tidigare.

Samma sak med min iBook G4...kanske beror på 60gb hårddisken?

Alla mina kompisar har ny ibooks medan jag sitter med min gamla svarta powerbook på 400mhz, iofs 512 mb ram. Men jag tycker att det verkar som att min hela tiden är mycket bättre än deras.. Allt går fortare och den är mycket stabilare, är det så stor skillnad på en powerbook och en ibook? Eller har jag bara fått ett extremt bra ex.?
Jag har väldig lust på en ny dator men är bara rädd att jag ska byta ner mig..

Ursprungligen av flxeken:

Alla mina kompisar har ny ibooks medan jag sitter med min gamla svarta powerbook på 400mhz, iofs 512 mb ram. Men jag tycker att det verkar som att min hela tiden är mycket bättre än deras.. Allt går fortare och den är mycket stabilare, är det så stor skillnad på en powerbook och en ibook? Eller har jag bara fått ett extremt bra ex.?
Jag har väldig lust på en ny dator men är bara rädd att jag ska byta ner mig..

Din Powerbook har antagligen dubbelt så stor cache(L1, L2) men långsammare systembuss(100MHz?) det kanske förklarar varför den verkar snabbare. Men att den skulle vara stabilare tvivlar jag på.

Själv har jag haft en handfull tvångsavslutade program sammanlagt på drygt tre veckor med intensivt användande och har som sagt en uptime på 12 dagar(för närvarande).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-15 21:41

Dags för en skicka en beställning från applestore på den 25:e! Gott det ska bli att lyxa till det.

/Snart switcher nelge

Imorgon lägger jag in en beställning på Ibook 12" :).

Ursprungligen av Stanlero:

Imorgon lägger jag in en beställning på Ibook 12" :).

Glöm inte att använda 99macs AppleStore-länk när du handlar. Genom att göra det så stödjer du 99macs verksamhet, helt utan att det kostar dig något extra. Allt du behöver göra är att klicka på denna länk innan du handlar.

/M

Håller med, det knastrar ofta under min vänstra hand. ( har också 60g )

Aha, nu förstår jag vad ni menar med det där knastrande ljudet! Det brukar jag också höra då och då men jag har aldrig tänkt på det eftersom jag tagit det som givet för ett helt naturligt hårddiskljud. Har ju hört flera andra datorer med samma ljud, bland annat G5:an.

  • Avstängd
  • 2004-02-16 10:35

30Gb'n får för sig att leka rövare ibland. Men inte så det stör. Hårddiskknatter är ganska standard-issue och inget man slipper i första taget. Värre om hårddisken hade låtit som CD/DVD-enheten...

Förstår ni varför jag föredrar att bränna skivor på den stationära istället? ;p

Har aldrig hört något från min hårddisk förutom vid tungt användande.. hela datorn är faktiskt förvånansvärt tyst, till och med slot-in driven...

Jag har bara hört bra saker, mestdels iaf, och beställde min för ett tag sen. I Onsdags fick jag ett mail där det stog att den skulle komma inom dom närmsta dagarna. Vad räknar dom som dom närmsta dagarna? Enligt mig borde jag fått den redan, men är la bara ivrig?

  • Avstängd
  • 2004-02-16 22:45

Jag har "för bra" hörsel. Det är ganska jobbigt ibland faktiskt, datorsurr speciellt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-17 03:39
Ursprungligen av iGnu:

Jag har "för bra" hörsel. Det är ganska jobbigt ibland faktiskt, datorsurr speciellt.

Jo, det kan vara väldigt störande med en högljud dator. Faktiskt en avgörande faktor när jag valde iBooken. Drömmen vore ju en helt tyst dator (eller snarare en dator som är så tyst att man inte lägger märke till den).

1
Bevaka tråden