Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X i Windows-nätverk och Internetåtkomst

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-13 22:03

Jag har problem med att komma åt internet i ett Windows-nätverk.
Så här ligger det till. Jag har en bärbar (Pismo G3) som jag kopplar in i nätverket på jobbet via ethernet. Jag får en intern IP-adress från routern och nätverksskrivaren liksom Lotus Notes funkar fint. Jag kan skicka och ta emot mail externt (WAN) men när jag försöker komma ut på internet då funkar det inte. OS X lyckas tydligen inte få en WAN IP-adress om jag har förstått det rätt. När jag försöker med en PC-burk då funkar det fint givetvis. Testade mot www.whatismyip.com och märkte att PC-burken har en adress som börjar på 213.... I min Powerbook är IP-adressen 192.168.....(enligt nätverksinställningar) fast jag borde komma åt 213... på något sätt, ... eller?
Någon som vet vad detta beror på?
Vad är lösningen på problemet?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-02-14 21:29
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag har problem med att komma åt internet i ett Windows-nätverk.
Så här ligger det till. Jag har en bärbar (Pismo G3) som jag kopplar in i nätverket på jobbet via ethernet. Jag får en intern IP-adress från routern och nätverksskrivaren liksom Lotus Notes funkar fint. Jag kan skicka och ta emot mail externt (WAN) men när jag försöker komma ut på internet då funkar det inte. OS X lyckas tydligen inte få en WAN IP-adress om jag har förstått det rätt. När jag försöker med en PC-burk då funkar det fint givetvis. Testade mot www.whatismyip.com och märkte att PC-burken har en adress som börjar på 213.... I min Powerbook är IP-adressen 192.168.....(enligt nätverksinställningar) fast jag borde komma åt 213... på något sätt, ... eller?
Någon som vet vad detta beror på?
Vad är lösningen på problemet?

Dedär med ip-adresserna beror på att du sitter bakom en router. Så om du skulle ha haft ett fungerande internet på din powerbook så skulle du också få den ip-adressen ifrån www.whatismyip.com.

Kolla inställningarna på winburken så ska du se att den också har en intern ip som börjar på 192.168...

  • Medlem
  • 2004-02-15 01:22
Ursprungligen av Gadd:

Dedär med ip-adresserna beror på att du sitter bakom en router. Så om du skulle ha haft ett fungerande internet på din powerbook så skulle du också få den ip-adressen ifrån www.whatismyip.com.

Kolla inställningarna på winburken så ska du se att den också har en intern ip som börjar på 192.168...

Jo, det förstår jag. Men frågan är varför Mac:en inte "får" en adress externt som PC:n får?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 00:45

Ni har inte nån proxy som måste ställas in för att få extern nätverkstrafik. På mitt jobb är det så att man måste slå in en proxy i internet inställningarna både på win och os x maskinerna.

//Johan

  • Medlem
  • 2004-02-15 01:24
Ursprungligen av juno:

Ni har inte nån proxy som måste ställas in för att få extern nätverkstrafik. På mitt jobb är det så att man måste slå in en proxy i internet inställningarna både på win och os x maskinerna.

//Johan

Jo det har vi och den är inställd även i Mac:en, men som sagt ... kommer inte ut på Internet.

  • Medlem
  • 2004-02-15 01:32

Kan bara tillägga att jag kör med två Mac:ar hemma med Airport, som även funkar som router(?), och det är inga problem. Visst, nätverket hemma är ganska enkelt men proceduren att göra närverksinställningar hemma borde vara samma som på jobbet ... eller?

  • Medlem
  • 2004-02-15 01:55

Har ni skilda ip-serier för vajerlöst och fast nätverk?

  • Medlem
  • 2004-02-15 13:13
Ursprungligen av orat:

Har ni skilda ip-serier för vajerlöst och fast nätverk?

"vajerlöst"?
Drog bara ett exempel om Airport hemma, på jobbet har vi inget "vajerlöst".

Luktar proxy (dns ) om du frågar mig . Den externa ip adressen är routerns, det är inget du "får"...

  • Medlem
  • 2004-02-15 13:30
Ursprungligen av lilledanne:

Luktar proxy (dns ) om du frågar mig . Den externa ip adressen är routerns, det är inget du "får"...

"Proxy (dns)" /= proxy socks, ... eller? I så fall, är det nåt jag kan göra i inställningar någonstans för att få routern att "släppa ut mig"?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 08:35

Kolla dina dnsservrar, Kolla vad PC-burkarna har och använd samma på din.
Du kan också testa att surfa till http://66.102.11.99/ kommer du till google.se så är det dnsinställningarna som är fel.

  • Medlem
  • 2004-02-15 13:19
Ursprungligen av deco:

Kolla dina dnsservrar, Kolla vad PC-burkarna har och använd samma på din.
Du kan också testa att surfa till http://66.102.11.99/ kommer du till google.se så är det dnsinställningarna som är fel.

IP delas ut med dhcp, alltså står det att dnsservrar tilldelas automatiskt. Men jag ska kolla en gång till när jag kommer till jobbet imorgon.
Btw, testade http://66.102.11.99/ hemmifrån och kom till google.se, menar du att det är fel eller har jag missförstått det?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 20:47
Ursprungligen av 3OPAH:

IP delas ut med dhcp, alltså står det att dnsservrar tilldelas automatiskt. Men jag ska kolla en gång till när jag kommer till jobbet imorgon.
Btw, testade http://66.102.11.99/ hemmifrån och kom till google.se, menar du att det är fel eller har jag missförstått det?

Om du kan surfa till google via ipadressen ovan på din Mac på jobbet så är, med stor säkerhet, dnsinställningarna fel.
I så fall får du kolla inställningarna windowsburkarna och lägga till dem manuellt i din Mac.

  • Medlem
  • 2004-02-15 22:37

Ok folk, tack för de här tipsen. Jag testar de imorgon på jobbet och återkommer senare på kvällen.

  • Medlem
  • 2004-02-16 22:43

Sorry, han inte testa internetåtkomsten idag. Hade fullt upp på jobbet sedan skulle jag vidare på kundbesök. Imorgon är jag inte på kontoret så det får bli på onsdag eller torsdag.
Återkommer så fort jag har testat de tipsen jag har fått.

  • Medlem
  • 2004-08-19 12:50

Efter uppdatering till Panter funkar allting utmärkt.

Ursprungligen av 3OPAH:

Efter uppdatering till Panter funkar allting utmärkt.

Så du satt men en obrukbar dator i 6 månader

  • Medlem
  • 2004-08-31 21:12
Ursprungligen av Arch@ngel:

Så du satt men en obrukbar dator i 6 månader

Inte riktigt. I tre månader fick jag använda PeeZee och i ytterligare tre månader var jag borta från jobbet.

1
Bevaka tråden