Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyttig litteratur i företagsekonomi

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter en väldigt intressant diskussion i 'Statliga avgifter för Enskild firma' har jag lust att verkligen lära mig mer, så frägan är alltså: finns det någon bok som du kan rekommendera? Då får det gärna vara en nybörjarbok i företagsekonomi eller starta-eget.

Sen undrar jag om det finns ngt nyttigt program som täcker behoven för en enskild firma när det gäller skatter, bokföring m.m.?

Mvh,
McDaddy

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 23:38

Vad gäller företagsekonomi skulle jag rekommendera en grundläggande bok i bokföring eftersom det är nyckeln till företagsekonomins värld. Finns nog en hel del i din närmsta bokhandel men själv hade jag en bok som heter "Redovisning och beskattning" (tror jag) när jag läste Affärsredovisning på högskolan. Även en bok i internredovisning och kalkylering kan rekommenderas samt en bok som behandlar investeringsteori (nuvärde, annuiteter, pay-back på investeringar etc). Kommer dock inte ihåg några titlar på dessa böcker. Det är de tre områdena jag skulle säga ger dig en grundläggande förståelse av hur ett företag fungerar ekonomiskt. Sen finns det säkert fördjupningsböcker som är bra också men några sådana nivåer har jag inte kommit till inom företagsekonomin.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-20 07:40

För böcker har jag personligen använt mig av framförallt Björn Lundéns förlag (www.blinfo.se).
Det finns även en bok som heter Starta Eget Handboken, utgiven av Mats Kullerstedt & Lars Melin.
Själv använder jag SPCS Administration 500 som mjukvara för att hålla ordning på bokföringen men det är betydligt mer än vad man egentligen behöver. Även BL ger ut en del enklare program som jag tror räcker långt för den företagare som vill sköta sin ekonomi helt/delvis själv.

I övrigt kan jag verkligen rekommendera att gå på de informationskvällar som Skattemyndigheten brukar hålla.

En rekommendation av en enda bok i företagsekonomi är en omöjlighet då ämnet är alltför heterogent, men en möjlighet att lära sig mer om redovisningens handarbete finns på Unicells hemsida . Den ser ut som nåt katten lekt med, men innehållet är bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-13 00:32

Precis som Khedron kan jag rekommendera Björn Lundén förlag. Jag tyckte själv mycket bra om boken "Enskild firma". Har läst Företagsekonomi på Handels i GBG, men där ligger allt på en så teoretisk nivå. Björn Lundéns böcker är praktiska och enkla.

Förresten köp boken från http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9170273855&mscssid=WB3XHVB45RWQ9GF219RJW3PAREW2BPB8

Klart billigare!

1
Bevaka tråden