Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exchange/Outlook frågor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror många känner till Exchange som är en mailserver ifrån Microsoft. Den innehåller massor av "groupware" funktioner för arbetsgrupper. Användarna kör Outlook klienter för att ansluta till Exchange.
Lösningen är dock mycket dyr: Cirka 12000kr för en Exchangeserver med 5 användare och sedan ytterligare cirka 1000kr per Outlook klient (ingår dock i Office).

Hursomhelst:

- Jag skulle kunna erbjuda extern Exchangeserver åt småföretag och andra som vill ha den här typen av lösning.

- Min tanke är att använda Communigate Pro och dess MAPI-klient (kräver separat installation på klienterna) för att "låtsas" vara en Exchangeserver.

Till saken:

- Hur stort intresse tror ni det finns för liknande tjänster? (såvitt jag vet finns det inte liknande tjänster att köpa just nu)

- Priser?

- Tekniska problem?

- Användare av Exhange/Outlook får gärna kommentera!

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror många känner till Exchange som är en mailserver ifrån Microsoft. Den innehåller massor av "groupware" funktioner för arbetsgrupper. Användarna kör Outlook klienter för att ansluta till Exchange.
Lösningen är dock mycket dyr: Cirka 12000kr för en Exchangeserver med 5 användare och sedan ytterligare cirka 1000kr per Outlook klient (ingår dock i Office).

Hursomhelst:

- Jag skulle kunna erbjuda extern Exchangeserver åt småföretag och andra som vill ha den här typen av lösning.

- Min tanke är att använda Communigate Pro och dess MAPI-klient (kräver separat installation på klienterna) för att "låtsas" vara en Exchangeserver.

Till saken:

- Hur stort intresse tror ni det finns för liknande tjänster? (såvitt jag vet finns det inte liknande tjänster att köpa just nu)

- Priser?

- Tekniska problem?

- Användare av Exhange/Outlook får gärna kommentera!

Egentligen så ogillar jag Exchange eftersom det är så förbaskat komplicerat; det går inte en dag utan att våra IT killar måste fixa och dona med servern och inställningarna (och inte underlättar jag med mina frågor om varför det inte funkar som det skall mot min Entourage klient på macen :-).

Men när det rullar på så är det mycket som är bra med den - frågan är om du kan nå 100% Exchangefunktionalitet med de (för mig okända) verktyg du beskriver? En annan fråga är om det är värt insatsen, dvs är den tid som du (eller den som sköter det) behöver lägga ned för att hålla det gåendes rimlig givet vad du kan ta betalt för det?

Som företagare så finns det en annan aspekt - vill jag anförtro känslig och (får man hoppas) strategisk information till vem som helst? Vilka garantier kan man få om säkerheten?

/CX

Jag tänkte naturligtvis ta bra betalt

Det är dyrt att köpa en egen exchangeburk och hosting för den burken lokalt osv osv. Är man fem-tio personer är det mycket bättre att köpa tjänsterna av mig!

Säkerheten: Den skiljer sig egentligen inte ifrån att ha en egen server som en inhyrd IT-snubbe administrerar antar jag. På mac.se har vi inte tillgång till användarnas lösenord så vi kan inte läsa något (krypterat i UNIX). Principen skulle vara samma på dessa konton.

Ursprungligen av Björnström:

Jag tänkte naturligtvis ta bra betalt

Det är dyrt att köpa en egen exchangeburk och hosting för den burken lokalt osv osv. Är man fem-tio personer är det mycket bättre att köpa tjänsterna av mig!

Säkerheten: Den skiljer sig egentligen inte ifrån att ha en egen server som en inhyrd IT-snubbe administrerar antar jag. På mac.se har vi inte tillgång till användarnas lösenord så vi kan inte läsa något (krypterat i UNIX). Principen skulle vara samma på dessa konton.

Med säkerhet så menar jag iofs det som du refererar till, dvs överföring och skydd mot att någon snor den. Men framförallt är det tilliten till dig/er som tjänsteleverantör som nog kan vara knäckfrågan - kan jag lita på att någon hos tjänsteleverantören inte sitter och kikar på min post? Naturligtvis så gör ni inte det, men jag menar att det är det förtroendet som mindre företag måste känna inför er...

BTW - såg du mitt PM till dig?

/CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

BTW - såg du mitt PM till dig?

/CX

Nope? Har försökt hitta det? (Har iofs 1700 PM i min Inbox)

Ursprungligen av Björnström:

Nope? Har försökt hitta det? (Har iofs 1700 PM i min Inbox)

Jag skickar igen.

/CX

Men när det rullar på så är det mycket som är bra med den - frågan är om du kan nå 100% Exchangefunktionalitet med de (för mig okända) verktyg du beskriver?

Nä - jag tror faktiskt att man når ungefär 95% såvitt jag har förstått. Ska naturligtvis testas och dokumenteras innan man ens funderar på att köra igång.

Ursprungligen av Björnström:

- Priser?

- Tekniska problem?

- Användare av Exhange/Outlook får gärna kommentera!

Kan du matcha denna setup? Kostar 109 :- /mån

http://eurovator.se/

Ursprungligen av Arch@ngel:

Kan du matcha denna setup? Kostar 109 :- /mån

http://eurovator.se/

Oj! Det var faktiskt väldigt billigt - det förändrade ju sakerna lite grann

1
Bevaka tråden