Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vätskekyld G5 ?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 08:02

Läste ett inlägg på Apple´s supportforum där någon hävdade att kommande versioner av G5:an skulle bli vätskekylda.

Vad tror ni om sanningshalten i detta ?

Liknande rykten har ju förekommit förrut http://99mac.se/forum/showthread.php?t=30989

Länk till inlägget på Apple´s diskussionsforum

Jag hade trott mer på det innan G5an kom. Jag tror Apple hade satsat på det till lanseringen isf.
Men jag är förvånad att man fortfarande använder surrande fläktar i datorer. All annan utveckling går fort framåt men värme/kyla i datorer känns 90-tal.

Och hur kyler man vätskan? Med luft och därmed fläkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 11:44
Ursprungligen av Saffran:

Och hur kyler man vätskan? Med luft och därmed fläkt!

Det är inte alltid nödvändigt. Tänk t ex på hur kylskåp fungerar med cirkulerande "vätska" som kyler.

Genom en cirkulerande vätska sprids i datorfallet värmen ut över en betydligt större area och därmed ökar den totala utstrålningen.

Ursprungligen av hekr:

Det är inte alltid nödvändigt. Tänk t ex på hur kylskåp fungerar med cirkulerande "vätska" som kyler.

Genom en cirkulerande vätska sprids i datorfallet värmen ut över en betydligt större area och därmed ökar den totala utstrålningen.

Ja, med en värmepump skulle man kunna göra så, antingen med en kompressor eller med ett peltierelement men varför. Jag håller med Niklas.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag hade trott mer på det innan G5an kom. Jag tror Apple hade satsat på det till lanseringen isf.
Men jag är förvånad att man fortfarande använder surrande fläktar i datorer. All annan utveckling går fort framåt men värme/kyla i datorer känns 90-tal.

Jag tror att man lurar sig av att tro att det som skall kylas idag är ungefär samma sak som skulle kylas för 8 år sedan. Så är inte fallet. Våra datorkomponenter har blivit mycket varmare med åren. Vi kunder har (dessvärre?) inte tillräckligt belönat strömsnålhet över prestanda.

Men, visst kan man tycka det är märkligt att inte vätskekylning har hittat sig ner till dom breda konsumentlagren på något sätt. Men, det finns väl problem med det som jag inte kan se. En annan sak som jag tycker är lite konstig är att inte det är vanligare att ha nätagget utanför lådan, för att minska värmen. Som bärbara datorer har, och kuben om jag kommer ihåg rätt.

Ursprungligen av ace4711:

En annan sak som jag tycker är lite konstig är att inte det är vanligare att ha nätagget utanför lådan, för att minska värmen. Som bärbara datorer har, och kuben om jag kommer ihåg rätt.

Det är väl så man har tänkt i G5an där man kyler tex nätdelen separat.

Nej, det tror jag inte. IBM har ju dragit ner strömförbrukningen till 25W nu och det verkar som att det kan bli någon watt mindre förbrukning ändå. Så dagens fläktar får nog sitta kvar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 12:11

Annars vore ju en sån här lösning intressant !

G5:ans låda är specialbyggd med tanke på luftkylning. Titta på rivjärnet och den inbyggda fläktarmén. Dessutom så finns det ingen serietillverkad vattenkyld märkesdator på marknaden (ännu). Och visst kräver vattenkylning fläktar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-15 03:05
Ursprungligen av whoami:

G5:ans låda är specialbyggd med tanke på luftkylning. Titta på rivjärnet och den inbyggda fläktarmén. Dessutom så finns det ingen serietillverkad vattenkyld märkesdator på marknaden (ännu). Och visst kräver vattenkylning fläktar.

Jodå, Cray hade nån modell med ett litet elegant vattenfall utmed ena sidan. Ingen hemdator precis men vatten/vätskekyld var den.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 19:53
Ursprungligen av molia:

Jodå, Cray hade nån modell med ett litet elegant vattenfall utmed ena sidan. Ingen hemdator precis men vatten/vätskekyld var den.

Det stämmer alldeles utmärkt. På Sandvik stod för några år sedan fortfarande en Cray som värmde lokalerna (likt fjärrvärme) till 30% om jag inte minns fel. Datorn användes enbart för detta den sista tiden. Jag har själv provsuttit soffan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 10:29
Ursprungligen av whoami:

G5:ans låda är specialbyggd med tanke på luftkylning. Titta på rivjärnet och den inbyggda fläktarmén. Dessutom så finns det ingen serietillverkad vattenkyld märkesdator på marknaden (ännu). Och visst kräver vattenkylning fläktar.

Det finns väl andra vätskor än vatten, eller?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-15 10:35
Ursprungligen av Roberto:

Det finns väl andra vätskor än vatten, eller?

blod??

detta rykte kommer förbli ett rykte, skulle bli för stora problem när dom måste lämna garanti på det också

  • Medlem
  • 2004-02-15 10:45
Ursprungligen av Buckner:

blod??

*suckar* Nej, det finns tex en vätska som 3M utvecklat, som i princip låter en sänka ner hela datorn i det utan att den tar skada/kortsluts (nåja, fläktar och saker som snurrar kommer ju skadas, men ingen annan fast elektronik). Men jag hittar inte länken till det, någon annan som vet? Jag hittade detta på 3Ms sida, men jag kommer inte ihåg om det var den, eller bara något liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 21:34
Ursprungligen av Buckner:

blod??

detta rykte kommer förbli ett rykte, skulle bli för stora problem när dom måste lämna garanti på det också

Ungefär som ryktet om 64 bitars processorn för ett år sedan.
Dessutom vore jag tacksam om du inte blir så "blodigt" och håller dig till ämnet.
Tackar på förhand!
Roberto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 11:47

Min summering:

Vätskekylda datorer är möjliga att tillverka, även utan några fläktar. Det viktiga är cirkulation och värmeavdunstning från en radiatordel. Däremot känns det som att G5 lösning med flertalet fläktar som arbetar med ett lägre varvtal är betydligt lättare att tillverka och har en högre effektivitet. Med nya 970FX med avsevärt lägre strömförbrukning ser problemet med värmeavdusntning ut att minska inom PPC-familjen. Men hur Intel m fl ska gå vidare är kanske en öppen fråga?

Jag skulle vilja veta lite mer om deras Centrino-utveckling, hur mycket ström de drar, beräkningskapacitet, framtid etc. Detta speciellt med tanke på Prescott (nya P4) som tycks vara en energislukande högtrimmad snigel. Kanske en annan diskussion än denna dock...

Ursprungligen av hekr:

Min summering:

värmeavdunstning

Ledning, konvektion eller strålning?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 11:59

Svar till Samul: Det var inte 3M som utvecklade en speciell vätska eller det kanske dom gjorde, men man kan i princip sänka datorn i vilken mineral olja som helst, bara den har rätt tröghets faktor, 40 olja brukar funka bäst, men kom ihåg att lådan med omekaniska komponenterna måste vara vakumtät när du börjar fylla på oljan, jag löste detta med att svetsa en hållar låda, ansluta två nipplar där båd har vridkranar, jag stängde den övra och pumpade ur luften med en liten vakum el pump (gjord för att skrynkla ihop petflaskor eg.) sedan stängde jag den nedre, öppna den övre o lät vakumet suga i sig oljan från en lufttät förpackning..

Om det kommer med luft in, så kan den fukten som finns i luften dunsta o bli vattendroppar som cirkulerar omkring med oljan.. Kyler oljan gör man enklast med två stora radioatorer på insidan av lådan och sedan en HÖG med peltier plattor på utsidan, vilket gjorde att jag fick -25 grader i min oljekylda låda o kunde överklocka min PC till rubbade hastigheter.. inget jag rekomenderar andra att göra men det var skojigt..

Notering: Du kan aldrig återanvända oljedränkta komponenter, dom går inte o få rent, hur mkt man än försöker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 20:11

Jag kan absolut inget om sånt här, så jag borde inte ens skriva nått i den här tråden!!
men kan det inte uppstå kondens om man har kylelement i en varm miljö,, typ i en dator..??

Varför göra det så svårt?

Tycker det krånglas till rätt mycket. Lyckades man franställa Cube och iMac uten fläktar så har man tänkt till ordentligt för att lyckas få bort värmen.
Den G4 2X1,42 som jag har har obegripliga fel i konstruktionen, vad det gäller luftströmmarna. Det verkar som om man tänkt rätt fast på olika ställen. När sen allt sätts i hop så är det två galler på varandra därbak. En luftigare konstruktion skulle ha gjort det högst betydligt mycket lättare för luften att flöda.
Sen så finns det ju bevisligen tystare fläktar att sätta in. Hade detta tagits med i grundkonstruktionen så hade det inte kostat mer, eller bara obetydligt mer.

Vad jag slutligen menar är att det är inget fel på fläktar, bara det designas och utförs rätt!

Svante

Ursprungligen av Fredric:

Jag kan absolut inget om sånt här, så jag borde inte ens skriva nått i den här tråden!!
men kan det inte uppstå kondens om man har kylelement i en varm miljö,, typ i en dator..??

Jovisst, men temperaturen i datorn är ju vanligtvis högre än temperaturen i den omgivande luften och då får man inte kondensation.

Senast redigerat 2004-02-24 18:21

Kondens uppstår först när du kyler ner detaljer under omgivningens temperatur "daggpunkt".

Normalt i en vattenkyld dator så befinner sig radiatorn i samma rum och därmed temperatur som datorn och då uppstår inte problemet. Så länge du inte skapar ett övertryck i kylsystemet eller använder dig utav peltier-element så kan du inte komma lägre än omgivningens temperatur.

Ursprungligen av Fredric:

Jag kan absolut inget om sånt här, så jag borde inte ens skriva nått i den här tråden!!
men kan det inte uppstå kondens om man har kylelement i en varm miljö,, typ i en dator..??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 20:51

Ok,,
Learning all the time

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 20:04

Äh…
Västkekyla?
Nu när de har processorer som ger mindre värme (om apple inte skall "overbumpa" rejält…).
Vätskekyla?
När det är nätaggregaten som har störst effektförlust (switchat eller ej)
Vätskekyla?
När det är de vataste grafikkorten som för mest bus.

Tror inte på sådant : Även om det vore rogivande och snyggt med en genomskinlig Mac med guldfiskar i…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 20:14

Funkar det inte att svalka av den med en kall Pripps Plus,,

det funkar fin fint på mig..

En gammal variant:

Vätskeförångare
Ett mer sofistikerat system att skapa kyla är att använder en komprimerad gas, vanligen ammoniak, som köps i en trycktub, ungefär som gasol, fast vid mycket högre tryck. Vid detta tryck är gasen vätskeformig i rumstemperatur. För alla vätskor gäller att kokpunkten är lägre ju lägre trycket är. Då gasen släpps ut i atmosfären, minskar trycket och en liten del av gasen kokar av, förångas, så att resten kyls ner till kokpunkten vid atmosfärstryck, - 33 grader för ammoniak. Vid förångningen absorberas mycket stora värmemängder. Blandningen av gas och vätska leds genom en rörslinga i skåpet, där den förångas helt och kyler detta. Den förångade gasen leds ner i vattnet, som mycket snabbt absorberar ammoniak, så att man ej har obehag av dess stickande lukt. Gasen ingår i det naturliga kretsloppet (urin bildar ammoniak), varför de små mängder det handlar om inte utgör någon miljöbelastning. Ammoniak är ganska billig och tuberna kan förvaras i rumstemperatur. Denna kylningsprincip är ett sätt att "köpa kyla på tub" istället för isblock. Men tuberna är tunga och finns bara att köpa på ett fåtal ställen. Man bör beakta att ammoniak som läcker ut är giftig.

1
Bevaka tråden