Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge lite Kharma?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ibland drar jag mig för att ge Kharma eftersom det blir så vansinnigt mycket poäng från mig (baserat på antal inlägg m.m.). Det kanske var ett bra inlägg, men inte *så* bra. Vore trevligt att kunna välja ge mindre poäng.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-02-13 12:08

Samma här... De får fyra poäng av mig. Men det är väl bara kul?

  • Medlem
  • 2004-02-13 12:09

Hmm... 5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 12:17

Antar att jag kan glömma att ta del av dem Ciryon sen jag citerade dig som statuerande exempel en gång... Minskar man nåns Kharma lika mycket? Aj det är nästan ännu hårdare... (men jag undrar om inte B m.fl är på G att ta bort möjligheten till sänkning.)

Ursprungligen av Earth:

Antar att jag kan glömma att ta del av dem Ciryon sen jag citerade dig som statuerande exempel en gång... M

Öh, vad?

Ciryon

Ursprungligen av Earth:

Minskar man nåns Kharma lika mycket?

Nej, inte jag i alla fall. Jag sänker med 1 och höjer med 2. Ver inte om det ska vara så. Frågade om det i feedback-forumet men inte fått svar ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 12:32

Äh, det var i den där långa diskussionen om Kharma när du egentligen inte varit så allvarlig i ett inlägg men jag tog upp det som ett skräckexempel på hur negativ Kharma kan missbrukas...

Vi tittar på förändringar i Kharmasystemet - ska bara göra klart några andra grejer först. Tänk om vi var 20st utvecklare, jäklar vad vi skulle kunna hitta på roliga grejer!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 14:58
Ursprungligen av Björnström:

Tänk om vi var 20st utvecklare, jäklar vad vi skulle kunna hitta på roliga grejer!

Hehe, sen när ni sitter där 20 pers så kommer någon säga, "Tänk om vi vore 100st utvecklare, jäklar vad vi skulle kunna hitta på roliga grejer!"

Ursprungligen av Björnström:

Vi tittar på förändringar i Kharmasystemet - ska bara göra klart några andra grejer först. Tänk om vi var 20st utvecklare, jäklar vad vi skulle kunna hitta på roliga grejer!

Hur många är ni nu då?

Ursprungligen av PowerMac 6500:

Hur många är ni nu då?

Vi är nog bara 1 just nu: Arvid. Jag kan inte programmera PHP men kan det mesta i övrigt (och har en massa tankar och idéer över hur vi ska bygga 99mac).

"När Arvid är upptagen står 99mac stilla"

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-13 19:56
Ursprungligen av Björnström:

"När Arvid är upptagen står 99mac stilla"

Tycker det finns något bekant över den där raden. Jag kan dock inte sätta fingret på vad det är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 15:04

100 utvecklare och ett fett SubEthaEdit-dokument, det vore verkligen livsfarligt.

  • Avstängd
  • 2004-02-13 15:09

kan man inte få negativ kharma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 15:13
Ursprungligen av iGnu:

kan man inte få negativ kharma?

Vill du ha? *trevar efter knappen*

Du får ta efter mig...

Ursprungligen av iGnu:

kan man inte få negativ kharma?

Till den som tyckte "ge mer kharma istället för att säga att man ska ge mindre.":

Jag säger inte att man ska ge mindre. Jag säger att man ska ge mer. Men om man varje gång ger väldigt mycket poäng blir det mer sällan man ger Kharma utan "sparar" hellre tills man hittar ett inlägg som verkligen förtjänar det. Genom att kunna ge mindre kan man uppmuntra mer!

Lustigt att du tycker att man ska ge mer Kharma, och samtidigt tar från mig.

Update: Någon anonym lustigkurre verkar vilja föra dialog via Kharma-vyn. Du är välkommen hit och argumentera.

Ciryon

Senast redigerat 2004-02-13 19:50

Det viktigaste: Jag tar inte kharma på så stort allvar.

Min personliga uppfattning med kharmasystemet är att jag nog inte ser till enstaka inlägg, utan väger samman allt som jag kommer ihåg att en person har skrivit.

Glömde jag att säga att det inte är så blodigt allvar med kharma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 19:57

Och jag sa om och om och om och om igeeen, om och om igeeen...(försök till sång.) Bort med negativ Kharma!!!

Jag bryr mig inte så mycket om Kharman. Men tycker nu att det är rätt så meningslöst efter ett tag. Med tanke på att clowner och t.e.x inte folk som skriver bra och vettiga inlägg har högre Kharma. Förlorar lite meningen med systemet då.
Sen blir man lite störd när man ser att någon pajas skriver helt oförståliga saker, och dissar ner en.

Bättre att införa (om man nu skall ha det) ett ratingsystem på inlägg. Vilket jag har sett att det har dykt upp i någon slags beta variant.

Det bästa vore ju om man fick välja hur många poäng man sätter på en person av sina möjliga maxpoäng.

Ungefär som... "När fantomen pinkar svämmar toalettstolen över"

Är man medlem i Fantomenklubben så är man.

Det absolut bästa vore att ta bort möjligheten att ge Kharma överhuvudtaget. Redan efter den här korta tiden har jag sett flera personer som har skrivit riktigt bra inlägg men inte har dom fått någon Kharma för det. Motsatsen finns också dvs flera inlägg som inte har tillfört diskussionerna något har inte fått sänkt Kharma.

Däremot har systemet som sådan blivit ett verktyg att visa inbördes beundran till dom som sedan tidigare hade otroligt många inlägg.

Visst det går säkert att visa på motsatsen med men som systemet är nu så kommer det inte att öka kvaliteten på inläggen vilket som var tanken med det hela eller är det bara ett sätt att visa skillnaden på "vi och dom andra"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 15:35

Håller helt med föregående talare. Bort med det nuvarande Kharma-systemet genast (att det dessutom heter "Kharma" ger dessutom dåliga vibbar för oss Stockholms-bor...).
Som föreslagits innan vore det mycket bättre att ha något slashdot-liknande system, där inläggen betygsätts. Någon form av centrala riktlinjer för bedömningarna vore också på sin plats.

Ovanstående inlägg är ett typexempel på mitt inlägg. Jag kan inte hur mycket jag än vill ge C-mon Kharma för hans lysande inlägg. Björnström har högst Kharma på detta forum inte för att han skriver dom bästa inläggen utan för att han är den han är.

Systemet med Kharma visar oftast bara på att man ger mera till dom man känner och umgås med än dom som är anonyma och framförallt nya på detta forumet.

Kharma systemet som sådant är ett anonymt sätt att ge någon en känga utan att för den skull skylta med sitt namn. Det är alltid lättare att ge negativ kritik istället för positiv och kan man ge kritiken utan att behöva stå för sitt ord så gör man det mer än gärna.

  • Medlem
  • 2004-02-14 16:47

Själv så har jag endast gett kharma till de som jag inte känner väl. Dessutom så har jag endast gett positiv kharma hittills. Det beror m.a.o. helt på den enskilda användaren. Som det mesta här i världen

Det här var inte riktigt menat som en tråd att diskutera Kharma's vara eller icke vara. Jag tror, och hoppas, att systemet ska kunna utvecklas till något bra.

Ciryon

Jag tycker att det är bra att kunna ge kharma och håller inte med xplane och c-mon. Det kommer att ta ett tag innan Kharmasystemet används fullt ut. Folk har inte vant sig vid användningen än.

Det som dock är irriterande är att inte kunna se varför folk har fått kharma. Man måste ju ange en anledning till varför någon har fått kharma. Varför kan inte alla få se det då???

Att få negativ kharma från någon inte är insatt i ett ämne känns lite meningslöst. Och då börjar man unfra vad det är för mening med systemet.

Jag har "stabilt 10"
Har väl inga kompisar och har ej gått på Pubarna.
Är det ett system för att klappa varandra på ryggen eller visa vem som är utanför?
Gillar det inte. Jag ser att andra får lite mer medan jag står kvar. Tolkar det som jag är med på nåder eller nåt. Lätt överdrivet beskrivet men ändå...

(Såg någon som hade 9. Undrar om han skrivit något dumt?)

Bevaka tråden