Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bjers berättar mer om Apple

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-13 11:03

"99mac fortsätter artikelserien på måndag med godbitar som nylanseringar av Apple Pro Stores i flera städer."
Hoppas hoppas hoppas på Sundsvall

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-13 11:22

Jag kan inte svära på att han har fel, men jag tycker det låter märkligt att ett större antal återförsäljare i själva verket ger mindre sålda datorer... Det gäller definitivt inte som generell regel, men ingen regel utan undantag. Som sagt jag har ofta fått frågan om Mac säljs i Sverige och överhuvudtaget finns kvar av flera mer ytliga bekanta. Och jag förstår deras frågor eftersom gemene man sällan ser en ny Mac hos de vanligaste datorförsäljarna.

Det är verkligen märkligt att den datortypen som borde vara mest användarvänlig för de mindre kunniga inte tycks vända sig till allmännheten.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-16 10:01
Ursprungligen av iggy:

Jag kan inte svära på att han har fel, men jag tycker det låter märkligt att ett större antal återförsäljare i själva verket ger mindre sålda datorer...

Såvida det inte ha blivit en geografisk spridning. 200 åf fördelat på 50 orter ger kanske inte så mycket som 100 åf fördelat på 97 orter...

Ursprungligen av bollman:

Varför är det så viktigt för Apple att öka sin marknadsandel? Jag är inte intresserad... Som det ser ut nu är Apple lagom exklusivt för att kännas som det där "lilla extra". Dessutom finns det ju en hel del fördelar med att inte vara fetestora. Börjar de säljas på PåAv och Subba så blir ju Apple likställt med lågprismärken som Jujitsu-Siemens...

Håller med. Jag ser det som att Apple är datorernas motsvarighet till Bang & Olufsen. Finns det några B&O-användare som tycker att "deras" prylar ska säljas på lågprismarknader? Skulle inte tro det...
Kommer B&O att gå under eftersom de inte kan jämföra sina marknadsandelar med Samsung och andra vräk-iväg-märken? Skulle inte tro det...

Ursprungligen av BosseBus:

Såvida det inte ha blivit en geografisk spridning. 200 åf fördelat på 50 orter ger kanske inte så mycket som 100 åf fördelat på 97 orter...

Håller med. Jag ser det som att Apple är datorernas motsvarighet till Bang & Olufsen. Finns det några B&O-användare som tycker att "deras" prylar ska säljas på lågprismarknader? Skulle inte tro det...
Kommer B&O att gå under eftersom de inte kan jämföra sina marknadsandelar med Samsung och andra vräk-iväg-märken? Skulle inte tro det...

B&O är ju rätt coola men egentligen så är det ju inte så innovativt att sälja mestadels lätt modifierade Philips och Samsungkonstruktioner med ett flashigt yttre till 3-5ggr. högre pris.
Apple's produkter är ju oftast betydligt mer innovativa och mer prisvärda om än inte billiga.

Ursprungligen av iggy:

Jag kan inte svära på att han har fel, men jag tycker det låter märkligt att ett större antal återförsäljare i själva verket ger mindre sålda datorer... Det gäller definitivt inte som generell regel, men ingen regel utan undantag.

Egentligen vet vi ju svaret på detta påstående.
Enligt Apples hemsida finns det uppemot ett trettiotal åf i Stockholm. Hur många känner ni till?

Jag gissar att Macoteket Store och Inlife kommer långt upp på listan! Dom är fokuserade och har många macprodukter i lager. Dom satsar på Macplattformen till fullo och representerar vad Apple vill se mer av på fler orter.

"Apple har ett klart fokus mot landets tidningsproduktion - vi märker att så länge tidningarna kör Mac finns det stora chanser att även underleverantörer som reklambyråer och annan grafisk produktion även väljer samma plattform."

När Apple i USA blir mer och mer konsumentorienterade med produkter som alla verkligen vill ha och har nytta av fortsätter Apple Sverige att satsa på de trafitionella kunderna. Var är TV-reklam om iPod? Varför kan man inte köpa en Mac på SIBA/Onoff/El-giganten? Varför finns inte Apple med i Dustin's sortiment? Vad sysslar Apple med egentligen? iPod och Music Store gav under förra året Apple otrolig medial uppmärksamhet; även i Sverige. Här har man inte utnyttjat detta någonting alls. I USA känner varenda kotte till iPod och iTunes - här är det vi mac-användare och datorintresserade windows-folk som har koll på det.

Den verkligt stora marknaden ligger inte hos tidningar. Satsa på människor. Sälj Macar till skolor! BYGG VARUMÄRKE! Jag blir uppgiven och ledsen när jag ser hur så fina produkter marknadsförs så dåligt.

Ciryon

Som du förstår är det knepigt att skriva en artikel som baserar sig på en lång intervju - man får inte med alla ord och kommentarer helt enkelt.

Min bild av vad Oscar berättade är att lönsamma återförsäljare som investerar i Mac-plattformen genom hög kompetens och butiker som Apple Pro Stores uppskattas av alla. En handlare som inte tjänar pengar på att sälja Mac kommer aldrig engagera sig, utbilda personalen eller ha Mac som "top of mind" - dvs presentera en Mac före en HP eller IBM-burk.

Hellre en Pro Store i varje stad än tre handlare som inte engagerar sig mao.

Ursprungligen av Björnström:

Min bild av vad Oscar berättade är att lönsamma återförsäljare som investerar i Mac-plattformen genom hög kompetens och butiker som Apple Pro Stores uppskattas av alla. En handlare som inte tjänar pengar på att sälja Mac kommer aldrig engagera sig, utbilda personalen eller ha Mac som "top of mind" - dvs presentera en Mac före en HP eller IBM-burk.

Eftersom apple verkar vara medvetna om att de har för låga marginaler kanske de skulle satsa på att få sina handlare att kunna tjäna pengar på att sälja macar...

Vi kommer ta upp iPod, marknadsföringen och SIBA i tisdagens artikel (ledsen för att intervjun blir så utrdragen över flera dagar - skapar lite förvirring)

Den första artikeln gav mig vatten på min kvarn när jag inser mer och mer att det är inte till konsumenterna man vänder sig till med sina maskiner. Vill man sälja till den stora breda massan så man måste man vara på samma plats. Sälj burkarna på Coop,ICA,IKEA,Willys och alla andra publika center där vanliga människor handlar och går omkring för att hitta inspiration och ideer.

Mitt stalltips är att Oscar Bjers inte kommer att bli så långlivad hos Apple och han kommer definitivt inta att bli ihåg kommen som den stora visionär som han gärna vill tro sig vara.

Vill förtydliga: min roll är inte att besvara frågor ÅT Apple utan att förtydliga och besvara frågor ur det material som vi nu har efter intervjun. Vi har fått svar på många, många frågor och därför har vi just nu möjligheten att direkt besvara frågor som dyker upp.

Varför inte publicera alla delar idag? Då har man ju något att göra :D.

Vi utvecklar fortfarande redaktionssystemet (kolla nu fungerar våra "tickers" ifrån macfeber, macnn, wired osv) och redaktörerna håller på att lära sig hur allt fungerar.

Det passar oss utmärkt att ha riktigt bra "headline news" i några dagar för att hålla uppe intresset!

Spelade ni in allt på band, eller satt ni och noterade hela tiden?

Använd gärna pratminus när Oscar snackar i artikeln. Ibland har ni det, ibland citattecken och ibland varken det ena eller det andra. Det blir lite förvirrade vem som säger vad. Ingen pratminus när ni refererar, men när han säger något. Ex:
- Säljare har genomgått 48 timmar med Apple där även vissa storkunder fått delta för att få en insikt i den nya tekniken.

Alla återförsäljare uppskattade inte kostnaderna som var kopplade till den långa teknikerutbildningen men jag svarade att "När kunderna ringer till oss och vill veta mer om OS X och övergången ifrån OS 9 behöver jag återförsäljare som kan produkterna. Gå utbildningarna så hänvisar jag kunderna till er". Investeringen har lönat sig med god marginal för dom åf som valde att satsa på OS X.

Skrivs istället som:
- Säljare har genomgått 48 timmar med Apple där även vissa storkunder fått delta för att få en insikt i den nya tekniken.
Alla återförsäljare uppskattade inte kostnaderna som var kopplade till den långa teknikerutbildningen.
- När kunderna ringer till oss och vill veta mer om OS X och övergången ifrån OS 9 behöver jag återförsäljare som kan produkterna. Gå utbildningarna så hänvisar jag kunderna till er, säger han.
Enligt Bjers har investeringen lönat sig med god marginal för dom åf som valde att satsa på OS X.

Tack för tipsen - vi har lärt oss mycket av dom få intervjuer vi gjort och ska inhandla bland annat DV-kamera (för "möt xxxx i soffan" reportage som vi kan sända via en webcast) och en liten bandspelare med några mikrofoner.

Som ni vet är vi entusiaster och inte riktiga journalister även om vi blir bättre hela tiden.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-13 18:47
Ursprungligen av Björnström:

och ska inhandla bland annat DV-kamera (för "möt xxxx i soffan" reportage som vi kan sända via en webcast)

Låter intressant och kul, jag ser fram emot kommande soff-reportage

  • Medlem
  • 2004-02-13 14:49

Journalist är ingen skyddad titel, så kalla dig vad du vill!
Jag tycker att det är jätteroligt att ambitionen finns... med eller utan stilistisk perfektion.

Vet inte hur mycket Björnström kommer att ta upp av marknadsföringen i morgondagens artikel, men jag tänkte kort förtydliga marknadsföringsbiten. Oscar poängterade att Apple Norden i dagsläget inte har de ekonomiska förutsättningar för annonsering i exempelvis DN & TV. Dessa annonskanaler är ruskigt dyra. Och Apple med en marknadsandel på ca 3 procent har inte samma annonsbudget som exempelvis Dell som har 33 procent av marknaden. Men Oscar var också noga med att poängtera att de trots detta satsar hårt på marknadsföring. Det är inte bara annonser i tidningar och i TV som räknas som marknadsföring. Apple satsar istället på ett mer "one-to-one"-koncept. De försöker sälja in Hem-PC-avtal till stora svenska företag, de försöker påverka universitetsrektorer, sälja in Xserve i serverhallar och de arbetar hårt med den professionella marknaden. Genom att öka på dessa områden tror Oscar också att man även får med sig konsumentförsäljningen. Om det står en massa Xserve i serverrummet, ja då kommer ju klienterna också förmodligen att bytas ut mot Macar osv.. Man fokuserar på spindeln i nätet. Så visst satsar Apple på marknadsföring, även om vi som konsumenter inte alltid ser detta på ett konkret sätt.

Hoppas jag inte tagit morgondagens scoop från Björnström nu.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Vet inte hur mycket Björnström kommer att ta upp av marknadsföringen i morgondagens artikel, men jag tänkte kort förtydliga marknadsföringsbiten. Oscar poängterade att Apple Norden i dagsläget inte har de ekonomiska förutsättningar för annonsering i exempelvis DN & TV. Dessa annonskanaler är ruskigt dyra. Och Apple med en marknadsandel på ca 3 procent har inte samma annonsbudget som exempelvis Dell som har 33 procent av marknaden. Men Oscar var också noga med att poängtera att de trots detta satsar hårt på marknadsföring. Det är inte bara annonser i tidningar och i TV som räknas som marknadsföring. Apple satsar istället på ett mer "one-to-one"-koncept. De försöker sälja in Hem-PC-avtal till stora svenska företag, de försöker påverka universitetsrektorer, sälja in Xserve i serverhallar och de arbetar hårt med den professionella marknaden. Genom att öka på dessa områden tror Oscar också att man även får med sig konsumentförsäljningen. Om det står en massa Xserve i serverrummet, ja då kommer ju klienterna också förmodligen att bytas ut mot Macar osv.. Man fokuserar på spindeln i nätet. Så visst satsar Apple på marknadsföring, även om vi som konsumenter inte alltid ser detta på ett konkret sätt.

Hoppas jag inte tagit morgondagens scoop från Björnström nu.

/M

Tycker inte apple är så dåliga... t.ex. så är en bra musiksajt som dagensskiva.com nedsölad med Apple-reklam, och jag har sett iPod-reklam på fler svenska sidor. Man vänder sig ju trots allt till datoranvändare, och då är webben ett bra sätt att nå ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 22:59
Ursprungligen av Martin Belak:

Så visst satsar Apple på marknadsföring, även om vi som konsumenter inte alltid ser detta på ett konkret sätt.

Jag kan i och för sig förstå att man för ett sådant resonemang. Men frågan är om det inte är lite passivt. Med den nya konsumentorienterade produktlinjen borde man kunna våga satsa lite mer offensivt. När det gäller iPod borde man t.ex. kunna ta hem en större andel än 3 %.

Framför allt när iTMS Europa kommer så får man ju hoppas att de tar sig tid och pengar att tala om det för folk.

Ursprungligen av johantj:

Jag kan i och för sig förstå att man för ett sådant resonemang. Men frågan är om det inte är lite passivt. Med den nya konsumentorienterade produktlinjen borde man kunna våga satsa lite mer offensivt. När det gäller iPod borde man t.ex. kunna ta hem en större andel än 3 %.

Framför allt när iTMS Europa kommer så får man ju hoppas att de tar sig tid och pengar att tala om det för folk.

Jo, med iPod har de givetvis högre marknadsandel (bland MP3-spelare). Med 3% syftade jag på persondatorer. Oscar nämnde just att iPod var en utmärkt "dörröppnare". Den leder in PC-användare till att använda Mac. Först laddar de ner iTunes, sen kanske de köper en iPod, och så upptäcker de fördelarna med Mac. Så just iPod-försäljningen är viktigare än vad man kanske kan tro. Försäljningen går tydligen rätt bra också.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Vet inte hur mycket Björnström kommer att ta upp av marknadsföringen i morgondagens artikel, men jag tänkte kort förtydliga marknadsföringsbiten. Oscar poängterade att Apple Norden i dagsläget inte har de ekonomiska förutsättningar för annonsering i exempelvis DN & TV. Dessa annonskanaler är ruskigt dyra. Och Apple med en marknadsandel på ca 3 procent har inte samma annonsbudget som exempelvis Dell som har 33 procent av marknaden.
/M

Å andra sidan så har inte Dell samma fina marginaler som Apple så att inte marknadsföra sig i morgonpressen och TV är ju som att skjuta sig i foten.
Tydligen så fungerar marknadsföringen i tidningar och TV mycket bra för Dell Fujitsu/Siemens HP m.fl.

Sedan så är ju annonspriser synnerligen flexibla. Har Apple ens försökt förhandla ned annonspriserna ?

Jag har bara sett reklam för Ipod, aldrig för Ibook eller PowerBook.

De bästa "annonserna" är ju faktiskt att synas i typ On Off:s reklamutskick eller i de stora dagstidningarna där exempelvis On Off annonserar. Framförallt för att det är gratis för Apple. Detta vet säkert Apple men de har tydligen svårt att lyckas få säljas på de stora kedjorna. Hoppas att iPod:en kan rädda dem på det området.

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

De bästa "annonserna" är ju faktiskt att synas i typ On Off:s reklamutskick eller i de stora dagstidningarna där exempelvis On Off annonserar. Framförallt för att det är gratis för Apple. Detta vet säkert Apple men de har tydligen svårt att lyckas få säljas på de stora kedjorna. Hoppas att iPod:en kan rädda dem på det området.

Just iPod går numera att köpa över disk i samtliga Siba-butiker i landet. iPoden syns ju tydligt också i Sibas annonsmaterial.

/M

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-14 00:27

Varför är det så viktigt för Apple att öka sin marknadsandel? Jag är inte intresserad... Som det ser ut nu är Apple lagom exklusivt för att kännas som det där "lilla extra". Dessutom finns det ju en hel del fördelar med att inte vara fetestora. Börjar de säljas på PåAv och Subba så blir ju Apple likställt med lågprismärken som Jujitsu-Siemens...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-14 00:38
Ursprungligen av bollman:

Börjar de säljas på PåAv och Subba så blir ju Apple likställt med lågprismärken som Jujitsu-Siemens...

Vad får dig att tro att Apple skulle börja sälja sina datorer för så låga priser?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 01:11
Ursprungligen av bollman:

Varför är det så viktigt för Apple att öka sin marknadsandel? Jag är inte intresserad... Som det ser ut nu är Apple lagom exklusivt för att kännas som det där "lilla extra". Dessutom finns det ju en hel del fördelar med att inte vara fetestora. Börjar de säljas på PåAv och Subba så blir ju Apple likställt med lågprismärken som Jujitsu-Siemens...

Antingen har du onödigt mycket pengar och/eller är du korkad. Om Macen tog marknadsandelar skulle en uppsjö av prylar, program och spel kliva in i macvärlden och dessutom med ett rimligt pris! Tänk att kunna köpa ett nytt dugligt grafikkort för 1500 spänn. Föreställ dig den fetaste Power Macen för 20 000 + moms, en massa vänner som använder iChat, en drastisk minskning av virusmail, minskad sjukskrivning pga ett trevligt arbetsredskap, botandet av AIDS, fred på jorden... nej men allvarligt talat så skulle det vara väldigt positivt.

Bevaka tråden