Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överhettad FW-nätdel

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej - är det normalt att en extern nätdel till en MOBILE Firewiredisk blir så varm att man hör hur det knäpper i plasten när den expanderar och att ena sidan är snudd på glödhet, andra långsidan är svalt rumstempererad. Värmen uppstår längs den smalaste långsidan bakom den lilla gröna lysdioden. Den här tomma FW-lådan som jag ropat in på en stor och känd europeisk auktions site är till utseendet identisk lik combo-varianten som bl.a Speedmania säljer fast kan trots det komma från en annan leverantör.

Än har inte snabbsäkringarna löst ut och jag undviker att ha firewirernsladden inkopplad till datorn tills jag är säker på att den inte smälter eller börja brinna. Har IOF noterat att även nätdelen till Powerbooken blir extremt varm så jag oroar mig kanske i onödan... PB´ns nätdel har nog tjockare/hårdare plast medans FW´ns är tunnt plastig och det kanske förklarar att jag nära nog bränner mig på den. Ni som kan detta med el - är det risk att Powerbookens FW-port kan skadas eller löser husets snabbsäkring ut före om det är en undermålig nätdel ???

Vad har du stoppat i för hårddisk i lådan ?
Nätdelen ser ut som en standard nätdel som brukar bli rätt varm men har inbyggt överhettningsskydd som dock ofta brukar innebära att man får byta ut hela nätdelen.

Hae du otur så kan det vara en andrasorteringsprodukt , säljs en hel del sådant på auktioner.

Det är en Seagate Baracuda 7.200 rpm - 120 GB, vilket ska gå då den förmodligen fortfarande är den som utvecklar näst minst värme av alla IDE-diskar, tror att WD har en som är ca: 0,4° svalare /// Har "överhettningsskydd" en speciell märkning ?? Åker kanske till ELFA och kollar om dom har något svalare modell.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3897.htm

Ursprungligen av [email protected]:

Det är en Seagate Baracuda 7.200 rpm - 120 GB, vilket ska gå då den förmodligen fortfarande är den som utvecklar näst minst värme av alla IDE-diskar, tror att WD har en som är ca: 0,4° svalare /// Har "överhettningsskydd" en speciell märkning ?? Åker kanske till ELFA och kollar om dom har något svalare modell.

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3897.htm

Olle nu är det väl så att dom där lådorna är gjorda för hårddiskar med mindre kapacitet som drar mindre ström din stora HD kanske pressar den nätdelen mer. Har själv en extern FW med en 4o gig 7200 IBM HD nätdelen till den blir också varm men inte överdrivet varm.

Överhettningsskyddet brukar vara en del av nätdelen typ en säkring som inte går att byta.

Antagligen så får du en en mindre varm nätdel om du tar av locket och monterar in den i en större box med bättre kylning.Elfa har ju mängder av små lådor för typ 20-50 kronor.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-02-13 10:57

Du behöver inte vara orolig, jag har flera olika externa HDs och det går att steka ägg på flera med extern nätdel (varm nätdel)..

Micke, du har ju samma FW-låda som jag - är din så varm att om du håller i den när den är som varmast så får du en aningen sveda i handen - blir den varm på den sida som jag beskrev i början av tråden ?

I ärlighetens namn så är det nog ingen nämnvärd skillnad i värmeutveckling mella en 40 och en 120 Giggare när den sitter i lådan, Cudan är nog den som allstrar minst värme. Köpte denna låda för att den designmässigt matchar PB 12" och vill inte byta till en större låda... har iof en annan som är fulare samt en som är för dubbla IDE-prylar och dvs. för FW... båda står och skräpar.

1
Bevaka tråden