Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palm ger upp Mac-stöd.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macfeber rapporterar att PalmSource inte kommer stödja Mac i deras nästa operativsystem, Palm OS 6 (Cobalt). Ingen ny version av Palm Desktop för Mac alltså.

Väldigt tragiskt. Det kommer tydligen finnas tredjepartsmjukvara, men mitt förtroende för Palm som företag är nu minskat rejält.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-02-11 18:55

Då kanske Apple släpper en handdator? Noll handdatorer med stöd för Mac är väl en för lite...

Hoppas att det bara är Palmdesktop som ryker, och att de piskar ihop iSync-stöd i alla fall. Apple har ju i princip dödat Palmdesktop med sin iApps, så man kan ju inte klandra dem för det.

Möjligen kan väll Apple själva utveckla en tredjepartsmjukvara så att stödet ska finnas där.

  • Medlem
  • 2004-02-11 19:24

Då blir det ingen ny Palm för mig. Om dom inte stödjer mej (Mac-användare) så stödjer jag inte dom.

Vem vill köpa mina palm? Palm III och en Tungsten?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-02-11 20:13

Tråkigt, mycket tråkigt. Fast det känns som att det har varit på gång ett tag, sista versionerna för Mac har inte känts riktigt bra och de har tjorvat en hel del för mig iaf. Jag har själv funderat på att dumpa Palmen till förmån för en Symbiantelefon, det känns mer intressant nu faktiskt.

Känns inte som en p900 riktigt når upp till en T3 men det får nog bli så..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 10:19

F-n vad tråkigt! Köpte en T3 för några månader sedan och även om den väl inte kan köra Cobalt (vilket är en besvikelse det med iom att den skall vara uppgraderingsbar) så tyder ju beslutet på att Cobalt fokuseras på Windows/Outlook-only. Känns som ett konstigt beslut om företaget vill fortsätta att vara ett oberoende med ett "eget" OS. I längden kan de väl knappast stå emot PocketPC med en sådan smal strategi.

Palm Desktop kan man väl vara utan iofs, men att de inte kan dra ihop en Hotsync Manager känns väl snålt. Handdatorn är ju helt meningslös om man inte kan synka... Bra med MissingSync men ännu bättre vore väl om Apple byggde in stöd direkt i iSync på samma sätt som för mobiltelefoner.

Dåligt Palmsource!

Det står inte varför de ger upp Mac OS-stödet. Det finns tre möjligheter. Antingen är det ett företags-politiskt beslut = knakar i fogarna mellan Apple och Palm/Palmsource, varför det skulle göra det är väl den halvdana integrationen mellan iApps och Palm Desktop som aldrig lösts. Eller så är det ett rent ekonomiskt beslut. Vilket verkan underligt, de går mot strömmen när fler och fler företag ansluter sig till skaran av Mac OS-kompabilitet. Eller min sista teori: Apple har löst problemet, men då skulle de nog inte sagt att de släpper Mac OS-stödet.

Hm... Mystiskt, jag vill veta anledningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 14:51
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hm... Mystiskt, jag vill veta anledningen.

Jag kan inte heller få ihop det faktiskt. Eftersom iaf synk-funktionen är en must-have funktion i en handdator, så måste Palmsource ha gjort bedömningen att det kostar mer att utveckla Cobalt-synk för OS X än vad de kan tjäna på att sälja extra Cobalt-licenser pga Mac-stödet. Troligen har de fått feedback från sina OEM om att de inte efterfrågar Macstöd.

Säljs det verkligen så få handdatorer med PalmOS till Macägare att det är ointressant för PalmOS OEM? Jag trodde att just Palm var särskilt populär bland Macare men det kanske inte räcker ändå.

En konspirationsteori kan vara att Cobalt använder synk-teknologi på ngn gratislicens frånMS och att det är krångligt att utveckla en version för OS X, eller kanske tom förbjudet? Genom att använda MS APIer så får de ju bra synk på PC mycket billigt men sumpar Mac-stödet.

Ngn som läst ngt om möjligheten att uppgradera till Cobalt för T3, rent tekniskt verkar det som det skall fungera?

  • Medlem
  • 2004-02-12 14:57

Mycket märkligt... det borde räcka med att de säljer hundra enheter för att gå even-steven. Min bästa gissning är att Microsoft är inblandade på något vis.

Ursprungligen av stfm:

Mycket märkligt... det borde räcka med att de säljer hundra enheter för att gå even-steven. Min bästa gissning är att Microsoft är inblandade på något vis.

Varför skulle MS tvinga Palm att vända sig till XP när de har sitt eget OS för Pocket PC?

  • Medlem
  • 2004-02-12 15:50
Ursprungligen av Lizardman:

Varför skulle MS tvinga Palm att vända sig till XP när de har sitt eget OS för Pocket PC?

Kan du höra IT-chefens röst som säger "Ja, och så går det ju inte att använda handdatorer med Mac heller... vi får nog köra PC på grafiska avdelningen med."

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 17:00
Ursprungligen av Lizardman:

Varför skulle MS tvinga Palm att vända sig till XP när de har sitt eget OS för Pocket PC?

Vem har sagt att MS tvingar Palmsource till ngt?

Det kan vara så enkelt att Palmsource beslutat att använda MS APIer för synkning mellan Cobalt och XP. De slipper då utveckla själva och kan utnyttja MS tekniker för att synka mot Outlook (som antagligen ger fler möjligheter än Hotsync).

På grund av det valet så "kostar" en lösning för OS X mer än vad det smakar eftersom den måste stå på egna ben.

Det är bara spekulationer såklart, men det verkar skumt att de inte skulle kunna räkna hem synkmöjlighet mot Mac rent ekonomiskt.

På Macworlds hemsida (www.macworld.se alltså) skrivs det om ett rykte att Apple tänker släppa en egen handdator och att detta är anledningen till Palms agerande.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

På Macworlds hemsida (www.macworld.se alltså) skrivs det om ett rykte att Apple tänker släppa en egen handdator och att detta är anledningen till Palms agerande.

Hur stor andel av Palms användare är Macanvändare? 5%, som Apples datorandel? Jag tror inte det. Jag skulle _gissa_ på att Macanvändare står för 15-20% av Palms kunder, minst 10%. Vilket gör Palms beslut mkt besynnerligt; Varför skulle de ge bort en sådan stor del av sin marknadsandel? Med MS kill av IE pga Safari i färskt minne, så kanske någon på Apple lyckats övertala Steve om en Apple Handheld?

En ngt tråkigare teori är att Steve Jobs skällt ut Todd Bradley, alternativt att Bradley blivit sur på Jobs pinkande på Gateways butikslösning.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 16:10

Nog är det soppigt men det berör väl bara deras egna Palm Desktop Client? Palm sync finns till Entourage från Microsoft och till iCal mm från Apple. Sedan finns också Documents to Go i deras Professional upplaga. Köper man en Sony CLIE har de kanske ega lösningar, fast Sony är ju inte så Mac-vänligt. För några år sedan kunde man höra Steve Jobs säga om Palm "These guys we've been working a lot with together the latest time" eller liknande. Då dog PDA rykterna ut, nu kommer de igen.

Det är rimligt att tro att den digitala hubben även ska omfatta ett handburet alternativ. Jag tycler det finns lite olika scenarios.
1) isync kommer att synka Palm-maskiner till Apples egna PIM (ical, adressbok etc).
2) Apple satsar på samarbete med mobiltelefontillverkare ("smartphones")
3) apple tillverkar en egen maskin med eget operativ (mindre troligt?) eller sätter loggan på en maskin som kör ett existerande operativ (mer troligt?)

Jag hoppas och tror att Apple kommer fixa riktig Palm-synkning (inkl. installera program m.m.) via iSync. Vore väldigt konstigt annars.

Om nu så är fallet vill jag att Palm ska skriva hur man gör i manualer som följer med en ny PDA och "stödja" Mac, även om de själva inte står för värddatormjukvaran.

Ciryon

"Klargörande" från PalmSource

Från Palminfocenter
http://www.palminfocenter.com/view_story.asp?ID=6547

PalmSource Cheif Competitve Officer, Michael Mace, has issued a statement direcct from PalmSource regarding the issue in the article comments, "PalmSource is fortunate to have a great Palm OS developer community who provide solutions for Macintosh compatibility today. Palm OS provides an open and flexible architecture and allows its licensees to decide whether to ship a Mac compatibility solution with their Palm Powered device. (One such solution is provided by Mark/Space.) We are continuing our efforts with Apple to provide compatibility between Palm OS and Macintosh."

Nah und...?

Det där låter som ngn sorts kluven tunga.
Kan detta tala för PalmOS-baserad Apple-PDA
eller att man inte riktigt menade det man sade igår,
eller är det bara lugnande ord?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 20:23
Ursprungligen av Ciryon:

Jag hoppas och tror att Apple kommer fixa riktig Palm-synkning (inkl. installera program m.m.) via iSync. Vore väldigt konstigt annars.

Om nu så är fallet vill jag att Palm ska skriva hur man gör i manualer som följer med en ny PDA och "stödja" Mac, även om de själva inte står för värddatormjukvaran.

Ciryon

Högst troligt. Apple får bygga det själv för att rädda mac-plattformen. Anledningen till att iSync com var väl för att mobiltillverkarna inte själva tog fram sync-program som de skickar med till Windows. XTND Connect och liknande.

Gällande Palms sync-motor val känns väldigt synd om de väljer Microsoft ActiveSync och samtidigt inte satsar på en standard SyncML.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-02-13 22:46
Ursprungligen av Oloff:

Gällande Palms sync-motor val känns väldigt synd om de väljer Microsoft ActiveSync och samtidigt inte satsar på en standard SyncML.

Ska Palm använda ActiveSync för synkroniseringen?

1
Bevaka tråden