Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcherwannabe behöver powerbookråd!

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Det är nu äntligen dags för switchen.
Jag skall beställa min efterlängtade Powerbook!
Detta blir min första mac!

Jag kan dock inte bestämma mig för vilken jag behöver.
Jag kommer nu att ordbajsa lite fritt här och jag vill be er att ni
utifrån mina svamlerier nedan rekommenderar mig den
Powerbook som ni tycker passar mig bäst.

1. Jag är ute efter en PB som jag kommer att bära till och från jobbet varje dag. Jag kommer att jobba främst med dreamweaver, fireworks/photoshop samt officepaketet (förutom e-post och surf så klart!). Jag vill också gärna kunna spela nå´t spel ibland. Inget krav att kunna spela HALO, men gärna nå´t äventyrsspel / rollspel.
Grafikkortet bör alltså helst klara dessa krav.Klarar jag mig med 1 Ghz processorn?
Tjänar jag mycket på att ta 1,25 istället? Räcker grafikkortet i 12”:aren för mina krav eller ska jag satsa på 15”?

2. Jag har en extern FW DVD-brännare (Lacie). Det känns då lite onödigt att satsa på en Superdrive till den bärbara. Jag kommer iofs att vilja hålla på lite med filmer på hobbynivå, men det känns lite overkill att köpa med ytterligare en DVD-brännare för att kunna köra iDVD. Eller är Superdrive värt de extra pengarna även om jag har en extern DVD-brännare redan? Om jag väljer 12” PB så kan jag mycket väl tänka mig att lägga till de extra pengarna för en Superdrive om det är värt det, men om jag skall köpa den större 15” (1,25) så skippar jag nog Superdrive.

3. När jag jobbar inne på kontoret så har jag en extern skärm. Kommer dock att ha denna Powerbook som min arbetsmaskin. Kommer ev. ha en stationär PC av äldre snitt för en del
programvaror.

4. Hur mycket minne skall jag köpa till i Powerbooken? Om jag köper någon av 1Ghz varianterna så blir det nog 1x256 och 1x512, men om jag väljer 1,25Ghz så kommer jag nog
att se till att den levereras med 1x512 så får jag utöka med en 512 till när jag får råd. Klarar jag mig ett tag på 1x512Mb?

Det här var en del lösryckta funderingar, men som ni förstår vill jag alltså att ni hjälper mig
ta det slutgiltiga beslutet av vilken jag skall beställa.

Tacksam för synpunkter och hjälp!

MVH
// Danne

Senast redigerat 2004-02-12 10:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 09:46

4. Du klarar dig med 512, men köp till en ytterligare 512'a så fort chansen ges.
3. 12" har jag ingen erfarenhet av, kanske du behöver 15"? Min darling, är förtjust i storleken helt klart.
2. Satsa på intern, du vill inte ha saker du måste koppla in, ta med, vart är brännaren? På jobbet? Hemma? eller i datorn? Aha.
1. Ingen aning. Kör en 0.55 Ghz och är nöjd som en hittad Nemo.

Du kommer nog bli nöjd vilken du än tar. Sedvanligt råd står fast dock: spring och känn lite på skärmstorlekarna, det är nog en viktigare business än 250MHz steget.

Hmm, 12" verkar inte ha Gigabitethernet (for show). Inte heller FW 800.

Ursprungligen av Linus:

är nöjd som en hittad Nemo.

Det är ju dit jag vill nå också!

Jag har kollat in dem på In-Life när jag var i huvudstaden senast. Gillar verkligen det
lilla formatet på tolv-tummaren, men älskar skärmen på femton-tummaren.

Så Superdrive bör jag satsa på alltså? Hmm....om det då blir en 15" så måste jag
nog ta 1Ghz med 60Gb HD och inte välja till Bg-upplyst TB. Tack för dina synpunkter.

Tacksam för fler synpunkter!

// Danne

Någon fler som vill bidra med sin kunskap och sitt tycke?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 10:51

Jag håller med Linus, det mest grundläggande är att du får rätt skärmstorlek. Jag gillar verkligen 12" modellen synd att den saknar gigabitnät och 800Mbit fw dock... Men den är verkligen über-portabel!!
Vad gäller minne så tycker jag att 512 känns som en bra utgångspunkt. Jag utökade från 384 till 768 i min cube och den gamla häcken speedade upp sej rejält!

/jensa

Resonera på samma sätt som när du köper en stationär dator.

* Skärmen är viktig det är den du skall stirra på dom närmaste åren så jobbar du i program som har många paletter så satsa på 17".

* Ram kan man aldrig få för mycket utav. "inget slår cubiktum förutom mera cubiktum" Köp 1Gb nu så får du inte problemet med att få köpa 1.5Gb när tillfälle ges till uppgraderingar framöver.

* Bärbart skall ju vara bärbart så det är lite onödigt med flra pryttlar som begränsar mobiliteten så där har du ytterligare en orsak till att välja superdriven framför något annat.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-12 10:52

15 tum, utan tvekan. En smula tyngre att bära, en smula större i ryggan – men en fröjd på skrivbordet eller i famnen.

Om du väljer mellan att köpa mer minne eller snabbare processor: välj mer minne. Jag hade en PB Ti 500 Mhz tidigare. Den blev som ny med mer minne installerat. Osx gillar minne och känns trevligare ju mer du klämmer in.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-12 10:52
Ursprungligen av Stenbäck:

Jag kommer iofs att vilja hålla på lite med filmer på hobbynivå, men det känns lite overkill att köpa med ytterligare en DVD-brännare för att kunna köra iDVD.

Om du håller på med film på hobbynivå så är det mycker enkelt och smidigt att kunna använda iDVD. Grattis till ditt val av dator, nu kommer du säkert att få ett trevligt liv

Tack ska ni ha.......inte för att allt blev solklart, men jag fick mer att fundera på i alla fall.
Fortsätter fundera. Har bestämt mig för att göra beställningen denna vecka...........

// Danne

PB 1,25 Ghz 2 st 256mb minnen
Att få 1st 512mb minne istället för 2 st 256mb minnen kostar 1080:- (applestore)
Att köpa ett löst 512 mb minne på macoteket kostar 1499:-
Ifall du väljer denna modell så skulle jag behållt minnet i den och köpt ett extra 512 minne så att du har 768 mb ram
Dock får du ett 256mb minne över... Kanske kan du sälja det ena minnet 256 minnet...

PB 1,00 Ghz 1 st 256mb minne
Ifall du väljer denna modell så skulle jag behållt minnet i den och köpt ett extra 512 minne för ca 1500:- så att du har 768 mb ram och inget minne över

AppleStore är dyra på minnen!

Ursprungligen av macgunde:

PB 1,25 Ghz 2 st 256mb minnen
Att få 1st 512mb minne istället för 2 st 256mb minnen kostar 1080:- (applestore)
Att köpa ett löst 512 mb minne på macoteket kostar 1499:-
Ifall du väljer denna modell så skulle jag behållt minnet i den och köpt ett extra 512 minne så att du har 768 mb ram

Jag kanske har stirrat mig lite väl blind på att ha MASSOR & MASSOR med
RAM, 768 räcker förmodligen.....

Ditt första förslag låter ok........

Tack!

// Danne

Ang. skärm så har jag en TFT-skärm på kontoret som jag kommer
att använda när jag är där. Det lutar dock mot en PB15 just nu.

RAM - Där får jag nog nöja mig med 512Mb så länge, med
en plats tom där ytterligare en 512Mb får plats.

Ang. Superdrive så har jag redan idag en extern DVD-brännare, därav min fråga ang. om
den var värd de extra pengarna.

För övrigt så kan man i ditt inlägg se att pengar inte är en faktor........

Tack för ditt svar!

Har själv funderat massor över att köpa en powerbook, men jag inväntar på besked ifall jag blir antagen i utlandsstyrkan till vintern... Känns onödigt att ha en fin PB stående i bokhyllan i 7 månader...

Lycka till med köpet

--
Daniel

  • Medlem
  • 2004-02-12 12:12

15" är det som gäller. Skärmen på 12" är helt enkelt för liten tycker jag, Fast visst är det den coolaste powerbooken rent utseendemässigt. Jag tycker att du kan skippa dvd-brännaren och lägga de pengarna på RAM och tufft ljus i tangentbordet. Det ska väl finnas något slags hack för att få iDVD att fungera med externa brännare? Jag har för mig att jag har läst något om det iaf. Det är ju knappast så att man bränner ut DVD skivor varje dag, så det kan väl vara värt omaket att stoppa in en sladd i datorn.

Megaherzfrågan är kanske inte så viktig. Men fundera på ifall du inte skall ta den snabbare hårddisken, det kan nog göra lite skillnad när du pillar med video.

Jag har en beställning på en 15", 1.25 GHz, Combodrive och 1x512 på väg. Tänker förmodligen komplettera med en 512:a till när min plånbok repat sig lite.

Nu har jag nästan bestämt mig. Frågan är bara hur jag skall göra med Superdriven.
Skall jag ha den eller nöja mig med en Combo? Hmm.......

Köp en combodrive. Så ofta bränner man väl inte DVD. Du har ju redan en extern så jag kan inte se någon anledning till att du köper en intern.

Nyfiken..! Vilken blir det?

--
Daniel

Det blir med största sannolikhet 1,25 med just Combo-drive.
(Om jag nu fastnar för det häringa Mac OS X som ni snackar så gott om
så kommer jag förmodligen vilja komplettera med en Stationär framöver
och då blir det superdrive i den.)

Troligen kör jag med standardmängd minne till att börja med 2x256Mb.
Airportkort sitter ju i standard så ev. blir det en basstation också.....men
av nå´t annat billigare fabrikat.

Sådär ser det ut för tillfället. Borde nog egentligen dra iväg till ÅF på en gång
medan det känns som jag bestämt mig.

Tack ska ni ha för alla svar!

// Danne

Förslag till köp...

• 1 GHz PowerPC G4
• 256 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM Minne från macoteket 512 mb 1500:-
• 80 GB Ultra ATA-hårddisk (4200 varv/min) Större HD 810:-
• DVD/CD-RW
• Tangentbord & Mac OS
• 15.2-inch TFT display
• RADEON Mobility 9600 - 64MB DDR
• 56K internal modem
• Power Adapter
• Battery

Ca pris 24.300,00

Ett bra förslag, men jag tror att, om jag skall bli trådlös någon gång
så måste jag köpa med airport-kort från start. Då krävs bara inköp av
basstation.

Så vad tror du om denna?

• 1,25 GHz PowerPC G4
• 512 MB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMs
• 60 GB Ultra ATA-hårddisk (4200 varv/min) (Har en ext FW-hårddisk på 120Gb!)
• DVD/CD-RW
• AirPort Extreme-kort
• Tangentbord med bakgrundsbelysning & Mac OS
• 15,2-tums TFT-skärm
• RADEON Mobility 9600 - 64 MB DDR
• Internt 56K-modem
• Nätadapter
• Batteri

Ca pris: 25 025:- inkl. moms

Ifall du tar den med combo och med alla extratillbehör som 1,25 har så kostar den 26150:- jämfört med 1,25 med combo 27300:- Då räknar jag med att du köper 512 minne för 1500:- på båda alternativen...

Är 250Mhz värt 1000 spänn????

Ursprungligen av macgunde:

Är 250Mhz värt 1000 spänn????

You tell me!

Jo det låter bra... Blir ju attans sugen själv på att köpa nu... *suck*

Själv så har jag en stationär G4 400 med 448mb ram hemma... Den rullar på även ifall jag vill ha snabbare saker. Jag jobbar mkt i grafikprogram som photoshop illustrator, men även med director och dreamwiever...

Lånar också en Powerbook G4 550 från skolan, så enligt mig så räcker nog 1Ghz men var tusan, man vill ju ha det bästa

Är man prylbög så är man ju de... *ler*

Exakt.........den som har flest prylar när.....osv....

Ska nog åka och resonera med ÅF nu.......så lär väl
han sälja på mig de där extra 250 i ett nafs.

Ha det bra så länge!
// Danne

Lycka till hos ÅF.

Ps. glöm inte att skriva vad det blev...

Närå........jag hör av mig!

Gött

Det sket sig med inköpet (jag börjar tro att det inte är meningen att jag skall ha en mac.)
Den skulle hyras och när jag väl kommit till skott för att beställa så visade det sig att
det tillkom en massa avgifter och försäkringar som jag inte fått höra något om tidigare.
Borde väl kanske tänkt på det själv, men gjorde inte det. Nu har jag bestämt mig att
jag skall köpa en kontant istället, så pengar håller på att fixas fram.......återkommer!

// Danne

Lycka till!
Håller själv på att spara

Återupptar tråden då det äntligen hänt.
Jag har beställt en PB, min första mac.

Det blev en 12-tummare och den beräknas komma om 3 veckor.

Ska beställa väska/sleeve, USB-hub, Wacombräda, BT-mus, BT-tangentbord och
ev en iPod mini också. Det känns skönt. Har varit ett svårt val, men det känns
helt rätt att det nu blir 12-tummaren.

Känns bra att efter 244 inlägg kunna säga att man är på G i alla fall

Tack för alla råd, även om jag gick emot de flesta genom att välja 12-tummaren.

MVH
// Danne

Bevaka tråden