Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död hårddisk i gammal iBook

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla oranga trotjänare har hårddisken gått och tvärdött på. Eftersom det vore synd på en sån gammal snäcka att slänga den för en i sammanhanget skitsak undrar jag om någon har något tips på vart man kan hitta en beskrivning för hur man byter hårddisken i burken, eller i alla fall en teknikermanual så att jag kan få reda på i vilken ände som man börjar?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 08:47

Service manual för ibook av dasslocks modell: http://z1.micro.umn.edu/ucs/ibook.pdf

Det tackar jag för...

Hmm, den manualen innehöll inga sprängskisser på hur man ska öppna burken för att komma åt hårddisken. Någon som har fler tips?

Här hittar du alla Servicemanualer

Utmärkt! Tack så mycket!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 10:34

Annars har du en sida här som jag följde igår: http://caslis.com/mac/ibook/ibdrive.html
Bytte ut den 6GB som satt i till en 20GB, funkade fint.

Men en liten varning, det är inget för nån som aldrig har skruvat tidigare.

Nej, jag ser det...

...men tack i alla fall. Garantin har i vilket fall som helst slutat gälla för länge sedan och den funkar ändå inte utan hårddisk, så jag kan lika gärna göra ett försök. Lite har jag skruvat förr i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 13:46

Stackare,

Gjorde exakt detsamma åt kund för längesedan...

....36 skruvar att skruva ur...

...å att skruva tillbaka igen...

...i ordning....

...å rätt skruv på rätt plats...

Avböjer nog nästa gång,

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 23:36
Ursprungligen av Torkel:

Stackare,
Gjorde exakt detsamma åt kund för längesedan...
....36 skruvar att skruva ur...
...å att skruva tillbaka igen...
...i ordning....
...å rätt skruv på rätt plats...

Ett tips jag läste i någon servicemanual är att använda en iskubsform där man lägger skruvarna i olika fack efter olika steg i manualen. Det blir färre skruvar över med den metoden.

Mycket uppmuntrande...

...men vad ska man göra? Verkar lite onödigt att kasta en annars fullt fungerande iBook som verkligen har varit en kanonburk i övrigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 14:54

Det är bara testa, du har ju inget att förlora. Se bara till att du har ett rent och fint bord när du börjar och följ instruktionerna på den länken jag skickade.

Har en skrivare så kan du alltid skriva ut bilderna och lägga skruvarna på rätt plats på bilderna. Eller eventuellt ta massa bilder under tiden du skruvar isär den.

Har du bara tålamod och tid att sitta en stund så är det inte så svårt, du sa ju att du hade lite vana med att skruva.

Precis. Bara att damma av köksbordet, fram med skruvmejseln och koppla på en ängels tålamod...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 16:26

Lycka till denjohan,

-Torkel

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-12 22:07

Jag bytte HD i min iceBook ikväll. Tog två timmar och två slitna pekfingertoppar, men nu sitter det 40 Gb i den. Se bara till att vara metodisk, ha koll på alla skruvar och var inte våldsam mot höljet så går det nog bra.

Passar alla hårddiskar?

iBook 500 med död hårddisk. Har precis läst alla uppmuntrande tips om antal skruvar etc... Men en annan fråga: finns det några begränsningar vad häller diskens specar. 4200, 5400, 7200? Passar alla som passar till Powerbook G# och G4? Nån spm vet eller har erfarenhet.

Ursprungligen av sahlen:

iBook 500 med död hårddisk. Har precis läst alla uppmuntrande tips om antal skruvar etc... Men en annan fråga: finns det några begränsningar vad häller diskens specar. 4200, 5400, 7200? Passar alla som passar till Powerbook G# och G4? Nån spm vet eller har erfarenhet.

Du kan sätta in vilken 2.5' IDE disk som helst i den. Rotationshastigheten spelar bara Dig postiva spratt. Det kommer att bli lite snabbare med en disk med högre rpm. 7200 rpm är än så länge ganska nytt (och dyrt), men 5400 rpm finns det fler alternativ av.

Edit: stavfel

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:39

iBook 500 är nog lite lättare (länkar till hur man gör antingen på xlr8 eller lowend).
Hur fort den snurrar spelar ingen roll - det är värme och stötkänslighet…

Bytte till en 40 GB 5400 varvare. Det var ju inte skitenkelt, men jämfört med alla Citroener och Volvo marindieslar jag varit på så vr det inga större problem. Men tipset om att använda ett kreditkort för att ta loss bottenstycket var mycket värdefullt. Det blir så fula märken av skruvmejslar...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:35

om du inte vågar skruva.. så ist för att kasta den. GE den till mej. jag skruvar såååå järna.. -d e juhe ngt av det roligaste med burkarna-

Jag vågade, och jag fick ordning på det, och jag svor nog inte mer än max 60-70 gånger...

Dessutom inga skruvar över!

1
Bevaka tråden