Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommmentera Unreal Tournament 2004-demot

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Postade info som nyhetstips, men passar på att öppna en ny tråd här som det går att diskutera i.

När demon väl kommer, posta gärna er kommentarer. Många tyckte att UT 2003 var ett stolpskott jämfört med originalet. Är UT 2004 bättre eller sämre? Givetvis är det också alltid intressant att få höra hur spelet flyter på olika maskiner...

Edit: Första nerladdningslänken har nu dykt upp på MacUpdate. Fler lär dyka upp inom kort.

Edit 2: MacUpdate verkar vid skrivande stund ha plockat bort länkarna av okänd anledning. Nu är det Mac Game Files som gäller.

Senast redigerat 2004-02-12 01:11

Flyter på bra

Med alla inställningar på max vad annat att vänta med en maskin för gamers Shuttle SS51 P4 2.4GHz 1024Mb PC3200-DDR RAM och GF4 TI4600. Tyvärr är det inte så mycket nytt under solen men det ser förbaskat snyggt ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 09:38

92% nedladdat.. Väntar ivrigt på nya Assault!

Hur visar/får man fram FPS?
Vad krävs för att testa "Voice Chat"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 15:07

Provlirade i ungefär 5 minuter på min 17" 1.33 GHz Powerbook, och det verkar ju onekligen som om prestandakraven har höjts avsevärt. Fick inte på långa vägar samma flyt som jag har i UT2003. Konstigt, eftersom jag inte tyckte mig se något i grafikväg som skulle kunna innebära detta ökade krav på hårdvara.

Fast, onekligen verkar det ju kul att kunna hoppa in i en bil eller stridsvagn eller flygande farkost och fragga på

Nä.. jag stannar kvar i UT2003. Fattar inte varför folk inte gillar det? En liten trivsam CTF på kvällskvisten efter jobbet får ju en bara att må bra. Eller något.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 15:04

Om bara klockan kunde snurra lite snabbare så skulle jag kunna prova det.. Grrr..

Finns det ingen inställning för att slå på fps-mätare? Har dom Voice Chat inbyggt i spelet, eller är det meningen man ska använda någon service på sidan?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 16:56

Jag blev mest besviken på att jag upplevde det som att känslan från gamla UT saknades i UT2003, men hade inte UT2004 dykit upp så hade jag gått till UT2003 nu iaf, bara för att jag ogillar Quake så mkt mer..

Tyckte det gick otroligt hackigt på en powermac 1 ghz singel, trots att jag ställt ner alla grafikinställningar. Helt onjutbart. Undrar om den färdiga produkten kommer att vara bättre optimerad?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-12 17:14

Eek, säg inte så.. Jag behöver kunna spela den på powerbooken.

Ursprungligen av kent:

Eek, säg inte så.. Jag behöver kunna spela den på powerbooken.

Såg att förra versionen blev bättre optimerad med tiden, och att även den flöt uselt i början. (Tror det var MacNytt som skrev det.) Så det vore ju onödigt att ge upp hoppet redan nu.

Någon som vet hur man får ingång det så man kan spela över internet?

Testade idag på en Dual 1 GHz G4 och det flöt rätt bra i 800 x 600 men lite sämre i 1024 x 768. Testade inte så många olika grafikinställningar (fattade en tiondel bara - är inge gamer direkt ) Hur mäter man FPS enklast?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 20:13

funkar inte stat ftps comandot längre..annars skriver ni bara stat fps i consolen..sitter å väntar på att få ser demot..går riiiikktigt segt..9 timmar kvar..och då ha jag håller på i typ 4 timamr

UT2004 är nästintill totalt ospelbart på min iBook, det gick nätt och jämt spela på lägsta grafikinställningar och upplösning vilket inte var någon vidare upplevelse.

Testade i jämförelse på en 1,5 år gammal P4 2GHz med Geforce 3, där flöt det på i 1024x768 och nästan de högsta grafikinställningarna.

Jag var lite förvånad trots att det är en bärbar och trots att det är en mac.

Vad kul!
Skärmdumpar på spelet var det ända jag lyckades se i demot.
Så hackigt gick det...

933 mhz/G4 768 mb ram + gforce 4 mx 64mb = spelbart, fast grafikkortet orkar inte riktigt med. Enligt vad jag läst så ligger minikravet på 800 mhz och ett gforce 2 mx 32mb. Tyvärr så blir det inte riktigt njutbart med så "laggig" grafik.

Är det någon som vet om ett grafikkort med typ 128 mb skulle ha snabbat upp min upplevelse? Jag tror att min fps var ganska låg, tyvärr.

Som jag förstått det, har Ryan Gordon missat att lägga till den sista uppdateringen som gjordes i UT2003 i 2004. Det kan innebära att demot inte är så snabbt som det borde. UT2003 gick från ospelbart till spelbart med den uppdateringen (i alla fall på min dator).

Eller så är det bara den lilla pantherfixen han missat. Läs och begrunda själva här.

UT2K4 CTF Standard Bench v3.1

Det finns en fps-mätare på www.macgamefiles.com om ni vill kolla hur era macar klarar av ut2k4 demot. För mej var det ingen rolig upplevelse. Den mäter en botmatch, och jag hade mellan 8 fps till 25 fps.

Godnatt eller...?

Senast redigerat 2004-02-27 02:04

Dyra och snygga burkar men ack så sunkig hårdvara= Macintosh

Ursprungligen av xplane:

Dyra och snygga burkar men ack så sunkig hårdvara= Macintosh

Ja, och även om macen helt saknade grafikkort skulle jag föredra den framför vilken pc som helst, erkänn att macare är knepiga?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-18 10:40
Ursprungligen av xplane:

Dyra och snygga burkar men ack så sunkig hårdvara= Macintosh

Jag provade demot på en gannska rejält kraftfull Peze igår. Kan meddela att det flöt ganska dåligt där med. Kändes som den hela tiden tappade FPS eller att nätverket var extremt belastat.
Jag tror att detta är vad det är, första demot, vill ni ha bättre flyt vänta till nästa.

Xplane, här har du en varning - antingen lägger du av att provocera eller så stänger vi av ditt konto.

Ursprungligen av William WM:

Xplane, här har du en varning - antingen lägger du av att provocera eller så stänger vi av ditt konto.

Du glömde Smileyn

För de som vill kunna spela UT 2004 kanske det ger lite hopp att OS X 10.3.3 påstås förbättra grafikprestanda i spel. Själv spelar jag mest strategispel, så att jag inte kan spela UT gör mig inte så mycket. Däremot kommer det att kännas som ett första ålderstecken för min dator när nya spel inte är njutbara längre. :eek:

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 14:43

TIll de som har problem med att starta UT2004:

- Disconnecta dina GamePads
- Eventuell extern ljud-hårdvara
- Övriga USB- och Firewire-apparater

Jag hade haft problem med UT2004 och för skojs skull testade jag att koppla ur iSighten och plötsligt funkade det direkt

Kör på en dual 1,25 med GeForce TI kort så här glider det på smidigt som fan. Kanske har mina 2 gig i ram ett finger med i spelet också:)

Ursprungligen av Astroboy:

Kör på en dual 1,25 med GeForce TI kort så här glider det på smidigt som fan. Kanske har mina 2 gig i ram ett finger med i spelet också:)

Skulle vara intressant att veta vad som gör skillnaden mellan våra maskiner. Har dålig koll på grafikkorten, men hur står sig ditt kort mot mitt GeForce 4MX, 64 MB? Vilket är bättre? I övrigt är ju din maskin vassare vad gäller cpu/ram.

Ooops! Jag märker att jag får revidera mina påståenden ovan om hur segt spelet är på min maskin. Jag har dnetc-klienten gående i bakgrunden, och när jag testade spelet tidigare trodde jag att jag hade stängt av den genom att helt enkelt avsluta Terminal. Jag märkte senare att klienten inte avslutas på det sättet. När jag hade stängt av den ordentligt så var spelet helt OK faktiskt. Det var lite ryckigt ett tag när det var många motståndare i närheten (ej nätverksspel, utan "instant action" eller vad det nu heter). Fungerade även någorlunda med höga grafikinställningar.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Skulle vara intressant att veta vad som gör skillnaden mellan våra maskiner. Har dålig koll på grafikkorten, men hur står sig ditt kort mot mitt GeForce 4MX, 64 MB? Vilket är bättre? I övrigt är ju din maskin vassare vad gäller cpu/ram.

Ganska stor skillnad på Geforce TI och Geforce MX. Förutom det faktum att TI har dubbelt så mycket ram är det helt enklet så att korten är i två helt olika divisioner. Men så fick jag lägga till mer än 5000 för kortet när jag köpte min Powermac.

Tror att anledningen till varför så många inte kan köra spelet på ett tillfredställande sätt är att grafikorten inte håller måtten. Tror ingen som har ett nytt Geforce TI eller ATI radeon 9800 pro har problem att köra spelet.

Atari har dock sagt att helversionen av spelet ska gå att lira i mjukvaruläge, men hur det kommer att lira på Macen återstår att se

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 15:31

Det det någon som har koll på hur man fick fram fps-mätare? Vore intressant att veta hur det funkar på olika konfigurationer..

Bevaka tråden