Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna MPG till DVD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en hel del musikvideos i MPG-format som jag skulle vilja bränna ut på DVD för att spara utrymme och dessutom vore det häftigt att kunna se på musikvideos direkt från vanliga DVD-spelaren. Helst ska man kunna välja låt på något sätt (menysystem?). Jag har Toast 6 och iDVD. Någon som vet hur man går till väga på enklaste sätt?

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 20:43
Ursprungligen av Ciryon:

Har en hel del musikvideos i MPG-format som jag skulle vilja bränna ut på DVD för att spara utrymme och dessutom vore det häftigt att kunna se på musikvideos direkt från vanliga DVD-spelaren. Helst ska man kunna välja låt på något sätt (menysystem?). Jag har Toast 6 och iDVD. Någon som vet hur man går till väga på enklaste sätt?

Ciryon

För mig är det bara att skapa ett nytt projekt i iDVD. Sedan bara dra de filer man vill ha till projektrutan. Enklare än så kan det inte bli. Går inte detta kan du väl testa att öppna filerna i QuickTime och spara om dem. Men det borde gå att lägga till dina filer i iDVD utan problem.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-02-11 20:53

Klicka på video-fliken i toast och välj "DVD-Video". Klicka i "Create menu" så får du en enkel meny att välja video med också...

En jobbig sak är att alla videor på samma DVD måste vara i PAL eller NTSC, att blanda går inte =(

Ursprungligen av oskich:

En jobbig sak är att alla videor på samma DVD måste vara i PAL eller NTSC, att blanda går inte =(

MYCKET jobbigt. Finns det något sätt att komma runt det? T.ex. konvertera alla till PAL? Finns det något program som klarar det? Helst alla på en gång.

Ciryon

QuickTime Pro

Ursprungligen av Ciryon:

MYCKET jobbigt. Finns det något sätt att komma runt det? T.ex. konvertera alla till PAL? Finns det något program som klarar det? Helst alla på en gång.

Ciryon

Du behöver detta program:

http://www.macupdate.com/info.php/id/12715

Konverterar PAL/NTSC till NTSC/PAL

Öppnar den här gamla tråden igen:
Har precis köpt en DVD-brännare och har lite samma problem som Ciryon. Med Toast kan göra göra en DVD med mina filmsnuttar i mpg-format, men det blir ju inte så snyggt. Alltså ville jag använda iDVD, men den säger att den inte kan ta in mpg-komprimerat material. Beror det på att det är i NTSC-format? Är det en begränsning Apple har i iDVD som inte finns i DVDStudioPro?
Jag provade att exortera från QuickTime Player till QuickTime-film (.mov), men det blev utan ljud och med kass upplösning. Hur ska jag göra?

Tack! Ska testa. Accepterar iDVD mpg-filerna om de konverteras till PAL?

Ursprungligen av Michael Nord:

Tack! Ska testa. Accepterar iDVD mpg-filerna om de konverteras till PAL?

iDVD accepterar endast DV filer. Du kan först konvertera till PAL sen "Exportera" till DV genom QuickTime. Observera att DV filer blir väldigt stora, måste ha gott om plats.

/Gee

1
Bevaka tråden