Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac, iMac eller iBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 11:26

Problem!

Jag måste ha en dator. Kör PC nu, men är trött på att behöva starta om och dålig prestanda. En Macintosh står väldigt högt i kurs (jag ska utbilda mig inom det Grafiska, så Mac-vana är ett krav).

Jag är student. Pengar är ett problem. Så eMac'en vore ett bra alternativ, om det inte vore för den påstådda dåliga skärmen.

iMacen verkar vara av bättre kvalitet, men kostar ungefär 18 000 (nöjer mig inte med en 15"). Så det är ju för dyrt.

iBooken kostar 13 500 kr, och har också en för liten skärm, men är bärbar.

Yuck! Varför gör inte Apple en fusion mellan eMac'en och iMac'en som har en 17" skärm (CRT eller TFT), DVD/CD-RW, 1GHz som kostar 12 000 kronor!

Ja, till problemet; vad göra?! Begagnat?

//Foxfire

  • Medlem
  • 2004-02-11 11:29

Om du har plats på skrivbordet, så kan du koppla in en extern skärm till eMacen och få dubbla skrivbord med ett litet hack. För mellanskillnaden får du en hyfsad 17" analog TFT.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 11:31

Åh nej vad krångligt =/

Nej, jag har inte plats med en extra skärm (Lukas datorbord från IKEA).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-11 11:42

Köp en iBook nu, komplettera med en extern skärm senare. Det är min insnöade åsikt. Eller försök hitta en beg. PB. Bärbart är guld värt. Har man väl fastnat finns ingen återvändo...

Edit: rättade stavfel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 11:45

Köp en beg iMac G4, såg just en med 17tum för 10.000 på ett torg man inte får nämna vid namn här Det går nog att pruta lite på priset...

Begagnat är definitivt värt att hålla ögonen öppna för.

Har du funderat över att köpa en G4:a annars? Som student har du rabatt på Apple Store, och betalar 12.415 kr för:

1.25 GHz PowerPC G4
1 MB L3-cache
256MB DDR333-minne
80 GB Ultra ATA/100-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Radeon 9000 Pro
64 MB DDR-bildskärmsminne
56 K internt modem

Om du redan har en skärm till din PC som duger, så kan det väl vara ett riktigt bra alternativ. Då har man ju alltid möjligheten att köpa en bättre skärm när ekonomin har återhämtat sig efter G4:an också. Min erfarenhet är också (trots att nästan alla säger annorlunda) att det går fint att köra den med 256 MB ram som följer med, men mer ram kommer att pigga upp datorn när du har råd att köpa till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 12:00

Det låter som klart bästa köp om det inkluderar moms!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 12:05

begagnat eller PowerMac G4 är helt klart rätt väg att gå!!
Den som Nicklas snackar om skulle jag satsa på, den eller eller den med två CPU'er! Plus extra minne givetvis.

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 13:41

Hmm, jag sitter framför en PC nu med en 15" TFT... och det är inte så dum storlek ändå!

Då kan jag köpa en iMac 15" för 13 000 kronor! Klirrat!

Tack för era åsikter (även fast jag tog ett steg åt ett HELT annat håll)! Tack för att ni finns!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 11:10
Ursprungligen av Foxfire:

Hmm, jag sitter framför en PC nu med en 15" TFT... och det är inte så dum storlek ändå!

Då kan jag köpa en iMac 15" för 13 000 kronor! Klirrat!

Tack för era åsikter (även fast jag tog ett steg åt ett HELT annat håll)! Tack för att ni finns!

Vet inte hur mycket du ska jobba med grafisk deisgn och dylikt.. men för min del är då 1024x768 för lite utrymme vid sådant jobb..annars toppen

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 13:42

Det ska vara min första dator under utbildningen. Och sen har de värre datorer på skolan (antar jag). Så det jag behöver är Mac-vana (under Mac OS X). men jag vill ju inte ha en totalt skitdator (som eMac'en verkar vara).

1
Bevaka tråden