Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabba svar ifrån Oscar Bjers

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac träffar Oscar Bjers imorgon för en lunch och lite diskussioner. Det är ett ypperligt tillfälle för oss att ställa frågor ifrån medlemmarna.

Svar på frågorna kommer presenteras i ett en eller ett par artiklar på vår nya förstasida från och med Torsdag.

Vilken kortfattad fråga vill du ställa till Oscar Bjers och Apple Sverige?
Min erfarenhet säger mig att Apple Sverige inte har möjlighet att besvara direkta produktfrågor eller kommande produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 00:32

Jag är intresserad av om de har någon strategi för att bättre nå ut till de som inte redan är frälsta? (dvs inte oss)

Som det ser ut nu är Apple Sveriges framtoning i media (reklammässigt sätt) mycket låg... Kommer vi se en aggressivare marknadsföring framöver? Om inte, varför?

Hur jobbar man idag för att öka marknadsandelen i Sverige?

Varför har ON/OFF och Siba nästan aldrig med Apple datorer i sina otaliga utskick och hur kan vissa ON/OFF butiker ofta ha äldre iMacar på display till priser som är betydligt högre än rekommenderat ? Knappast bra för Apple.

  • Medlem
  • 2004-02-11 01:54

*Varför finns Apples Sverigekontor?

*Hur nära står Apple och Applestore varandra?

*Hur kommer det sig att Applestore tar tio arbetsdagar (två veckor) på sig att skicka ut ett litet kuvert med .mac som man måste hämta på posten, när Dustin levererar i princip vad som helst till dörren samma dag som man beställer? Min gissning är att Applestore antingen är inkompetenta eller jättesnåla, men jag vet inte vilket av alternativen som stämmer bäst.

*Hur är det egentligen med dollarkursen? Finns det en policy som Apple Sverige inte kan påverka? Vilka sätter priserna, som ju kan uppvisa en viss anomali mellan olika länder och produkter? Tycker ni att det är bra som det är?

*Vad tycker du är Apples största misstag, respektive framgångar genom tiderna. Borde finnas en hel del av båda...

  • Medlem
  • 2004-02-11 02:29

Jag skulle vilja veta vilka ramar dom har att gå efter gällande reklam. Samt hur dom får anpassa företaget till svenska förhållande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 07:33

Kommer Sherlock eller iPhotos USA-specifika funktioner till Sverige någonsin?

  • Medlem
  • 2004-02-11 07:56

Hur arbetar Apple för att få fler företag att börja använda Mac?

Hur arbetar Mac för att få fler företag att erbjuda Mac som ett hemdatoralternativ?

Vad finns det för planer att fira 20års jubileet?

Hur jobbar man med att förbättra supportfunktionerna gentemot kunder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 08:53

Varför finns Apple Sverige?

Jag ser dom inte. Jag såg dom på storan, men i övrigt så syns dom inte. Vad är det dom gör, överhuvudtaget?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 09:32

Det vore instresssant att se en switcher kampanj! Jag tror det aldrig har varit mer motiverat med tanke på maskar virus osv som en asspekt, den andra är ju uppsvinget för opensource att man kan få mycket trevliga program till sin burk för en låg pening (typ Open Office , Firefox, Thunderbird osv)

Vi antecknar - ni har ett par timmar till att skicka in frågor som vi kommer ta upp med herr Bjers.

Intresserad av samma område som många andra här - marknadsföringen, och då framförallt mot konsumenter.
Överväger de någonsin att visa Apples reklamfilmer i svensk reklam-TV? Har de några planer på att annonsera i tidskrifter eller andra media?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-11 10:10

* Varför får inte Sverige samma erbjudanden som USA/Canada (vanligtvis via AppleStore)?

* Kan Sverige få unika erbjudanden som inte USA/Canada/övriga världen får just pga att Sverige har unika förutsättningar/egenskaper?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-11 10:13

Safari 1.2 ihop med nya Java-updaten stödjer nu LiveConnect vilket (ryktesvis) var anledningen till att BankID (www.bankid.se) inte funkar i Mac OS X. Enligt Skandiabanken så har arbetet med BankID för Mac pågått det senaste året och enligt SEB så arbetar Telia med Macstöd för deras alternativa lösning till BankID.

Kan Oscar ge en uppdatering av hur arbetet framskrider? När kommer macare att kunna logga in på RSV, Försäkringskassan etc som använder de två lösningar för E-ID som upphandlats av staten?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-11 10:22

Lite mer support mot höskolor/skolor skulle vara trvligt, som det är nu får man gissa en massa. Kanske en svensk kunskapsbank om hur man löser vissa saker som kopplingar mot andra system. Tex Unix, Win. NIS, LDAP och ActiveDirectory är ju inte direkt enkla saker och ITsupporten är oftast ganska handfallen.

Varför kan Apple inte erbjuda på platsen support samma dag eller dagen efter?
Support avtalen måste blibätre.

Varför är det så lite Apple reklam i svensk medie?

På temat marknadsföring... eller avsaknaden av densamma...

• Varför pratar annonser från Apple bara om hårdvara? Det största skälet till att man byter till Mac är väl mjukvaran? Både OS X och program som hör därtill. Har man väl sålt in mjukvaran så blir det ju köp av hårdvaran också.

• Är Apple rädda att prata om sin virusfria miljö? Varför marknadsförs inte OS X i dessa virustider?

Ursprungligen av Anders Täpp:

• Varför pratar annonser från Apple bara om hårdvara? Det största skälet till att man byter till Mac är väl mjukvaran? Både OS X och program som hör därtill. Har man väl sålt in mjukvaran så blir det ju köp av hårdvaran också.

Bra poäng, det är en fråga jag också gärna skulle ha ett svar på.

Ursprungligen av Anders Täpp:

• Är Apple rädda att prata om sin virusfria miljö? Varför marknadsförs inte OS X i dessa virustider?

En till bra poäng som jag funderat mycket på. Det enda jag kan tänka mig är att om Apple går ut och slår sig för bröstet om avsaknaden av virus så kommer nån skicklig hackare att ge sig katten på att fixa ett hemskt virus till mac bara därför...

Men jag tror ändå att det är en grej Apple borde köra på hårdare. Typ:

Slammer, Bugbear.B, SoBig.F, MyDoom, Blaster, Beagle... eller Mac. Välj själv.

Ursprungligen av Adrian B:

...Det enda jag kan tänka mig är att om Apple går ut och slår sig för bröstet om avsaknaden av virus så kommer nån skicklig hackare att ge sig katten på att fixa ett hemskt virus till mac bara därför...

Men jag tror ändå att det är en grej Apple borde köra på hårdare. Typ:

Slammer, Bugbear.B, SoBig.F, MyDoom, Blaster, Beagle... eller Mac. Välj själv.

Det hela kanske beror på den där stämningskulturen som härskar i USA? Om Apple sa att man har en virusfri miljö så kanske man blir stämda så fort ett virus dyker upp. Det borde iofs gå att kringå med bra copy. Fyndigt förslag till annonstext du har där förresten.

Många intressanta frågor - "keep em' coming!"

Vi kommer troligen dela in intervjun i tre-fyra delar och publicera en del varje dag. Det blir helt enkelt för mycket för att publicera i en enda lång artikel.

"Hur ser visionerna och de närliggande planerna ut för den svenska utbildningsmarknaden?"

Det kommer att bli en lååång lunch

Någon skrev på 99mac för ett par månader sedan att Apple inte hade setts på högskolorna/universiteten på år och dar.

Varför jobbar inte Apple hårdare på att föra en aktiv dialog med högskolorna/universiteten och månar om att bibehålla ett BRA förhållande till dessa? Om Apple vill leva kvar i utbildningsvärlden, varför agerar de inte istället för att reagera?

  • Medlem
  • 2004-02-11 11:17

√ Har Apple ett motto, eller kanske flera? Jag skulle bli förvånad om de hade det, men man vet ju aldrig.

√ Hur många anställda finns det i Sverige och inom vilka sektioner?

√ Går Apples policy mer mot att tjäna så mycket pengar som möjligt? iLife kostar, .mac kostar och alla uppdateringar till OS X kostar. Finns risken att trogna kunder känner sig förfördelade, tror du? Det blir ju nästan som en prenumerationstjänst. Lite luddig fråga, om någon kan formulera den bättre...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 11:40

Varför har Apple så usla garantier? De flesta skärmar har tre års på platsengaranti. Apple ett år.
Varför är Apple Care Portectionplan både ganska dyrt och dåligt jämfört med stormarknadernas ofta kritiserade försäkringar?

Varför prioriteras Applestore före de seriösa återförsäljarna. Jag väntade läänge på min G5 2x2 som jag beställde på Macoteket som inte fick några från Apple. Till slut beställde jag på Applestore och fick den på några dagar. Hade jag fortsatt vänta på Macoteket skulle det dröjt nästan en månad.

Har Apple Sverige några strategiska sammarbeten med t.e.x IBM etc etc?

Vi har faktiskt fått svar på samtliga frågor (tror jag)!

Mycket trevlig intervju och många godisnyheter för oss 99mac:are! Håll ut tills imorgon!

Jag kan inte...

Borde frågat om Apple kunde börja köra med mer aggresiv marknadsföring...

Bevaka tråden