Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få liv i dött batteri?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PB Pismo 400 mhz, där batteriet verkar vara dött. Jag vet inte hur mycket det är använt och på vilket sätt, eftersom jag köpte datorn nyss. (Jo, jag visste att batteriet var dött). Min fråga är finns det nåt sätt att få fart på batteriet igen, eller är det chanslöst? Det lyser en grön diod på sidan när man trycker på den, indikatorn i menyraden visar när batteriet är ute och inne i slotet. Dock står det alltid 0%. Tacksam för hjälp.

enda är nog att köpa ett nytt batteri tyvärr..

Köp ett nytt. Batterier är förbrukningsvara-

Jag såg att jag hade Boot Rom 3.21f1, vilket väl är versionen av firmwaret. Jag tror att det finns nåt nyare. Kan det göra nån nytta?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag såg att jag hade Boot Rom 3.21f1, vilket väl är versionen av firmwaret. Jag tror att det finns nåt nyare. Kan det göra nån nytta?

Det kostar ju inget att prova , sätt batteriet på långladdning efteråt. Så finns det ju en chans , men du lär ju inte få någon jättekapacitet från ett gammalt batteri.

  • Medlem
  • 2004-02-10 23:48

Batterier dör ju rätt fort tyvärr och det är inte mycket att göra åt, men jag trodde mig ha ett dött batteri ett tag efter en total urladdning av mitt iBookbatteri. Det hade jag kanske inte visade det sig. Alla försök visade till en början att inget fungerade. Det laddade inte, stod oftast i menyraden som överkorsat, vid några få tillfällen hade jag 1%. Indikatorn kunde visa att det laddades en kort stund, sedan lade det av och tog inte emot mer. Då startade jag datorn med testskivan Apple Hardwaretest och se, det lyckades. Det började ladda igen och sedan dess har det funkat. Vad som hände och varför vet jag inte, bara att av allt jag försökte (ta ur och sätta i batteriet, starta om, starta i OS 9, ladda mycket länge etc) var detta det enda som tog skruv. Jag tror att batterimjukvaran eller nåt talade om för batteriet att det var dött och förstört men att jag lyckades komma förbi "det intelligenta" batteriet genom omstart och test med testskivan, men om det var så vet jag som sagt inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-11 10:19

Det finns möjlighet att nollställa Power Manager och dess tillhörande delar på ett par olika sätt. Du ska söka på Reset Power Manager på Apples Support-sidor. Då får du bla ett dokument som täcker ett flertal modeller, du hittar självklar din PowerBook Pismo (Firewire).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-11 10:23

Ja, det ser väl ut som om det finns Boot ROM 4.1.8 till en PowerBook Pismo (Firewire). Sök på PowerBook Firewire Boot ROM hos Apples Support-sidor som hittar du ett dokument med länkar till en nedladdningsbar image-fil med uppdateringen.

Av säkerhetsskäl ser elektroniken i Li-ion-batterier till att inaktivera batteriet ifall spänningen går under en viss nivå (tror det var 1,4 V/cell). Under den nivån övergår nämligen litiumjonerna till solid form, och eftersom litium är ett extremt reaktivt ämne innebär det en hög risk för explosion (och ganska otäcka personskador). Om du inte vill drabbas av brännskador eller lättare förgiftning skulle jag rekommendera att du köper nytt i stället för att försöka återuppliva batteriet...

Tack för all hjälp. Har testat och uppdatera firmwaret, resetta power manager osv. utan resultat. Så det blir nog ett nytt batteri. Var köper man det billgast? Finns det bara Apple branded?

Det finns ju en chans att du kan chocka batteriet...
Dvs. du ger den en "stöt" men med fel polarisering och sedan lägger du den på lång laddning.
Det är en förhållandevis vanlig model på handradioapparater som har trötta batterier, men som sagt
litium är ett förhållandevis reaktivt litet grundämne, och så om det finns någon garanti så försvinner den direkt...
Men i 80 % av fallen så fungerar det och man kan få batteriet att ta emot samma laddning som när det var nytt...
Så är teorin i alla fall, och min erfarenhet, men jag vet inte om jag skulle våga göra det på ett batteri till min älskade mac... Mina handradioapparater är en annan sak, byta resistorer och trensistorer är en enkel sak om man misslyckas totalt, men att leva utan sin älskade mac medan den är på lagning, det är för svårt...
för man vill ju inte bli självmordsbenägen !
// Christopher

Förmodar att det inte går att hitta ett nytt batteri till en PB Duo 280c som nu är ca: 10 år gammal - skulle det gå att skrämma liv i den med de metoder som beskrivs i denna tråd? För närvarande har denna gamla pärla system 7.1

Ursprungligen av [email protected]:

Förmodar att det inte går att hitta ett nytt batteri till en PB Duo 280c som nu är ca: 10 år gammal - skulle det gå att skrämma liv i den med de metoder som beskrivs i denna tråd? För närvarande har denna gamla pärla system 7.1

Den har ju ett NiMH- eller Ni-Cd-batteri, så då fungerar inte riktigt de metoderna. Men batterier till äldre bärbara datorer brukar kunna gå bra att fixa på egen hand, som regel innehåller de bara ett gäng vanliga battericeller med lödöron.

Battery Reset 2.0_väck liv i dött batteri

Ibland kan battery Reset hjälpa: PB G3 & iBook

Important Information About Battery Reset 2.0

What Is Battery Reset 2.0?

Battery Reset 2.0 addresses a situation that may occur with some PowerBook G3 Series and iBook computers in which the battery, while in the system, doesn't show up in the Control Strip, or a red X appears over the battery icon in the menu bar.

Battery Reset 2.0 includes two components. For PowerBook G3 Series computers, a file called "Battery Updater" is installed in the Extensions folder and an application called "Battery Reset" is installed on your hard disk. For iBook, only the file called "Battery Updater" is needed and is installed in the Extensions folder.

Se:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60655Finns

MVh anders

Jag har sex minuters batteritid på min tipb 550 med endast safari på, finns det någon risk med att ha ett batteri som är heldött? (det lär ju vara heldött inom kort) hade tio minuter förra veckan, m a o prestandan rasar fort.

min powerbook lombard visar ett svart x i högra hörnet. kan det vara värt att försöka med battery reset? batteriet levde i somras, det är som om det tömt sig själv utan att användas.....

1
Bevaka tråden