Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3650 eller t610?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska köpa en ny mobil snart och slagsmålet står just nu mellan Nokia 3650 och SonyEricsson t610. Skulle behöva veta lite för och nackdelar med dessa båda.
Tacksam för all hjälp
(men när jag frågade på Macnytts iChat-rum så hade alla redan bestämt för vilket företag som var hjältar och vilket som "alla" hatade och sånt klarar jag mig utan)

  • Medlem
  • 2004-01-07 02:58

Jag är knappast någon telefonsnubbe (jag lovar de finns, tjejer också för den delen), men jag fastade rätt hårt för min flickväns t610. Den är precis som min t68i, fast bättre på allt. Enklare att använda och fler och bättre funktioner. Min flickvän tyckte däremot att den var krånglig jämfört med hennes tidigare Nokia.

Det handlar nog i stor utsträckning om du är en Ericsson- eller Nokiatyp. Sedan beror det väl lite på vad du vill ha? Nokian kanske tar bättre bilder, men är dubbelt så stor. Har den Bluetooth? Det är löjligt praktiskt.

Glöm inte heller att Noika egentligen gör däck och gummistövlar.

  • Medlem
  • 2004-01-07 03:20

Jag har en blå 610:a jag är helnöjd med den…

  • Medlem
  • 2004-01-07 03:33

Ja, just det, kanske det främsta argumentet: OS X känner av vilken färg det är på telefonen. För din bild i iSync är väl blå och inte röd, Nixon?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag ska köpa en ny mobil snart och slagsmålet står just nu mellan Nokia 3650 och SonyEricsson t610. Skulle behöva veta lite för och nackdelar med dessa båda.
Tacksam för all hjälp
(men när jag frågade på Macnytts iChat-rum så hade alla redan bestämt för vilket företag som var hjältar och vilket som "alla" hatade och sånt klarar jag mig utan)

Nokia har ett mer logiskt upplagt gränssnitt. Det kan man inte ta ifrån dem... Jämfört med t610 så har du bättre display och kamera också. Det Nokian kan ha emot sig är knappsatsen.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-07 09:10

3650:
Plus:Bra kamera, videofunktion (vet inte hur bra, dock) blåtand.
Minus: RIKTIGT dålig knappsats (skriva SMS snabbt är bara att glömma), klunsig.
Större skärm än T610, men bara 4096 färger (T610 har 65000)

T610:
Plus: Liten, smidig, ganska "komplett", blåtand.
Minus: Mindre skärm än 3650,
sämre kamera.

Å andra sidan finns det inte nån kamera som är speciellt bra på telefonerna, men alla funkar tillräckligt bra för att kunna tota ihop ett MMS.

Jag skulle absolut ta T-610. Anledningen till att jag inte väljer 3650 är just knappsatsen. Då skulle jag nog hellre ta en 7250. Fast den har iofs inte blåtand...

Men det bästa är ju att gå ut och klämma lite på båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 10:01

Finns 3650 ännu? Har de inte gått över till 3660 med normal knappsats?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 11:04

T610 är gryyyym! Funkar skitbra med macen och är en oerhört stabil telefon rent allmänt. Man blir glad av den. Nästan som en mac.

Jag hörde av en ryss att man kan installera tredejepartsprogram på 3650 (exempelvis ICQ) vilket man inte kan på t610… Nån som vet nåt om det?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 12:26

Jag har en 3650. Jag och har haft en t610. t610an är en mycket snyggare men inte så mycket mer den har förmodligen den uslaste kamera jag nånsin skådat du skulle få bättre bilder med en hålkamera.

3650an är ful som stryk men med en super kamera. Video funktionen är så där svin dålig upplösning och jag har alldrig lyckats få med ljudet när jag skickat över den till macen. Båda synkar bra med isync. Knappsatsen är förfärlig men finns nu i vanligt utförande. Lite stor men inte särskilt tung.

/e

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 12:37

På 3650 kan du installera java och symbianprogram. PÅ t610 kan du installera javaprogram. t610 har 2 MB minne för detta, 3650 har 4? plus möjlighet till extra minneskort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 13:10

Om du vill kunna ladda ned program är det Symbian som gäller. Java-applets är inte mycket att hänga i granen och T610 har dessutom en slö java-motor.

Om du gillar spel däremot så imponerar Monthun plattformen som finns på T610.

Är själv väldigt nöjd med T610. Nu finns dock Z600 som har bättre skärm och T630 kommer snart som skall ha ännu bättre. T610 fungerar inte bra solljus. Annars är skärmen och gränssnittet fräsht!

  • Medlem
  • 2004-01-07 13:17

Jag är mycket nöjd med min 610, och för att ta en bild för att minnas något duger kameran väl.
Ingen kamera i nån mobiltelefon duger till mycket annat... Jag hade tre nokia som alla pajade efter ett år. När Ericsson dessutom började göra snygga och bra telefoner var det inte mycket att snacka om.

  • Medlem
  • 2004-01-08 00:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ja, just det, kanske det främsta argumentet: OS X känner av vilken färg det är på telefonen. För din bild i iSync är väl blå och inte röd, Nixon?

Nä, bilden i iSync är röd... jag har funderat på hacka iSynk för att få den blå..

Allvarligt, skall iSync känna av vilken färg min telefon är?... varför funkar det inte då, har jag fått röd firmeware i mim Abyss blue?

Inte så intresserad av spel… mer intresserad av att kunna göra coola grejer med telefonen.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 21:09
Ursprungligen av Laseranders:

Inte så intresserad av spel… mer intresserad av att kunna göra coola grejer med telefonen.

har du inte köpt nån lur ännu? Det var ju svin länge sen du startade tråden.
Har kvar min 3650 ännu och den har nu funkat bra i 6 månader.

Vad menar du med roliga grejer?

/e

  • Medlem
  • 2004-01-08 08:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Nä, bilden i iSync är röd... jag har funderat på hacka iSynk för att få den blå..

Allvarligt, skall iSync känna av vilken färg min telefon är?... varför funkar det inte då, har jag fått röd firmeware i mim Abyss blue?

Nej, det kanske bara var så att det råkade sammanfalla med flickvännens röda. Jag trodde de silverfärgade var vanligast, så jag utgick från att de inte skulle lagt in en röd som standardbild. Jag blev kanske impad i onödan.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-01-08 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag trodde de silverfärgade var vanligast, så jag utgick från att de inte skulle lagt in en röd som standardbild. Jag blev kanske impad i onödan.

Min silverfärgade T610 syns också som röd i menyn på macen.

I övrigt kan jag starkt rekommendera 610:an. Det är den absolut bästa telefon jag någonsin haft (Nokia, Samsung, Motorola, och Ericsson-mobiler).

  • Medlem
  • 2004-01-08 16:00

Du kan köra exempelvis ICQ på T610 om så önskas.
Själv står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en Z600 eller vänta på T630. T610 är lite trist eftersom "alla har den" just nu.

/majk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-08 16:13

Jag vet att du frågade om 3650 och T610 men om du har råd så köp en Nokia 6600. Den har allt de 2 mobilerna har + lite till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Du kan köra exempelvis ICQ på T610 om så önskas.
Själv står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en Z600 eller vänta på T630. T610 är lite trist eftersom "alla har den" just nu.

/majk

Det är faktiskt lite av anledningen till att jag inte vill ha den

Just t610 och 3650 ligger inom min budget för telefon så det är därför det troligen blir nån av de två, men vore jag rik skulle jag nog köpa en sån där Samsung flipp-telefon…

  • Medlem
  • 2004-01-09 01:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
men vore jag rik skulle jag nog köpa en sån där Samsung flipp-telefon…

Då skulle du få en telefon med usel batteritid och utan bluetooth… Bluetooth är näst intill en livsnödvändighet på en telefon...

såhär coolt blir det med mac o blåtand

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-13 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Då skulle du få en telefon med usel batteritid och utan bluetooth… Bluetooth är näst intill en livsnödvändighet på en telefon...

såhär coolt blir det med mac o blåtand

Ja, batteritiden är onekligen ett problem med Samsung-lurarna... Fast å andra sidan är skärmarna på de flesta av deras telefoner *helt* outstanding.

För att ställa till det ännu mera så ryktas ju T650/T660 lanseras i mars och komma i april/maj....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 08:30

För mig står valet mellan SE T630 och Nokia 6230. Problemet är att ingen av dessa telefoner finns att köpa än...

Jag har en tråkig SE T200 idag men nu när jag äntligen har bärbar med inbyggt BT vill jag ha BT i en kompakt telefon med snabbt menysystem. Problemet med T610 är den kassa skärmen samt de BEDRÖVLIGA väntetiderna när man letar namn i adresslistan. Jag vill att man direkt kommer till namnen som börjar på den bokstav man tryckt istället för att telefonen väntar för att se om man har för avsikt att trycka in nåt mer. Detta talar starkt emot SE. Att ringa är ju trots allt det man gör mest med en mobil, så det ska vara smidigt. Att jag sen har svårt för joystick och föredrar knappar talar till Nokias fördel.

Det återstår att se hur bra SE T630 är när den väl dyker upp. Den har löst skärmproblemet, men hur det är med menyer och adresslistan väntar jag med spänning på att få reda på.

Nokia 6230 verkar vara den perfekta telefonen för mig. Det enda jag är orolig för ar hur väl den spelar med Mac OS X. SonyEricsson och Apple är ju polare, så med en SE kan man nog känna sig trygg ur det hänseendet. Hur funkar det med Nokias övriga BT-telefoner att koppla upp sig via GPRS och synka adressbok, kalender, och hämta över bilder tagna med telefonen? Lika bra som SE?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 08:38

Apropå mitt inlägg ovan...

Jag är lite trött på det informationssamhälle vi lever i nu. Vi vet för mycket helt enkelt. Det är jobbigt att information om produkter finns på internet så LÅNGT innan produkten finns tillgänglig för konsumenter. Man går och väntar hela tiden. Det gäller inte minst Apple. Filmbranchen är likadan. Nu kan man inte sällan se en teaser för en film ett år innan filmen dyker upp. Och så en trailer ett halvår innan. Man lever i framtiden, när man egentilgen borde leva och njuta av nuet.

Så, då fick jag ur mig det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 08:40

Jag står inför samma val som Mattias Malm - 6230 eller t630?

Mitt ytliga intryck av t610 är att användargränssnittet inte är så där självklart och snabbnavigerat som jag hade hoppats på, men eftersom jag bara testat telefonen som hastigast vet jag inte om det bara berodde på ovana från min sida. Det jag uppskattar med mina antika Nokitelefoner är just enkelheten i menysystemet - att man inte behöver vänta på att grafiken skall hänga med, utan att man enkelt trycker "meny" följt av en sifferkombination för att komma direkt till den funktion som man vill använda (tex "meny"->2->1 för att skriva sms). Hur är det med T610/630 på den punkten? Säg att jag har fel!

Det andra som är viktigt med telefonen (för mig alltså) är synkningen med min mac. Jag vill ha en användbar kalender som fungerar toppen tillsammans med iCal, en adressbok som synkar perfa med macen samt gärna möjligheten att göra div bluetoothrelaterade trix som tex Salling Clicker.

Klarar Nokia sådana saker lika bra som T610? ...och är ens T610 bra på det?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 08:43

3650 med vanlig knappsats heter ju 3660. Har inte den blåtand?? Enligt denna recenssion finns inte det, stämmer verkligen det?

Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 12:39

Då kan en t610 vara bra med tanke på salling clicker. Det funkar väl inte på nokian?

Att köpa en telefon som inte fungerar med Salling eller iSync är dumt

Bevaka tråden