Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

laptop dilemma!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har ett litet problem. Skall ner till schweiz och göra mitt exjobb (väldigt snart) för ett universitet. Arbetet kräver att vi som skall resa fixar egna bärbara datorer, detta kan de ej förse oss med. Min far har länge tänkt köpa ny laptop fast han vill helst inte köpa ny förrän G5:an kommer. Jag har sagt till honom att det kommer nog dröja väldigt länge....den måste kunna kylas ordentligt osv. Så han är i princip med på att köpa en ny laptop....ibook eller powerbook och låna ut den till mig i 10 veckor. Men nu läste jag på macfeber att det kanske inte skulle dröja så länge. Att G5:an kommer redan i år. Klart han skall vänta på G5:an i så fall men vad gör jag då....vill ju väldigt gärna köra mac. Vad kostar det att hyra en bärbar i 10 veckor? Skall jag köpa och sen sälja?...vad får jag för en laptop jag använt i 10 veckor?

Väldigt tacksam för snabba tips och förslag.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 18:32

"I år" kan ju betyda allt mellan 1 vecka och 10 1/2 månad, så jag skulle nog inte planera inköp efter det där ryktet.

Ursprungligen av 509blkl:

jag har ett litet problem. Skall ner till schweiz och göra mitt exjobb (väldigt snart) för ett universitet. Arbetet kräver att vi som skall resa fixar egna bärbara datorer, detta kan de ej förse oss med. Min far har länge tänkt köpa ny laptop fast han vill helst inte köpa ny förrän G5:an kommer. Jag har sagt till honom att det kommer nog dröja väldigt länge....den måste kunna kylas ordentligt osv. Så han är i princip med på att köpa en ny laptop....ibook eller powerbook och låna ut den till mig i 10 veckor. Men nu läste jag på macfeber att det kanske inte skulle dröja så länge. Att G5:an kommer redan i år. Klart han skall vänta på G5:an i så fall men vad gör jag då....vill ju väldigt gärna köra mac. Vad kostar det att hyra en bärbar i 10 veckor? Skall jag köpa och sen sälja?...vad får jag för en laptop jag använt i 10 veckor?

Väldigt tacksam för snabba tips och förslag.

Köp en iBook G4 nu så kan ni ju sälja den utan större pengaförlust när PB G5 kommer. Antagligen lanseras Powerbook G5 till sommaren , men det är ju troligt att den inte börjar levereras förrän till hösten.
Att hyra en PB i upp till 10 veckor kostar nog mer än det smakar fast om företaget betalar så kanske det kvittar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 19:24

Om du är student på HJ kan du väl utnyttja din Mecenatrabatt och handla en laptop på Mecenat Apple Store med 10% rabatt. När exjobbet är klart kan du sälja datorn på direkten, blir inte lika stor förlust iom Mecenatrabatten.

Sluta prata eventuella rykten, man börjar ju tveka på om man verkligen ska beställa en bärbar i dagsläget :D.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:12

Behöver du den? Köp.
Det kommer alltid att komma bättre modeller hur länge du än väntar...

Kan du vänta 6 månader? Vänta.

Du har nog rätt Roger Åberg. Det har väl bara pratats om uppdateringar på PowerBooken, inte Ibooken?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:26

Japp, iBooken kommer nog inte att få G5 på bra länge.

iBooken är ett grymt bra köp tycker jag. Jag har en gammal G3:a som jag älskar.

Det blir nog en Ibook för mig, min första Mac dator!

men vad skulle jag kunna kränga den för? gött om jag kan köpa den med mecenatrabatten men hur mycket går jag back.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 22:03

Om du inte behöver verklig råprestanda kommer du inte att behöva sälja iBooken efter 10 veckor. Den står sig bra för "normalt" användande + lite till. Köp iBooken så behöver du inte vara rädd för att ha satsat mycket pengar i en modell som snart blir uppdaterad.

1
Bevaka tråden