Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Böcker om applescript...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle gärna vilja lära mig mer om applescript. Sökte efter böcker på bokfynd.nu och fick upp denna lista. Nu undrar jag ifall någon har erfarenhet av böckerna nedan? Kanske någon kan rekommendera en bok till en nybörjare på applescript?

1.
Applescript Applications: Building Applications With Facespan and Applescript

av John Schettino/ Liz O'Hara/ Elizabeth O'Hara
Morgan Kaufmann, 199610.

2.
Applescript 1-2-3

av Sal Soghoian
Peachpit Press, 20031031.

3.
AppleScript in a Nutshell

av Perry, Bruce W
Paperback. O'Reilly & Associates, UK, 200106.

4.
AppleScript for the Internet

av Wilde, Ethan
Paperback. Peachpit Press Publications, US, UK, 199902

5.
AppleScript for Dummies

av Trinko, Tom
Cloth. IDG Books Worldwide, US, USA, 199904.

6.
AppleScript for Applications

av Wilde, Ethan
Paperback. Peachpit Press Publications, US, UK, 200111.

7.
Applescript Language Guide

av Apple Computer Inc
Addison Wesley Longman, 199402.

8.
Applescript the Definitive Guide

av Beuburg/ Matt Neuburg
O'Reilly & Associates, 200311.

9.
Applescript Studio VTC Training CD

av Jesse Feller
VTC, 200304.

10.
The Complete Applescript Handbook

av Danny Goodman
Bantam Electronic Pub, 199310.

11.
AppleScript Finder Guide

av Apple Computer, Inc
Paperback. Pearson Professional Education, UK, 199408

12.
Sams Teach Yourself AppleScript in 24 Hours

av Jesse Feiler/
Sams, 20030502.

13.
Danny Goodman's Applescript Handbook

av Goodman, Danny
Paperback. iUniverse.com, USA, 199811.

14.
AppleScript Scripting Additions Guide

av Apple Computers
Paperback. Addison-Wesley, UK, 199403.

15.
Danny Goodman's Applescript Handbook/Book and Disk

av Danny Goodman
Random House Electronic Pub, 199501.

16.
The Tao of Applescript/Book and 2 Disks (Bmug's Guide to Macintosh Scripting)

av Derrick Schneider/ Hans Hanson/ Hans Hansen
Hayden Books, 199408.

Källa: http://www.bokfynd.nu

Det beror lite på om du har någon tidigare programmeringskunskap. Kan du ett annat programmeringsspråk så räcker det med att du får skillnaderna beskrivna (i princip)

Alla bör ha AppleScript Language Guide samt AppleScript, the definitive guide, men de är mer av uppslagskaraktär och inte så bra för nybörjare. AppleScript Finder Guide är också bra, men tyvärr lite föråldrad (vilket i viss mån även gäller Language Guide)

Allting som handlar om AppleScript Studio ska du skippa, det är direkt olämpligt att börja med det innan man kan grunderna i språket.

Tyvärr har jag inte sett några riktigt bra nybörjarböcker, men jag skulle kunna tänka mig att Sal Soghoians böcker (som kommer ut först i april-maj eller nåt sånt) kommer att vara ganska bra.

En viktig sak att tänka på är att precis som med vanliga språk så är färdigheter i AppleScript något man förvärvar genom flitig övning och genom att, bitvis mödosamt, övervinna de utmaningar som man hamnar inför.

Om man verkligen vill ha en snabbstart så tycker jag att man ska gå kurs hos mig Info om den kursen hittar man på www.high.se

Jag har Applescript in a nutshell och den tycker jag är bra. Den gav mig mycket inblick. Men indexet suger verkligen. De sökord man försöker hitta står aldrig med. Denna bok är rekommenderad av Apple Developer Connection och den är tillräckligt ny för att innehålla scripting i OS X (en egen del i slutet på ca 35 sidor) som tar upp OS X Desktop, Mail, executing scripts med terminal app och scrpita TextEdit). Början av boken handlar om språket Applescript (tom sid 175) och sedan är det en del mellan sid 175 och 405 som handlar om att scripta Mac OS 9 applikationer och kontrollpaneler och extension. En hel del av detta material fungerar förstås även i OS X. Delen om språket är uppbyggd enligt modellen för många böcker i programmering - man delar in språket man skall diskutera i boken i olika klasser, sedan tar man och avhandlar ett kommando i taget i den klassen och kryddar med lite exempel. Boken nedan har en annan modell.

Har även Applescript for Applications som är en "Visual quickstart guide" vilket innebär att de flesta av de stegen man skall göra har en liten skärmdump intill sig. Första tre kapiteln är om språket men där är det mycket mer "hand on" där man har ett avsnitt som heter tex "Asking for a choice" som visar hur man frågar användaren något med exempel. Ett annat heter "Using on run" och förklarar varför det är bra. Så skillanden är att genomgången av språket är bara de saker man föreställer sig att en användare vill kunna göra och man berättar hur man gör det, utan att fördjupa sig i strukturen i språket isig. Vilket jag tycker är bra ibland. Tom sidan 49 är det en genomgång av språket. Kap 4 (49-86) är om Mac OS X. Kap 5 (87-99) är om OS 9. Sedan handlar resten av boken om hur man scriptar applikationer: Finder, Office, FileMaker Pro 5.5, Now Up-To-Date och Contact 4, Adobe Indesign 1.5, Adobe Photoshop 5 och Photoscripter, Quark Xpress 4.1, Stone Create för OS X, Illustrator 9, Graphic Converter 4, QT5, IE+NS, Outlook, Fetch 4 + Interarchy 5, BB Edit Pro 6.1 tom sid 368. Sedan kommer ett par kapitel som heter "Building Applescript CGI's", "Network administration Scripting", "Give your scripts a face", "Debugging Applescript". Appendix A heter "Learning more" (länkar och sådant) och Appendix B heter "Applescript reference" (sid 431-446).

Tycker därför att båda dessa böcker är bra och rekommenderar dem, men jag vet samtidigt att det kommer/kommit nyare böcker (det finns en tidigare tråd här om böcker för Applescript, kolla i den).

Lycka till!

/Ola

Tråd 2:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=24926&highlight=b%F6cker+om+applescript
(Här är ett svar från Peachpit press om en av böckerna i din lista).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 13:45

Köpte precis:
8.
Applescript the Definitive Guide

av Beuburg/ Matt Neuburg
O'Reilly & Associates, 200311.

Och jag gillar den skarpt, det står mycket i den!

Det jag saknar i alla böcker jag sett är ett problembaserat tillvägagångssätt: Dvs, jag har en uppgift som jag vill lösa, hur tar jag mig an den, hur delar jag in det i mindre problem, hur löser jag delproblem, skapar workarounds, fesöker och avlusar, optimerar prestanda etc.

AppleScript är oftast enkla att följa, när någon annan gjort dem, men ibland svåra när man ska göra dem själv. Dels beror det på brister i språket, att det t.ex. saknar kopplingar mellan objekt och metoder (kommandon) Det beror också på att Apples egen Manusredigerare är ett av de fattigaste utvecklarprogram man kan tänka sig och i sig själv ett hinder att komma över vissa trösklar. Om man väljer att använda det så behöver man regel lite tips om hur man kan använda kommentarer, dialoger, resultat och eventlogg som redskap för problemlösning.

Vill man hålla på seriöst med AppleScript så är Script Debugger från www.latenightsw.com ett måste, otroligt mycket bättre program för en mycket rimlig peng, en av de klart bästa investeringar jag gjort.

Senast redigerat 2004-02-10 14:48

Jag har inte programmerat jättemycket innan, men är väldigt nyfiken på att testa... Jag kanske skulle vänta och se hur Sal Soghoians böcker är...

Utbildningen på www.high.se hos Rickard låter bra, men som fattig student har jag tyvärr inte råd med det

--
Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Jag har inte programmerat jättemycket innan, men är väldigt nyfiken på att testa... Jag kanske skulle vänta och se hur Sal Soghoians böcker är...

Utbildningen på www.high.se hos Rickard låter bra, men som fattig student har jag tyvärr inte råd med det

--
Daniel

Nej, jag vet att det är mycket pengar för dem som mest bara är intresserade, men rent allmänt så är jag av uppfattningen att utbildning inte är en kostnad, utan en investering. Det räcker med att du får in ett scripting-uppdrag från en kund så har du tjänat tillbaka den kostnaden.

Och ska man utbilda blivande konkurrenter så måste man ju åtminstone kunna ta betalt för det

Hehe jo, visst jag håller med dig. Jag skulle mer än gärna gå kursen hos dig, men i nuläget så är ekonomin inte den bästa ;). Pengar är alltid ett bekymmer *suck*

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 15:01

Du får väl betala i natura

Typ, tvätta bilen, städa toaletten, caddy under ölrundan, fragmentera bitsen på hårddisken manuellt...

Hehe kanske skulle vara nåt

1
Bevaka tråden