Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme Basstation eller billigare DLink, Netgear?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 21:16

Hej!
Det börjar bli dags med trådlöst lan men är osäker på vilken basstation man ska välja? Har bestämt att det är 52mb (Extreme) i överföring som gäller för mig. Men vad gör den över dubbelt så dyra Airport Extremebasstation värd dess pengar gemfört med betydligt billigare DLink DI-624+, DLink DWL-2000AP+ och NetGear WGR614. Är Apples basstation förutom att den är snyggare även säkrare eller lätare att installera?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2004-02-09 21:28

jag sitter med samma funderingar. Printserverfunktion och usb-port är något jag vill ha, och då är väl AEBS ett bra alternativ?!

Har själv en D-Link 713P som jag köpte för snart 1,5 år sedan. Kan bara konstatera att apples Airport basestation är med hästlängder bättre (Lättare att konfigurera samt USB)

Något som gör mig grinig är att min D-link inte tillåter trådlösa utskrifter för mac. (Wireless Printer Service bl.a bl.a finns endast för Win) Räckvidden är även den under all kritik, max 20 meter utomhus!

Har kommit till insikt (efter jämförelser mellan olika produkter/tillverkare) att grejer med Applelogga på oftast brukar vara bäst. Hopp över den där vasen från Kosta boda du ändå tänkt köpa och förgyll din fönsterbräda med en Apple basestation istället. Du kommer garanterat inte att ångra dig. Jag önskar sååå att jag gjorde samma sak istället för att med jämna mellanrum bli förbannad på min D-Link.

  • Medlem
  • 2004-02-10 08:15

D-Link 713P

Ursprungligen av Randall:

Har själv en D-Link 713P som jag köpte för snart 1,5 år sedan. Kan bara konstatera att apples Airport basestation är med hästlängder bättre (Lättare att konfigurera samt USB)

Något som gör mig grinig är att min D-link inte tillåter trådlösa utskrifter för mac. (Wireless Printer Service bl.a bl.a finns endast för Win) Räckvidden är även den under all kritik, max 20 meter utomhus!

Tvingas instämma till stora delar. Räckvidden inte är den bästa och visst skulle det vara bra om man kunde ansluta en skrivare till printerporten på D-Linken och gärna en extern antenn. Men det största problemet är att internet-accessen ofta hänger sig och då är det bara att gå och stänga av den ett kort ögonblick och sedan slå på den igen. Då vi har datorer både i källaren och i markplanet så blir det en hel del spring,

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:16

Hur är det med kompatibilitet mellan PC och MAC när det gäller AE 54Mbits (802.11g) nät? Kan man koppla upp sin PeCe till en Airport Extreme basstation??

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-02-09 22:28

Jag kan bara säga en sak - köp en Basstation från Apple!

Till kontoret var det en av killarna som köpte en D-link 714+, trots ideliga protester från några av oss andra.
Idag, 1 månad senare och många timmars strul, har vi istället köpt en Airport Extreme. Dock var vi först tvugna att anlita en konsult i 2 timmar för att reda ut strulet med D-linkstationen. Trots detta fungerade det inte mycket bättre.

Det blev en dyr affär i slutändan. MItt tips är därför att du kör på det dyrare alternativet direkt. Det brukar löna sig i längden, oavsett om det gäller basstationer, cyklar eller datorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-09 22:33

Har en netgear 624 +. Kanon nöjd. Funkar klockrent. Bra räckvidd. Lätt konfigurerad . Apple kan behålla sin dyra tingest.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:34

Jag funderade på att slå till på det här paketet och sätta usb-adaptern i min flickväns pc.
Dustin
Men jag är lite nybörjare på det här med trådlöst nätverk så jag undrar vad som menas med 1 st Wan interface. Kommer det innebära problem när jag kopplar in två datorer?

Senast redigerat 2004-02-10 07:38

Kör numer med en Netgear WGR614 och jag är på det hela taget nöjd. Finns några saker som jag saknar från min gamla graphite-bas och det är framför allt lösen i klartext och smidigare inställningar. Men det som ändå vägde över till Netgears fördel var fler ethernetportar och ett lägre pris, och på det hela taget funkar den minst lika bra som Apples Airport.

D-link var inte ett alternativ eftersom jag haft så mycket problem med de jag använt tidigare. Framförallt om man tänker köra en server med eget domännamn. Då krävs det att man sätter upp en egen dns för att komma åt servrern när man på det interna nätverket med domännamn (krävs iofs fortfarande om man vill komma åt de enskilda burkarna).

Har också Netgear WGR614, och har liknande erfarenheter som Ohennig. 614 saknar visserligen USB för en skrivare, men om du inte behöver det så stämmer jag in i samma kör som Cubeis och Ohennig.

Det som från början fick mig intresserad av just Netgear var ett bra testresultat i M3 samt att den var enkel och billig att köpa över disk hos Computer City.

Apple har svårt att locka mig till köp när alternativen nästan alltid är billigare och minst lika bra.

Naturligtvis fungerar WIndows-maskiner och Macar i samma Netgear-nätverk här hemma. Jag har haft polare på besök med deras trådlösa Win-laptoppar!

  • Medlem
  • 2004-02-10 12:39
Ursprungligen av Alphonze:

Har också Netgear WGR614, och har liknande erfarenheter som Ohennig. 614 saknar visserligen USB för en skrivare, men om du inte behöver det så stämmer jag in i samma kör som Cubeis och Ohennig.

om man vill ha en USB-printerver senare, är det något man kan kompletera med eller blir det till att köpa nytt då?

Ursprungligen av Baron:

om man vill ha en USB-printerver senare, är det något man kan kompletera med eller blir det till att köpa nytt då?

Sorry, jag kan inte svara så där rakt upp-o-ner på det.

Det enda som finns på min Netgear är 5 Ethernetportar varav en går till kabelmodemet samt en antenn för det trådlösa (54 Mbps). Ska du koppla in skrivare så måste du använda antingen trådlöst (om det över huvud taget finns såna skrivarlösningar) eller att skrivaren kopplar till en Ethernetport. Kanske finns det USB-adaptrar som man kan koppla till skrivaren via Ethernet, nå'n annan kanske vet.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-02-10 08:01

Har beställt 3Com 54 mbps gateway/ router+ 54 M pccard för 990:- hos Computercity "vilket ju är ett super pris har en 3Com router sedan förut och den är jag mycket nöjd med kommer att läggas ut på Säljes så fort jag har fått denna" kommer med rapport på onsdag eller torsdag när den dyker opp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 08:34
Ursprungligen av Kentor:

Har beställt 3Com 54 mbps gateway/ router+ 54 M pccard för 990:- hos Computercity "vilket ju är ett super pris har en 3Com router sedan förut och den är jag mycket nöjd med kommer att läggas ut på Säljes så fort jag har fått denna" kommer med rapport på onsdag eller torsdag när den dyker opp.

ser framemot kommentarer, funderar på samma köp!

MVH, Göran

  • Medlem
  • 2004-02-10 11:36
Ursprungligen av Kentor:

Har beställt 3Com 54 mbps gateway/ router+ 54 M pccard för 990:- hos Computercity "vilket ju är ett super pris har en 3Com router sedan förut och den är jag mycket nöjd med kommer att läggas ut på Säljes så fort jag har fått denna" kommer med rapport på onsdag eller torsdag när den dyker opp.

Är 3Com-kortet OSX-kompatibelt?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-02-10 18:15
Ursprungligen av eQ:

Är 3Com-kortet OSX-kompatibelt?

Jag läste detta på Orangewares hemsida att "Recently, OrangeWare developed a Mac OS X Wireless Driver for the 3Com wireless line of cards which use the Atheros chip, and licensed the driver to 3Com. As a result, the Atheros based 3Com cards are now compatible with Macintosh. This Macintosh compatibility is offered by 3Com at no charge to its users." Dock hittar jag inget om detta på 3COM's hemsida man får ju ta lite risker!

Ursprungligen av Kentor:

Har beställt 3Com 54 mbps gateway/ router+ 54 M pccard för 990:- hos Computercity "vilket ju är ett super pris

Jag köpte ett sådant paket förra månaden och installerade i sommarstugan, fungerade smärtfritt. Har använt/använder både NetGear 314 och D-Link 614+ sedan tidigare.

  • Medlem
  • 2004-02-10 21:01

Jag hade en gammal 11b Airport innan som var enkel och fungerade bra men den lade bara av en vacker dag (fattar inte varför). Köpte då en billigare Netgear extreme som har fungerat tillfredställande. Irriterar mig dock på att den måste startas om lite då och då utan att jag fattar varför. Det mest irriterande problemet som jag gett upp att få en lösning på är att den inte vill jobba i extremeläge när jag har maskiner i nätet som bara klarar 11b. Min nya fina PB4 med extremekort får alltså finna sig att gå på den gamla lägre hastigheten
Hade jag valt idag hade jag tagit en Apple extreme station direkt. Jag tror den hade klarat airportkort i båda hastigheterna samtidigt + att installation, underhåll och övervakning hade varit smidigare.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-02-12 19:47
Ursprungligen av Kentor:

Har beställt 3Com 54 mbps gateway/ router+ 54 M pccard för 990:- hos Computercity "vilket ju är ett super pris har en 3Com router sedan förut och den är jag mycket nöjd med kommer att läggas ut på Säljes så fort jag har fått denna" kommer med rapport på onsdag eller torsdag när den dyker opp.

Har nu fått paketet och tråkigtvis verkar inte detta PC-card fungera på Mac det är endast 3Com® 11a/b/g Wireless PC Card with XJACK® Antenna Product # 3CRPAG175 som det finns drivrutiner för här är en länk till denna drivrutin

  • Medlem
  • 2004-02-21 18:54
Ursprungligen av Kentor:

Har nu fått paketet och tråkigtvis verkar inte detta PC-card fungera på Mac det är endast 3Com® 11a/b/g Wireless PC Card with XJACK® Antenna Product # 3CRPAG175 som det finns drivrutiner för här är en länk till denna drivrutin

Hur funkar resten av paketet? Var det lätt att ställa in? Några kommentarer i övrigt?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-02-21 22:10
Ursprungligen av stfm:

Hur funkar resten av paketet? Var det lätt att ställa in? Några kommentarer i övrigt?

Hur enkelt som helst! men hade ju en 3Com router utan Airport förut så gränsnittet var ju välkänt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 14:17

Hmm, det får helt enkelt bli en Apple airport. Värt för att slippa allt strul.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 15:07

Visst är AEBS smidigt integrerad men priset är ju oförskämt högt!

Enligt Macotekets prislista kostar en AEBS 1799kr resp 2199kr (beroende på om modem följer med).

Titta på detta alternativ http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010058503
Denna har 4-ports switch, USB-printerport, Anslutning för externt modem eller ISDN-modem, stöd för WPA via uppdatering, löstagbar antenn, riktig brandvägg (stateful inspection), bättre loggfunktion (inkluderande ett intrångsdetekteringssystem). Ändå kostar den 300-700 mindre än AEBS exkl. moms! Jämför man med WGR614 så blir skillnaden 900-1300 kr ex. moms till AEBS nackdel!!!

Personligen skulle jag inte tveka att köpa en Netgear istället för AEBS. Har haft en MR314 länge och den har funkat helt perfekt.

  • Medlem
  • 2004-02-10 15:54

När jag kollar runt på alla dessa olika prylar rör jag ihop begreppen. Kan nån redogöra för vad som är vad och vilka skillnaderna är, och vad man har respektive grej till?
• Gateway
• Router
• Basstation
• Switch
• Accesspoint

- Gateway är den dator/pryl ditt ip paket går till när det inte är inom ditt vanliga nätverk, oftast är det en router. t.ex. för att komma ut på Internet.
- Router vet vart ditt ip-paket ska skickas, t.ex. om det ska ut på internet eller om det ska till ett annat kontor, en vägväljare helt enkelt
- Basstation, som en switch, kopplar ihop dina trådlösa manicker, kan också innehålla en router och printserver, switch m.m. som Airport basstationen gör
- Switch, kopplar ihop ditt nätverk med kablar, ser till att din dator pratar med en dator i taget
- Accesspoint = basstation

Titta gärna på www.susning.nu, de brukar ha bra förklaringar

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:30

Vill man ha en snygg basstation med stöd för skrivardelning i OS X ska man köpa en AEBS om man har råd. Jag har dock bara goda erfarenheter av 3com och d-link, så vill man ha en fullt fungerande basstation utan skrivardelning till halva priset av Apples ska man slå till på en sån. Netgear fungerar säkerligen också bra, men jag har aldrig kört nån sån själv.

Förhoppningsvis var min tidigare basstation från Apple ett måndagsex. Den led av dålig räckvidd, tappad kontakt och slutligen totaldöd. Min nuvarande d-link 614+ har klanderfritt gjort jobbet nåt år eller så. Jag önskar bara att jag hade g-standarden nu när jag har det i min iBook G4...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 12:45
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag har dock bara goda erfarenheter av 3com och d-link, så vill man ha en fullt fungerande basstation utan skrivardelning till halva priset av Apples ska man slå till på en sån. Netgear fungerar säkerligen också bra, men jag har aldrig kört nån sån själv.

Min Netgear MR-314 dog efter 1,5 år. Min nya DI-624 är död efter 1,5 månader. Håhåjaja, man få vad man betalar för.

  • Medlem
  • 2004-02-10 21:14

nån som känner till nåt wifi-pc-card som funkar i en PB1400 med OS 8.6-9.2? Jag vet inte hur länge jag får behålla "min" Lombard.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 12:24

Går det att koppla ihop en Netgear MR314 (http://www.netgear.com/products/details/MR314.php )
och en D-link DWL-2000AP+ (http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=303) och sen få det att funka? Jag kan ingenting om sånt där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-12 12:45

Ja, det borde gå. Själv kör jag ett trådlöst nät med en MR-314 som jag har hängt en http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=260 D-Link DWL-810 på till en gammal beige G3:a (kan då ansluta trådlöst via inbyggda ethernetporten). 810:an blir ju också en typ av brygga och det funkar hur bra som helst. Så eftersom DWL-2000AP kan jobba som brygga ska det inte vara några problem.

Bevaka tråden