Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudproblem med G4 Sawtooth

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 09:54

Hallå.
Undrar lite här...har en G4 450mhz, 512mb, 27gb, 16mb ATI burk som låter väldigt mycket.
Jag har inte riktigt kunna lokalisera vad det är som låter, kan vara hårddisken (Western Digital-disk) eller så kan det vara aggregat-fläkten som låter kanske! Jag vet inte riktigt.

Men, om jag skulle vilja byta, säg, aggregatet mot ett annat...vad är det för "power" på dom i en G4, kan jag köpa vilken som helst? Alltså som passar i PC? Borde ju inte vara något problem tycker man.

Är det någon annan som upplever att just G4 Sawtooth låter väldigt mycket...när man sätter hårddisken i vila så blir den relativt tyst...men inte helt...så jag misstänker att disken är på väg att gå...men det är ett annat oväder som pågår inne i lådan samtidigt...jag har för mig att jag inte såg någon fläkt på grafikkortet.

Så det måste vara aggregatet eller?

Är det någon som har några tips på hur jag kan få tyst på maskinen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-02-06 10:44

Du kan inte byta nätdelen till vilken ATX-nätdel som helst. Men du kan byta fläktarna i nätdelen och den stora fläkten i datorn. Den förre ägaren till min Sawtooth bytte båda fläktarna till en Papst resp. en Enermax.

Kolla även om det sitter någon fläkt på grafikkortet? Jag hade ett ATI 128 med fläkt som lät ganska mycket. Jag bytte till ett Geforce 4MX utan fläkt.

Även hårddisken har jag bytt till en tyst Seagate Barracuda.

Nu är min dator så tyst den kan bli.

Senast redigerat 2005-02-06 06:10

Sawtooth chassiet lämnar ju en del övrigt att önska med kylning och fläktar. Den stora chassiefläkten sitter ju på en plåt som sitter fäst med två skruvar och en "näbb". Goda möjligheter till vibrationer och oljud! Dessutom är det ett mellanrum mellan denna fläkt och chassieöppningen på cirka 2 cm, detta gör att fläkten inte bara suger in kallluft utifrån men också recirkulerar luften inne i lådan. Sedan är ju lådan full av rassliga plåtar, bra för avskärmining men inte ljudmässigt. Nätaggregatet har jag inte kollat på men det har ju ochså fläktar som låter.

Chassifläkten är säkert dimentionerad för att klara en burk i ett varmt rum med 3 heta PCI kort och 3 hårddiskar. I svala Sverige med en HD och inga PCI kort är det en överambitiös fläkt.

Prova att köra datorn med dörren öppen och känn efter vibrationer och lyssna efter oljud...

  • Avstängd
  • 2004-02-08 01:29

stötdämpa 120mm'arn och byt ut fläkten i nätagget mot antingen en slöare eller ta en spm låter lagom mycket på t.ex. 5 eller 7V.

jag har själv gjort så men är inte 100% nöjd ännu, skall nog skaffa mig en en papst ändå vid tillfälle... fascinerande att nätagget ska låta så jävligt

hårddisken skall självfallet sitta längst ner, längst bort. jag har fått för mig att den låter minst där, kolla även skruvarna där så det verkligen sitter tight.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 02:58

Om du söker på forumet hittar du mycket info om vad du behöver, hur man gör mm. Här är en tråd med utförlig beskrivning som hjälpte mig när jag bytte fläktar i en sån modell.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 23:16

Schysst som bara den. Tack för alla tips. Ska nog inhandla mig en ny Seagate Barracuda-disk och en 120mm Papst Chassi-fläkt till burken och sen så hoppas vi att det blir lite tystare!!!

Mer RAM ska in i den också.

Jag gick över till Panther häromdagen....min G4:a flyger fram numera....sikken skillnad mot 10.2.8!!!!!!!!!! Behöver bara lite mer RAM och ett bättre grafikkort och sen klarar jag mig länge på denna gamla burk.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-02-10 00:45

Upplever samma problem med min 400:a. Tycker att ljudnivån ökat efterhand. Min tanke har varit att det samlats damm på fläkten, kan se att det finns en beläggning. Detta kan skapa vibrationer och turbulens runt fläkten som i sin tur får resonans i chassit. Jag har en 20 och en 120 GB WD. Kanske inte de tystaste diskarna så de kan också vara en bov. Skall blåsa rent fläktarna till nätaggen med tryckluft för att se om min teori med beläggning stämmer.

Sedan jag köpte min iBook som är i det närmaste knäpptyst kan 400:an upplevas som plågsam för öronen.

/c

1
Bevaka tråden