Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga antenn till BlueTooth på G5a?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Antennen till Bluetooth (BT) på G5an sitter som en liten plugg på baksidan. Är det någon som vet om det skulle gå i teorin/praktisk att sätta en sladd mellan utaget på G5an och pluppen och på så sätt öka/förflytta räckvidden för BT. Anledningen till att jag frågar är att jag skulle vilja flytta in G5an i klädkammaren men ha kvar BTs upptagningsområde i närheten av monitorn.

Tacksam för alla tips!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 00:22

Hur långt avstånd rör det sig om då? Max för BT är ju 10 m teoretiskt sett, vilket antagligen blir 7-8m under normala förhållanden. Längre än så tror jag inte ens en förlängd antenn klarar.

Hmm, det var inte riktig så jag menade. Jag tänker mer i banorna att om "pluggen" på baksidan av datorn utgör antenn, så kanske det gick att mha en sladd förflytta antennen från baksidan av datorn till tex utanför klädkammaren där den står just nu. Dock väldigt osäker på om det har några chanser att lyckas över huvud taget, därav min fråga

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 13:47

Varför vill du dölja din fina dator?!?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 14:13

en idé: varför inte ha en D-link USB adapter och en USB-skarvsladd till denna. Då kan du sätta d-link adaptern där du vill.

Ursprungligen av Oloff:

en idé: varför inte ha en D-link USB adapter och en USB-skarvsladd till denna. Då kan du sätta d-link adaptern där du vill.

Huvudet på spiken! Därav min idé till sladd och pluppen som kommer med G5an
Frågan är dock, skulle det fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 21:48

Om kabeln levererar vad den skall för USB så sköter adaptern resten. Märkesvara kan vara bra här. Kikade på Dustin men det var lite svårt att förstå alla typer; hane-hona, förlängning mm. Återkom gärna om det fungerade för då kanske jag gör samma i framtiden.

  • Medlem
  • 2004-02-12 11:57

Annars finns det ju tillbehörsantenner att köpa till G5:an med sladd och avsevärt mycket bättre räckvidd. Varför krångla till saker och ting?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 13:11

Det är ju klart ett alternativ, med 55 USD.. I mitt fall har jag en D-Link adapter så det blir ca tusenlappen billigare att köpa en usb-sladd istället för bluetooth inbyggt och sedan denna antenn.

  • Medlem
  • 2004-02-12 14:51

För det första erbjuder apples interna Bluetooth-kort bättre signal än vad D-Links adapter har. Med en 91cm lång 3:e parts antenn får du ca. dubbelt så hög signalstyrka jämfört med Apples medföljande antenn. Skillnaden mot D-Link adaptern är därmed enorm. Och priset...

Apple Internal Bluetooth-card: ca. 520kr
Extern 91cm bluetoothantenn: ca. 390kr
Totalt: ca. 910kr

Hur kan du få prisskillnaden till 1000kr ?

Utöver den stora skillnaden i prestanda sparar man dessutom en USB-port och får en betydligt smidigare liten kabel än en USB-sladd med D-Link BT-adapter i änden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 16:19
Ursprungligen av PMG5:

För det första erbjuder apples interna Bluetooth-kort bättre signal än vad D-Links adapter har. Med en 91cm lång 3:e parts antenn får du ca. dubbelt så hög signalstyrka jämfört med Apples medföljande antenn. Skillnaden mot D-Link adaptern är därmed enorm. Och priset...

Apple Internal Bluetooth-card: ca. 520kr
Extern 91cm bluetoothantenn: ca. 390kr
Totalt: ca. 910kr

Hur kan du få prisskillnaden till 1000kr ?

Utöver den stora skillnaden i prestanda sparar man dessutom en USB-port och får en betydligt smidigare liten kabel än en USB-sladd med D-Link BT-adapter i änden.

Det låter ju intressant. Har just undrat om det går att bättre prestanda än D-Link adaptern som inte klarar mellan två rum hemma. Med 1000 kr menade jag ungefär det du räknade upp jämfört med att jag redan har en D-link adapter. Hade du förlängningssladden med i 390kr antennen eller kommer den till?

Ursprungligen av PMG5:

Extern 91cm bluetoothantenn

Någon som hittat den i sverige/europa?

  • Medlem
  • 2004-02-12 18:51

Kabeln som visades i länken i mitt första inlägg verkar som antenn, hela kabeln altså.

Angående högre prestanda med Apples inbyggda Bluetooth jämfört med D-Links usla USB-adapter kan jag berätta följande. Om jag tar min Nokia 7650 och går ner i källaren (två trappor ner, betonggolv som skiljer källaren från första planet och tegelväggar i källaren, så går det alldeles utmärkt att synka telefonen mot min Dual G5:a. Det märker ingen som helst skillnad mot att hålla telefonen 10cm från datorn. Räckvidden är grym.

Tänk dig då hur den skulle bli med en sådan 3:e partsantenn där de utlovar dubbelt så hög signal.

Vad det gäller tillgången i Sverige har jag inte lyckats luska fram någon återförsäljare. Priset på 390kr är översatt rakt av från priset i USA. Ganska missvisande med andra ord. Fraktkostnad, 25% moms och 15% tullavgift tillkommer ju som vanligt.

  • Medlem
  • 2004-02-12 18:55

Det är [url="http://www.quickertek.com/]QuickerTek[/url] som tillverkar antennkabeln. Med lite tur kanske Macoteket är villig att ta hem några exemplar till ett vettigt pris.

Annars finns det en återförsäljare i London som säljer den över nätet. Då slipper ni ju tullavgift och moms (EU-land). Frakten borde inte bli så blodig heller.

Lycka till.

1
Bevaka tråden