Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir det någon uppdatering?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad är sagt om G5:an? Verkar det bli någon uppdatering eller? Jag tycker det har varit oerhört tyst på sistone och inte mycket har knystats om eventuella uppdateringar. Ny som plöjer ryktessighterna, vad är sagt om G5:an, blir det någon uppdatering?

/Jont Olof

Allt tyder på att det kommer en hastighets uppdatering när som helst , hade det inte varit för Apple's Pepsi deal så hade dom nog redan varit lanserade. I Apples deal med Pepsi ingick ju tydligen att dom skulle göra reklam för läskeblasken på förstasidan på sin hemsida i minst en vecka , kanske inte Apples bästa stategiska beslut någonsin speciellt med tanke på hur Pepsi anknytna ställt till det för Apple och Jobs tidigare. Men i långa loppet så är ju iTunes väldigt viktigt för Apple , antagligen viktigare än den förestående 10-25%-iga processoruppklockningen.

Jepp iTMS genererar ju en oerhörd försäljning av iPods, och iPoden är ju en kassakalv för Apple helt klart!

Det talas en del om mars, kanske början av mars, men det känns mer som löst snack bland de som hoppas där ute på ryktessajterna, än någon egentligen utläckt information. Svårt att gå efter uppdateringscyklerna också, eftersom 1,8 ghz-versionen uppgraderades till dual mitt emellan väntade uppgraderingar.

Behövs det snabbare ??

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 21:47
Ursprungligen av motif:

Behövs det snabbare ??

Det är ju inte bara att dom blir snabbare, det blir ju den nya 90nm-cpu:n. Det är den största anledningen till att jag väntar, hade det bara varit en hastighetsökning så hade jag nog köpt en nu.

Ursprungligen av dabloom:

Det är ju inte bara att dom blir snabbare, det blir ju den nya 90nm-cpu:n. Det är den största anledningen till att jag väntar, hade det bara varit en hastighetsökning så hade jag nog köpt en nu.

Vad spelar det för roll i praktiken igentligen att det är 90nm ?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 21:56
Ursprungligen av motif:

Vad spelar det för roll i praktiken igentligen att det är 90nm ?

Den blir inte lika varm, då kan dom ta bort fläktar och tex få fler platser till hårddiskar. Men man vet ju inte om dom kommer göra om lådan, då spelar det mindre roll i praktiken. Bara att dom fläktarna som sitter i nu behöver göra ännu mindre jobb.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-09 22:07

Hej,
kanske fel tråd (?)

Funderar starkt på att köpa Mac igen nu när pecen börjar bli seg och MacOSX finns
(jobbar med Sun/Solaris).
Då jag inte byter så ofta vill jag ha något som 'håller' ett tag så *inte* något annat än
en G5 baserad hoj.
Har alltså väntat några veckor nu men inget händer, så skall man slå till tro?
(Nej säger Murphy)

Ni behöver inte svara (tro) på det, men däremot några funderingar jag har:

a) har för mig jag sett nämt om single 1.8GHz:are, men det finns väl inga såna längre
att shoppa?

b) "Köper man in sig i ett hörn" om man väljer "snik-G5:an", dvs 1.6GHz:arn ?
- Kommer man kunna stoppa in en CPU till i den (nej antar jag) ?
- 4 minnesplatser, aha, det är väl ok för mig
- en till intern disk - bara att trycka i väl?
- blir den segare jmf med min P3 600MHz/256+Win98 ?

Häpp,
Mats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 10:58
Ursprungligen av flabb:

( b) "Köper man in sig i ett hörn" om man väljer "snik-G5:an", dvs 1.6GHz:arn ?
- Kommer man kunna stoppa in en CPU till i den (nej antar jag) ?
- 4 minnesplatser, aha, det är väl ok för mig

Mac OS X utnyttjar dubbel processorer riktigt bra. Ett argumentet för billigaste modellen är alltid ekonomi men kan du gå upp till 2x 1,8 så gör det. Finessen med en tower dator är väl också att den är utbyggnadsbar, där känns platserna för interminne också ett bra argument för att välja någon av de större.

a) Den är nog svår att få tag på, även om det inte är omöjligt att den finns kvar någonstans. MacWorlds "macbarometern" listar den som utgående modell på Macforum, men den finns inte kvar på Macforums hemsida.

b) Nej, inte bara stoppa i en cpu till. Det går ju inte heller att sia om vilka uppgraderingskort som kommer i framtiden, men om man jämför med G4:orna idag, så kan man köpa uppgraderingskort med dubbelproppar som fungerar i modeller som bara hade en processor. Men då får man ju betala för två processorer, så uppgraderingarna brukar kännas tveksamma ur ekonomisk synvinkel.

HD är bara att stoppa i antar jag.

Segare är P3 600 Mhz? Förstår inte frågan…

  • Medlem
  • 2004-02-09 23:03
Ursprungligen av Nicklas Högås:

a) Den är nog svår att få tag på, även om det inte är omöjligt att den finns kvar någonstans. MacWorlds "macbarometern" listar den som utgående modell på Macforum, men den finns inte kvar på Macforums hemsida.

b) Nej, inte bara stoppa i en cpu till. Det går ju inte heller att sia om vilka uppgraderingskort som kommer i framtiden, men om man jämför med G4:orna idag, så kan man köpa uppgraderingskort med dubbelproppar som fungerar i modeller som bara hade en processor. Men då får man ju betala för två processorer, så uppgraderingarna brukar kännas tveksamma ur ekonomisk synvinkel.

HD är bara att stoppa i antar jag.

Segare är P3 600 Mhz? Förstår inte frågan…

Det kan nog komma dubbelprocessor uppgraderingar till singel G5:orna, men då kommer de dela på samma buss (som de gjorde på G4:orna) vilket gör att det blir endast hälften av bandredden/processor jämfört dagens dubbelG5:or.

Nu finns ett litet rykte om G5:an på Macnytt.com för de som vill kolla. Inte mycket till kött, men för de som gillar att suga benmärg duger det gott!

/JO

Finns även ett rykte på Appleinsider.

http://www.appleinsider.com/news.php?id=371

Belönad men inte lanserad ...

Kolla på http://www.theregister.co.uk/content/39/35537.html
Denna site är inte precis känd för att rosa Apple. Apples DRM/musikstrategi har således fått skäll så det räcker. Men 970FX tycks imponera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 13:03

17 eller 24 februari läste jag någonstans. Hoppas det blir den 17:e. Då kanske G4orna sänks ytterligare i pris (?) lagom till då jag ska köpa

Något av de två datumen är ett rätt rimligt antagande, eftersom IBM kommer att presentera PPC 970 FX mer ingående imorgon på International Solid-State Circuit Conference. Apple vill nog inte att någon annan släpper en massa specifikationer om deras kommande G5:or långt innan de själva har presenterat dem, och möjligen har IBM prickat in sin presentation lagom till de har kommit igång ordentligt med serieproduktionen. (Det ska dock sägas att deras presentation imorgon har varit planerad sedan rätt länge.)

Det är naturligtvis lite spådomar i kaffesump och fiskrens, men jag tycker liksom att det känns i knäna att det är på G nu…

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-15 16:50

Fast vi har ju detta också: http://www.apple.com.au/promo/tradeupg5/ som slutar att gälla den 29:e mars.

Det är väl slutet på ett kvartal. Som för börsnoterade företag som Apple är en mycket viktig finansiell händelse. Dom vill helt enkelt sälja lite extra mycket innan dom stänger böckerna för det kvartalet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 19:10
Ursprungligen av ace4711:

Det är väl slutet på ett kvartal. Som för börsnoterade företag som Apple är en mycket viktig finansiell händelse. Dom vill helt enkelt sälja lite extra mycket innan dom stänger böckerna för det kvartalet.

Lär nog inte bli många som är "kvalificerade"
***
QUALIFYING PRODUCTS:
Power Mac G4 or B&W Power Mac G3 with the configuration it was originally sold with.
***
Priserna på gamla 32MB PC-100 och 6GB 5400rpm HD kommer rusa i skyn…

På de amerikanska ryktes-sajterna har det funnits uppgifter om att IBM skulle tala om sin PPC 970FX på ISSCC i början av veckan. Det har även talats om att den skulle vara uppe i 2,5 Ghz, vilket ju skulle båda gott för kommande G5:or. Det visade sig stämma någorlunda - följande uppgifter kom från IBM under konferensen:

Citat:

IBM's 2.5GHz PowerPC 970FX will dissipate about 50 watts of power during typical use, down from 66 watts consumed by its PowerPC 970 predecessor at a lower clock speed, said Norman Rohrer, senior technical staff member at IBM. IBM's chip will launch soon in an Apple Computer Inc. XServe system, and is expected to also power a new version of Apple's PowerMac desktop.

Jag fastnar dock för uttrycket "will dissipate". Det låter som om de kommit tillräckligt långt i utvecklingen av processorn för att veta det, men inte har den i produktion ännu.
Citatet är saxat från InfoWorld.
Antagligen kan man inte dra så mycket till slutsatser utifrån detta. Ryktes-sajterna verkar för närvarande mycket försiktiga, och ställer sig skeptiska till de spekulationer som tidigare funnits om uppgraderingar av PowerMac under februari. Som vanligt kan man bara gissa…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 18:59

Jag undrar ja... precis fått loss pengar för att köpa min första mac. Vill ju inte köpa idag och få reda på imorrn att jag kunnat spara ett par tusen genom att vänta på de nya G5:orna..

Jag tror inte man skall fästa någon betydelse vid formuleringar vid presentationerna av 970 varianterna. Värmeutvecking kan man mäta tidigt i produktionen. För att lansera en uppdaterad G5 behöver lagret på de nuvarande säljas ut och ett lager av de nya att byggas upp. CPUn är ju inte den enda komponenten heller, buss designen är ju ganska maxad

Beskrivningarna av IBM 970 som en mycket flexibel design i servrar, persondatorer, spelkonsoller och nätverk låter som en nådastöt för G4an inte bara inom Apple men också i övriga marknader

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-24 17:17

Vad tror ni, skall man vänta nån vecka på nya modeller eller är det safe att klippa till idag?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 17:24
Ursprungligen av Jonaz:

Vad tror ni, skall man vänta nån vecka på nya modeller eller är det safe att klippa till idag?

Behöver du den nu så slå till......men i det här fallet när det ligger i en så kallad skarv så skulle jag vänta så länge "det går"(?).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-24 17:28
Ursprungligen av DaPhox:

Behöver du den nu så slå till......men i det här fallet när det ligger i en så kallad skarv så skulle jag vänta så länge "det går"(?).

okey, tackar för tipset... får besinna mig ett ögonblick

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 17:30

Jag beställde min i torsdags men det är en chansning. Det har ju ryktats om uppdatering sen januari så risken finns ju att man får vänta länge

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 20:55
Ursprungligen av durre:

Jag beställde min i torsdags men det är en chansning. Det har ju ryktats om uppdatering sen januari så risken finns ju att man får vänta länge

Jag beställde också min i torsdags. Tänkte egentligen vänta på en uppdatering, jag väntade länge också, sedan i December. Men efter sista ryktet om att det inte skulle komma nån i Februari så orkade jag inte längre.

Man får ju tänka på att det antagligen blir betydligt längre leveranstider också när dom släpper en uppdatering.

Men om man är tålmodig och inte behöver en just nu så kan man ju lika bra vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 21:37

[QUOTE="dabloom"]Jag beställde också min i torsdags.[QUOTE]
Av nyfikenhet, hur långt har de kommit på din? Skeppad? Min e fortfarande status open. Buää

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 21:40
Ursprungligen av durre:

Av nyfikenhet, hur långt har de kommit på din? Skeppad? Min e fortfarande status open. Buää

Samma här. Est. Ship: On or before 26/02/2004

Bevaka tråden