Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Va faan sänk priset!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 16:35

Såg att en Powermac 15 combo på Amerikanska applestore kostar 14.313 kr till dagens valutakurs 7.16 kr. På svenska Applestore kostar samma burk 21.995 kr

Vad trött jag blir!!

//Magnus

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 16:39

Mycket som är bra mycket billigare borta i staterna, t ex en bräda kostar hälften så mycket som den kostar här, surt är det.

Den 25% momsen var inkluderad i det svenska priset, va?

Det är inget Apple kan göra något åt.

Ursprungligen av Magtil:

Såg att en Powermac 15 combo på Amerikanska applestore kostar 14.313 kr till dagens valutakurs 7.16 kr. På svenska Applestore kostar samma burk 21.995 kr

Har du hört talas om moms? Du kan ju inte jämföra ett pris utan moms med ett pris med moms. Lägger du på moms blir priset 17.891 kr. Fortfarande klart lägre, men inte så lågt som du skriver. Plus att det tillkommer tull också, tror jag. Skälet till att det ändå skiljer i pris motiverar Apple med att dom inte följer dagskursen, utan sätter ett pris som gäller och som ska tåla både upp- och nedgångar i pris, se tidigare trådar om detta.

Ursprungligen av Magtil:

Vad trött jag blir!!

Jag blir lite trött på den här sortens trådar... (du är inte den första att klaga över Apples växelkurs, det finns en zillion trådar om det redan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 18:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jag blir lite trött på den här sortens trådar... (du är inte den första att klaga över Apples växelkurs, det finns en zillion trådar om det redan).

Jag är lite trött på den här typen av svar ;). Man ska definitivt använda sökfunktionen (f.a. om man söker teknisk information). Men nya medlemmar tillkommer hela tiden och det är ett diskussionsforum, inte bara en databas. Om man inte får starta en ny tråd om något som varit uppe en eller flera gånger kommer det ju inte finnas nåt att prata om till slut...

Ursprungligen av Earth:

Jag är lite trött på den här typen av svar ;). Man ska definitivt använda sökfunktionen (f.a. om man söker teknisk information). Men nya medlemmar tillkommer hela tiden och det är ett diskussionsforum, inte bara en databas. Om man inte får starta en ny tråd om något som varit uppe en eller flera gånger kommer det ju inte finnas nåt att prata om till slut...

Jo, jag vet att det kan låta lite tjatigt att hänvisa till gamla trådar jämnt, men jag sa det med glimten i ögat denna gång, med anspelning på upprördheten över Apples priser (speciellt när man glömmer att Staten lägger på 25 procent). Och jag syftade inte på på alla nya diskussioner i allmänhet, utan just den här om Apples växelkurs, för den har verkligen kommit på tal ofta, utan att det blir så mycket mera sagt. Alla vet att Apple Sverige inte följer dollarns utveckling och har, i våra ögon, onödigt höga marginaler (utöver Apples egna redan höga marginaler).

Man måste förstås få starta nya trådar om man har en ny infallsvinkel eller kanske tycker att dom gamla diskussionerna spårat ut eller bara känns gamla och dammiga. (Eller om man inte hittar några gamla, ibland är det inte så lätt att veta vad man ska söka på.) Men vissa trådar dyker som sagt upp och säger precis vad andra sagt många gånger (ge mig en till "köpa iPod i USA"-tråd och jag... ) En liten sökning i detta fall kanske hade gjort att missen med momsen inte hade behövts, t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 19:11
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag vet att det kan låta lite tjatigt att hänvisa till gamla trådar jämnt, men jag sa det med glimten i ögat denna gång, med anspelning på upprördheten över Apples priser (speciellt när man glömmer att Staten lägger på 25 procent). Och jag syftade inte på på alla nya diskussioner i allmänhet, utan just den här om Apples växelkurs, för den har verkligen kommit på tal ofta, utan att det blir så mycket mera sagt. Alla vet att Apple Sverige inte följer dollarns utveckling och har, i våra ögon, onödigt höga marginaler (utöver Apples egna redan höga marginaler).

Man måste förstås få starta nya trådar om man har en ny infallsvinkel eller kanske tycker att dom gamla diskussionerna spårat ut eller bara känns gamla och dammiga. (Eller om man inte hittar några gamla, ibland är det inte så lätt att veta vad man ska söka på.) Men vissa trådar dyker som sagt upp och säger precis vad andra sagt många gånger (ge mig en till "köpa iPod i USA"-tråd och jag... ) En liten sökning i detta fall kanske hade gjort att missen med momsen inte hade behövts, t.ex.

Jag förstår det du säger, men jag har ofta sett dig kommentera det. Jag håller med dig helt och fullt om att söka info istf att starta en ny tråd. Men om man bara vill prata om det igen och uttrycka funderingar eller för de som inte var med i den förra diskussionen och som inte varit medlemmar sedan maj 2001 så tycker jag att man får göra det.

Jag såg att det satt en smiley där och blir också fundersam när jag ser nya trådar om sakinformation som lätt går att hitta i "sök". Brukar hänvisa till funktionen och länka till tidigare tråd/-ar.

Vet du förresten nånting om att köpa iPod billigare från USA?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 17:03

Inte nog med att jag är förbannad, jag är korkad också

//Magnus

Sorry

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 17:19

Det enda rätta är att kombinera en resa till NY med inköp av PB!!!

(...och nej, jag är inte imponerad över vad jag får för den skatt jag betalar)

/jensa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-09 18:44

Jag tycker iaf att priset borde sänkas pga att det numera finns G4 på iBooken. Skillnaden är inte lika uppenbar längre och många väljer ju faktiskt det billigare alternativet. Det är inte stor skillnad i pris på en PB 15" idag och när jag köpte en för 1½ år sedan, med liknande specs. Det står lite stilla på sistone tycker jag. Jag håller med trådstartaren. Dessutom tycker jag det är viktigt att man tar upp saker som detta, om vi inte reagerar, så accepterar vi allt de slänger till oss och det är inte ett bra tecken.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 18:54

Sen tror jag inte någon av oss egentligen hade uppskattat att Apple anpassade priserna till dagskursen när dollarn stiger igen. Det inte direkt så att det bara är Apples produkter som för tillfället är betydligt billigare i USA.
Se tillexempel på sonys kamera DSC-T1 som jag funderar på att köpa.

2844 sek som billigast i usa enligt pricerunner-us prisjämförelser med dagskursen enligt forex.
och 5697 i sverige enligt pricerunner-se.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 18:57

De borde justera priserna varannan eller var tredje månad. Fast å andra sidan vill de ju klämma ur konsumenten så mycket stålar som möjligt.

Hur är det med skatten i USA? Såg någonstans att den låg på 11% och hörde något om att endel stater har något extra som tillkommer.

Lite dåligt att man kan ta flyget och handla tex en powerbook och tjäna på det, visst man får inte svenskt tangentbord men där kollar man inte ändå + att man får besöka vänner.
Frågan är vad tullen säger, har man otur fastnar man och får betala så snällt. Hade tur senast med min iPod + mycket annat då en kompis inte var med på noterna så hon hojtar till med "ska inte du in där?" och pekar på tull-skylten

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 21:45
Ursprungligen av Ductic:

Hur är det med skatten i USA? Såg någonstans att den låg på 11% och hörde något om att endel stater har något extra som tillkommer.

Lite dåligt att man kan ta flyget och handla tex en powerbook och tjäna på det, visst man får inte svenskt tangentbord men där kollar man inte ändå + att man får besöka vänner.
Frågan är vad tullen säger, har man otur fastnar man och får betala så snällt. Hade tur senast med min iPod + mycket annat då en kompis inte var med på noterna så hon hojtar till med "ska inte du in där?" och pekar på tull-skylten

Skatten på de priser som annonseras är olika i olika stater så det finns ingen generell siffra för hela USA.

Du kan klämma in biljetten och kanske nåt mer i mellanskillnaden, knappast hela vistelsen.
Det beror ju på hur man räknar iofs. Men resan börjar kosta då du lämnar bostaden.

Det är lätt att kombinera följande och fantisera:
- se ett lågt biljettpris på en flygstol till ex NY
- lägga det låga priset på PB-priset utan att lägga på ens rådande tax
- ta dollarkursen från aktuellt ekonomi på TV (som alltid är lägre än den du får
om du växlar pengar eller använder kontokort)
- strunta i alla kringkostnader på resan som du trots allt måste ut med
- utgå ifrån att det du inte har nån som ropar kommentarer till dig vid tullen

Men å andra sidan är det ett faktum att själva resan i sig kan vara kul nog att det är värt det dubbelt upp. Det kan jag skriva under på direkt - men inte genom att lura mig själv genom att inte räkna vad hela paketet verkligen kostar.
Och sen dessutom tro att de där overkligt översatta priserna borde gälla i Sverige. Men det finns som sagt 100 andra trådar om det...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 21:52
Ursprungligen av Ductic:

Frågan är vad tullen säger, har man otur fastnar man och får betala så snällt. Hade tur senast med min iPod + mycket annat då en kompis inte var med på noterna så hon hojtar till med "ska inte du in där?" och pekar på tull-skylten

Fast jag har för mig att om man köper nånting för att använda den i det landet så behöver man inte betala tull. Om inte det stämmer så är det ändå bara packa upp iPoden och bära den på sig genom tullen med lurarna i öronen, så tror jag inte att dom säger så mycket. Fast det är klart vill man absolut spara lådan den kom i så är det kanske värre, då ser dom ju den.

I själva verket är det oftas en förlustaffär att köpa en "billig" powerbook. Till att börja med så tillkommer som många påpekat skatter även i USA. Sen måste man köpa nya strömadaptrar, och framförallt, den dagen man ska sälja sin PB begagnat så är den värd många tusenlappar mindre pga av det amerikanska tangentbordet, oavsett om man som första köpare anser att det inte spelar någon roll.

Till det kommer att svensk konsumentlagstiftning inte gäller - försök reklamera en felaktig vara och se hur kul det är att göra det tvärs över Atlanten...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:12

har inte Apple sk. 'världsgaranti'???

Ursprungligen av schmuck:

har inte Apple sk. 'världsgaranti'???

Garantin gäller ett år. Svensk lagstiftning ger dig rätt att reklamera en felaktiv vara upp till två år efter inköpet (har jag rätt?) men det kan väl omöjligtvis gälla om du köpt vara utomlands. Apples garanti gäller, men du har inte reklamationrätten.

/c

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:18

Fast ett svenskt tangentbord får du väl för runt tusingen och en ny adapter behöver du ju inte alls köpa. Det är bara att sätta dit en vanlig sladd eller koppla på en adapter.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Fast ett svenskt tangentbord får du väl för runt tusingen och en ny adapter behöver du ju inte alls köpa. Det är bara att sätta dit en vanlig sladd eller koppla på en adapter.

det var ju det jag sa - att man måste köpa adaptrar. iofs ingen stor kostnad men lägg samman alla grejer + kringkostnader och plötsligt så är den där skillnaden i princip borta

Om man handlar från en annan stat än den man befinner sig i slipper man betala skatt i USA. De gör så för att uppmuntra handel mellan staterna (smart). Däremot kan det bli problem att beställa i "förväg" då man ofta måste ha amerikanskt kreditkort; i alla fall från Apple Store US.

Yes, Apple har world-wide garanti på alla sina bärbara.

Ciryon

Palle, räknade in de ynka 11% och hade då sparat en hel del. Kunde då åkt till NY och bott hos en kompis. Hon hade givetvis låtit mig bo där gratis i ett par dagar. Mat osv är billigt (men vem har tid med amt när man sitter framför en sprillans ny PB )
Så lurade mig själv gjorde jag inte riktigt, eller jo, blir väl att man slösar liite mer ändå men det får det vara värt hehe

Det är tullen som är den stora "fällan"

Mmm, lådan var längst ner i min stora backpackerryggsäck tillsammans med musikskivor och dvdfilmer (legala sådanna).
En PB kan man ju beställa med eng tangentbord här så att titta på tangentbordet vid tullen är ju inget bevis för något. Skulle vara lådan isf

edit: det må gå jämt ut men då har man också haft en semester inräknad i priset

Ursprungligen av Ductic:

Palle, räknade in de ynka 11% och hade då sparat en hel del. Kunde då åkt till NY och bott hos en kompis. Hon hade givetvis låtit mig bo där gratis i ett par dagar. Mat osv är billigt (men vem har tid med amt när man sitter framför en sprillans ny PB )
Så lurade mig själv gjorde jag inte riktigt, eller jo, blir väl att man slösar liite mer ändå men det får det vara värt hehe

Det är tullen som är den stora "fällan"

Oftast behöver man inte betala tull och moms på "använda" bärbara produkter som man själv tar in till Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 01:31
Ursprungligen av Ductic:

Palle, räknade in de ynka 11% och hade då sparat en hel del. Kunde då åkt till NY och bott hos en kompis. Hon hade givetvis låtit mig bo där gratis i ett par dagar. Mat osv är billigt (men vem har tid med amt när man sitter framför en sprillans ny PB )
Så lurade mig själv gjorde jag inte riktigt, eller jo, blir väl att man slösar liite mer ändå men det får det vara värt hehe

Det är tullen som är den stora "fällan"

Mmm, lådan var längst ner i min stora backpackerryggsäck tillsammans med musikskivor och dvdfilmer (legala sådanna).
En PB kan man ju beställa med eng tangentbord här så att titta på tangentbordet vid tullen är ju inget bevis för något. Skulle vara lådan isf

edit: det må gå jämt ut men då har man också haft en semester inräknad i priset

Där har du helt rätt och det var därför jag höll med dig i slutet att det i regel är värt det ändå. Men då kan man inte isolera själva dealen i sig och påstå att den är en sån vinst. Det blir helt enkelt fel.
Vi kan diskutera det här hur länge som helst. Det går aldrig att få en enhetlig bild av det hela då en bor hos sin moster och en annan på hotell, en tredje sover i bilen och blir rånad osv...
Jag är med på att det är rätt att dra dit och handla rätt prylar och passa på att ta det lugnt där borta och trivas lite. Har gjort det rätt många ggr vid det här laget och det är alltid, alltid läge att tjäna igen på resan.

Vad man ska göra för att få rätt vinst på det hela, är att se till att köpa ett helt gäng med produkter som är klart billigare där. Alltså inte ett lager med PowerBooks, utan man tänker igenom olika intresseområden man har där man behöver prylar, inhandlar nån grej inom varje område - DÅ sitter vinsten på trippen som gjuten!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-02-09 22:49

Priset i USA + frakt + tull + moms där har ni kostnaden för att ta hem tex en bil frå staterna. Det innebär att priset i sverige kan bli dubbelt mot vad den kostar i inköp i USA. Det samma gäller väl för övriga prylar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Priset i USA + frakt + tull + moms där har ni kostnaden för att ta hem tex en bil frå staterna. Det innebär att priset i sverige kan bli dubbelt mot vad den kostar i inköp i USA. Det samma gäller väl för övriga prylar.

Frakten för en PB är väl något mindre än för en tre tons Cadillac Eldorado

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 22:58

Jag tänker inte försvara Apples prissättning men för skoj skull (?) så kollade jag priserna i andra eu-länder. Inte så särskilt stor skillnad tycker jag.

20869,56 tyskland, spanien
21589,2 italien
21517,2 frankrike
21949,02 finland
21767,9 danmark
21995 sverige

Jag tycker att Adrian och Earth ska hålla sig till ämnet. Annars lägger jag på strafftullar och moms på era inlägg och då blir det inte roligt.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 00:54
Ursprungligen av Christian Åhs:

Jag tycker att Adrian och Earth ska hålla sig till ämnet. Annars lägger jag på strafftullar och moms på era inlägg och då blir det inte roligt.

Åh nej shit, förlåt... *trevar efter Kharmaknappen*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-10 05:51

Apple store (online) lägger på rätt "sales tax" automatiskt, så man kan inte komma undan den (förutom i de delstater+counties som inte har någon "sales tax").

Har precis beställt en iBook G4 12" (640MB, 60 BG, AirPort Extream, Bluetooth).

Pris på Apple store i Sverige (student):

14626.10 SEK

Pris USA: $1335.00
NY Sales Tax
á 8.25%: $110.14
------------------------------
$1445.14

Jag växlade in pengar tidigare i år till kursen ~7.1 kr för en dollar:

10260.48 SEK

Bevaka tråden