Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fan!! min Powerbook G4 12" dog just....

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-05 13:16

Satt o rensade min temporära nedladdningsmapp samtidigt som jag spelade några låtar med iTunes. Precis när jag släppt ett gäng mappar o filer i papperskorgen så låser sig datorn totalt, ljudet börjar hacka i en oändlig loop, typ ett 0,5 sek sample som gick om o om igen. Stängde av datorn genom att trycka in power-knappen. När jag sen skulle starta upp den igen, med samma powerknapp hände ingenting förutom att det knäppte till lite i högtalarna. Skärmen helt svart, hårddisken går inte igång, ingenting....

Fattar nada, vad sjutton kan ha hänt?!? Har prövat att ta ur batteriet o trycka i igen samt ta bort air-portkortet men det har ingen betydelse. Vill inte börja pilla med minnesmodulerna eftersom den fortfarande är under garanti o det verkar som om jag måste lämna in den. Tidigare har den funkat helt klanderfritt men nu bara dog den på mig, helt oprovocerat.....

Jag köpte den via AppleStore (web), innebär det att jag måste skicka in den till Apple eller kan jag gå med den till en macbutik i Göteborg o lämna in den för service där? Som relativt nybliven "switcher" så har jag inte riktigt koll på såna frågor. Finns det förresten nån annan macbutik i gbg som säljer till privatpersoner förutom macforum?

-edit- detta hände när nätadaptern var inkopplad, det spelar heller ingen roll om den sitter i eller ej, lika död för det.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 13:40

Jag tycker det låter som att ditt logikkort har "brunnit". Ljudet som du beskrev kom från högtalarna är ganska vanligt när datorn kraschar pga hårdvaran (logikkortet). Har själv upplevt det ett antal gånger tidigare när min PB haft dåligt logikkort.

Ett stalltips som man testa är att nollstala PRAM. Det finns trådar i hur man gör detta här på 99Mac samt på Apples webbsidor. Det är viktigt att man följer dessa instruktioner men det är å andra sidan inte speciellt svårt heller.

Kontakta du Apple på en gång, de är snabba på att fixa garantireparationer. De skickar ut en kartong som du skickar till Holland och detta tar ofta bara någon dag. Efter totalt tre fyra dagar har du ofta fått tillbaka datorn. Något du bör fundera över är att du har backup på dina data även om det normala är att du får tillbaka datorn med informationen på HDn intakt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 17:16
Ursprungligen av hekr:

Jag tycker det låter som att ditt logikkort har "brunnit". Ljudet som du beskrev kom från högtalarna är ganska vanligt när datorn kraschar pga hårdvaran (logikkortet).

Det kommer skumma ljud från min iMacs högtalare också, även när den är avstängd, och på den håller logikkortet på att seppa. Det förklarar de skumma ljuden alltså....

Här i Umeå brukar det gå bra att ta Apples garanti-ärenden genom lokala servicefirmor, man lämnar in den hos dom och de skickar i sin tur iväg datorn på reparation.

  • Medlem
  • 2004-02-05 15:00

Jepp, får bli så jag gör också. Får ta mig in till macforum i morgon o lämna in den. Enklare än att först få en returkartong skickad till sig, eller så känns det iaf. Då ska jag bara hitta på nåt att göra utan dator i nån vecka eller så, haha. Tur att jag inte har ett jobb som är beroende av dator iaf.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 15:09

Jag hade också ett problem för ett år sen med min PB köpt via Applestore. Jag ringde Apples support. Vi gick igenom en liten procedur per telefon för att kolla att maskinen verkligen var paj. Nästa dag kom DHL med kartong till dörren ( här i Gbg). PB:n in i kartongen (1/2 min). Tre dagar senare ringer DHL igen på dörren med lagad PB i kartong. Hur smidigt som helst.

  • Medlem
  • 2004-02-05 15:15

det låter ju ganska bra iofs. tyvärr är jag nästan aldrig hemma och har ingen möjlighet att sitta o vänta på dhl så det får bli att lämna in den i butik. tar kanske nån dag längre men så är det ibland....

Ring SOS i Göteborg de lagar datorn på plats, reserdelen får de till nästa dag. Så med lite tur skulle du kunna lämna in burken på morgonen dag 1 och ha den tillbaka dag 2.

Inga burkar skickas numera om du lämnar den till en certifierad Apple Service Provider.
Bara i mycket speciella fall skickas burkarna.

  • Medlem
  • 2004-02-05 16:50

Jag har haft samma dilemma. I den här tråden kan du läsa hur det har gått för en PB 12 från trasig till reparerad och hemskickad.

Lycka till

  • Medlem
  • 2004-02-05 21:20
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag har haft samma dilemma. I den här tråden kan du läsa hur det har gått för en PB 12 från trasig till reparerad och hemskickad.

Lycka till

Verkar ju kalas... Försöker komma på nåt mer som har strulat som de kan laga Men förutom att hårddisken låter "surrrr-klick" med ojämna mellanrum när den inte används så kommer jag inte på nåt.... Den har funkat så bra så än så länge. Hoppas bara att de inte formaterar hårddisken på den... Hela min mp3-samling....

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 22:25

- Resetta PMU:n genom att först stänga av maskinen, ta ur batteriet och strömkabeln (maskinen skall vara helt strömlös).
- Tryck sedan ner Ctrl + Alt + Kommando + Starttangenten under 1 sek och släpp sedan alla tangenter. Tryck för allt i världen inte ner "fn" samtidigt som de andra tangenterna.
- Plocka sedan tillbaka batteri och strömkabel och försök starta datorn.

  • Medlem
  • 2004-02-05 23:03
Ursprungligen av Schuckert:

- Resetta PMU:n genom att först stänga av maskinen, ta ur batteriet och strömkabeln (maskinen skall vara helt strömlös).
- Tryck sedan ner Ctrl + Alt + Kommando + Starttangenten under 1 sek och släpp sedan alla tangenter. Tryck för allt i världen inte ner "fn" samtidigt som de andra tangenterna.
- Plocka sedan tillbaka batteri och strömkabel och försök starta datorn.

redan testat allt detta utan resultat. den är nog rätt död tyvärr.

Ursprungligen av Schuckert:

- Resetta PMU:n genom att först stänga av maskinen, ta ur batteriet och strömkabeln (maskinen skall vara helt strömlös).
- Tryck sedan ner Ctrl + Alt + Kommando + Starttangenten under 1 sek och släpp sedan alla tangenter. Tryck för allt i världen inte ner "fn" samtidigt som de andra tangenterna.
- Plocka sedan tillbaka batteri och strömkabel och försök starta datorn.

Vad händer om man trycker ner fn-tangenten också?

J.

  • Medlem
  • 2004-02-06 02:02
Ursprungligen av Jonathan:

Vad händer om man trycker ner fn-tangenten också?

J.

Det hoppar ut en liten tomte ur datorn, som sedan är jättesvår att bli av med.

  • Medlem
  • 2004-02-08 17:50
Ursprungligen av stfm:

Det hoppar ut en liten tomte ur datorn, som sedan är jättesvår att bli av med.

Jag vet inte om du insåg hur kul du var där. Enkel humor är bäst! Såg tomten framför mig.. *asg*

/F

Ursprungligen av stfm:

Det hoppar ut en liten tomte ur datorn, som sedan är jättesvår att bli av med.

Är det en tomte med röda eller gröna kläder? Har hört att de med gröna kläder är extra svåra att bli av med.

J.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-06 03:52
Ursprungligen av Jonathan:

Vad händer om man trycker ner fn-tangenten också?

J.

Jag vill också veta. Blev himla nyfiken! :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-06 10:24
Ursprungligen av Jonathan:

Vad händer om man trycker ner fn-tangenten också?

J.

AA det var jäklar vad nyfiken man blev :rolleyes:

Ursprungligen av Jonathan:

Vad händer om man trycker ner fn-tangenten också?

Då tar "fn" den som gör så

1
Bevaka tråden