Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som bromsar nätverket?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 10:46

Jag kör en Quicksilver med 10.3.2 mot en NT4-server via AFP. När jag kopierar saker till servern flyter allting på normalt, men när jag ska kopiera från den till datorn går det jäääätte långsamt.
Helt klart något fel.
Har testat med en annan dator med samma kablar och nätverksuttag, och då går det bra. Samma system på den datorn och samma monteringssätt i findern: afp:/at/servernamn
Om jag monterar Quicksilvern via SMB så går det snabbt, men då ser jag ju inte filtyperna rätt. Nätverkskommunikationen är det inga fel på alltså. Bara med appletalk.
Några idéer om vad som är fel?
Finns det några prefs-filer som kan slängas som har med nätverket (appletalk) att göra?

/J

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 21:08

Om du ansluter via AFP till en NT4-server är det ren AppleTalk som gäller, alltså max 700-800 kbit/s. Ingen transport via TCP/IP som på Windows2000, ASIP och Max OS X. Så är det bara.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 09:23
Ursprungligen av Schuckert:

Om du ansluter via AFP till en NT4-server är det ren AppleTalk som gäller, alltså max 700-800 kbit/s. Ingen transport via TCP/IP som på Windows2000, ASIP och Max OS X. Så är det bara.

Jodå. Det vet jag. Men det går långsammare än så... Fast bara i en riktning, dvs från NT-servern till Macen.
Kan det vara samma fel som i den här tråden?
Om jag skriver: AppleFileServer -v i terminalen på den krånglande datorn får jag "afpserver-468.1" till svar. I en annan fungerande maskin får jag "afpserver-468.3" till svar. Olika versioner alltså.
Den i nätverket helt odugliga datorn var en Jaguar som uppgraderades till Panther. Det var kanske inte så bra...
Borde jag ta mig tiden att formatera och installera Panther från början?

Tror dom ska ha fixat AFP-servern i en senare security-update, har du kört de som finns i softwareupdate?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 10:44
Ursprungligen av Johan S:

Tror dom ska ha fixat AFP-servern i en senare security-update, har du kört de som finns i softwareupdate?

Jo. Alla security-updates är installerade.
Jag fick dock nyss ett meddelande om att ett AppleShare fel hade upstått. Något knas är det.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 13:28

Nu är datorn nyformaterad och har fått ett rent 10.3.2. Inga andra installationer än de från programuppdateringen. Fortfarande samma fel!!!
Kan det vara hårdvarufel?
Inte troligt då andra protokoll som ASIP och SMB går som vanligt. Men, men...
Ska i ett desperat försök se om jag hittar ett nätverkskort att montera i en PCI-slot.
Funkar ett gammalt Assante 10/100PCI som har tjänstgjort i en 9500 direkt i Panther utan drivrutiner?

1
Bevaka tråden