Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 15:47

Är det någon som har hört något nytt om stöd för internetbank under OS X?

De kommer att ha stöd för Netscape. De drar igång betatest i februari. Man kan anmäla sig för detta via deras support.

  • Medlem
  • 2004-01-31 19:50

Varför Netskräp? Varför inte Mozilla eller Mozilla Firebird? De bygger ju på exakt samma kod.

ja m en om det då bygger på samma kod så borde det väl funka på mozz också? eller?

Ursprungligen av MarMan Hollow:

ja m en om det då bygger på samma kod så borde det väl funka på mozz också? eller?

Den som äter lever får se... de har ännu inte kommit tillbaka ang betatestet som ska ske i februari. Så fort detta går igång kan man ju testa med 'zilla.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 13:28

Pilotkunder

Pratade med SHBs support idag och tydligen vill de ha pilotkunder för att börja kunna testa i början av mars.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 23:07
Ursprungligen av gate:

Pratade med SHBs support idag och tydligen vill de ha pilotkunder för att börja kunna testa i början av mars.

Fick idag detta av SHBs support via epost:
...Du är välkommen som pilotkund i projektet som ska starta här under våren....

Goda nyheter. Så till de av er som har SHB, maila och erbjud er att hjälpa till att testa...

/Svante

  • Medlem
  • 2004-02-26 23:11

Jag anmälde mig förra veckan. Vi får hoppas det drar igång snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 23:19

Varför inte Safari? Den bygger på öppen källkod OCH är i dag den vanligaste webbläsaren för Mac.

Jag är anmäld sedan länge

Anmäl er och tjata om Safari: internetsupport.privat@handelsbanken.se

Svar som jag fått:

Hej Pier,

Jag har lagt in dig i vår lista och kommer att kontakta dig på nytt när det blir aktuellt med pilottester.

Om Safari uppfyller de säkerhetskrav som ställs samt har den stöd för de funktioner som krävs så kommer vi även att titta på en anpassning mot denna. I nuläget saknas det vitala funktioner i Safari
(stöd för kryptografiska moduler) vilket gör att en direkt anpassning mot denna läsare är omöjlig. Apple har dock lämnat information om att det stöd som behövs kommer att implementeras på sikt. Ett
stöd för Safari är dock således inte någonting som jag kan utlova i nuläget.

_________________________________
Med vänlig hälsning
Handelsbankens Kundsupport

_________________________________

Henrik Erlingsson

Bankerna vet oftast inte vad de pratar om när det gäller www. De är i händerna på konsulter som inte heller vet vad de sysslar med. De flesta utvecklar på MS Win<någonting> med MSIE + något MS-inriktat utvecklingsverktyg. Handelsbanken har länge stått i autarks skamvrå (se http://www.autark.se/webbplatskritik.html) och det är väl bra att de försöker ta sig ur den. Men ... varför överhuvudtaget tala om webbläsare? Om man följer någon av de senaste rekommendationerna från w3c så fungerar det ju i alla webbläsare på alla plattformar. Om man ändå kunde få dem att utveckla ett system som följer XHTML 1.0 strict eller XHTML 1.1 så är ju allt klart utom möjligen krypteringen. Det vore ju även ett sätt att tvinga Safari in i "rätt" fålla och få krypteringsstöd i Safari. Hmm - om jag minns rätt från senaste www-relaterade uppdraget (det var ett tag sedan) - så ser XHTML 1.1 inte alldeles bra ut i MSIE på grund av deras egna "features" så XHTML 1.0 strict får kanske räcka (fick räcka då). Det viktigaste är nog att få bankerna att begripa att det inte handlar om MS Windows kontra resten av världen utan snarare om att undvika plattformsberoende/applikationsprogramsberoende kod.

Jag hade långa konversationer via e-post med Skandiabanken om saken men de anser fortfarande att de utvecklat "även för Mozilla" så jag tröttnade. Sen fick jag ett brev från dem där de tackade för konstruktiv kritik som "visat sig värdefull då de anpassade sin webb för att klar även andra operativsystem". Andra än vad? Och vad i min kritik hade de nytta av när de ändå kommenterar sin utveckling av systemet så som de gör?

Senast redigerat 2004-03-02 15:02
1
Bevaka tråden