Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tumnagelgenerering på webben

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-08 21:56

Har gjort en hemsida åt en bekant (www.tord.se ) som ligger hos andol.se

Huvudinnehållet på sidan är en portfolio där han lägger upp sina egna bilder. Iaf, när man besöker portfolion så genereras tumnaglar av bilderna automagiskt. Detta har jag löst med GD-biblioteket i PHP men nu så har GD inaktiverats hos andol och det verkar inte som dom ska aktivera det...

Såå... skulle behöva ett likadant skript i något annat språk som stöds av andol.se. Mig veterligen så finns perl och ruby installerat på deras webbserver.

Det jag letar efter är alltså ett script som går igenom en mapp med bilder och skapar tumnaglar av dessa.

Hoppas att någon kan uppfylla min enkla önskan!

Konstigt att dom inte har ett standard lib påslaget. Av vilken anledning? Kolla om dom har imagemagick.

Har de ImageMagick och RMagick (Ruby-gränssnittet för ImageMagick) installerat så är det hur enkelt som helst att ordna tumnaglar. RMagick-API:et är underbart intuitivt:

require "RMagick"

stor = Magick::ImageList.new("stor.jpg")
liten = stor.resize(0.25)  #skalas alltså ner till 25%
liten.write("liten.jpg")
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-16 00:36

Efter lite tjat och gnat så har dom installerat GD, så nu är allt frid och fröjd igen. Men tackar så mycket för svaren!

1
Bevaka tråden