Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad får fläkten att starta?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har upptäckt en ganska intressant sak och blev lite fundersam. Om jag låter Distrubuted.net köra kan cpu:n lätt bli över 70 grader (men inte mycket eftersom jag ställt in en temp-gräns i programmet) utan att fläkten startar. Kör jag däremot photoshop startar den redan kring 65°. Vad är det egenltigen som triggar den?

EDIT: En annan intressant detalj är att om fläkten väl startat kan distrubuted.net köra betydligt mycket längre innan den går över temperaturgränsen. Vore onekligen smidigt att kunna få den att starta om man vill låta den stå och jobba utan att man är där...

Har för övrigt en iBook G4 12 tum.

Senast redigerat 2004-02-08 17:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 18:21

Jag gissar bara, men temperatursensorn som startar fläkten kanske sitter på logikkortet och startar således inte bara pga cpuns värme utan även från värmeutvecklingen från andra komponenter såsom t ex batteriet (blir ju varmt vid laddning), grafikkrets (har en tendens att bli rätt varm vid grafiktunga applikationer, kanske även photoshop-arbete pga quartz extreme), hårddisk med mera.

Min fläkt startar exempelvis betydligt oftare när datorn laddar batteriet trots att jag inte kör speciellt beräkningsintensiva program. Det tyder ju också på att fläkten inte enbart går på cpu-temperatur.

Mycket möjligt. Tycker dock inte den borde låta CPU:n bli hur varm som helst innan den startar. Fast Temprature monitor kanske är lite missvisande?

  • Medlem
  • 2004-02-08 20:27

Testa att ladda ner ThermographX. Det är bättre då det hittar fyra temperatursensorer på iBooken.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-08 20:55

<fåneri>
Värmen
</fåneri>

/ E

1
Bevaka tråden