Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar forum för nätverk

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-14 14:29

eller kanske nätvärk. Man hittar nätverksrelaterade frågor under Internet, OSX, Tillbehör, Allmänt om mac... skulle det inte underlätta om nätverk fick en egen plats. Behovet verkar i alla fall finnas, och är säkert större för oss "professionella användare" 99mac vänder sig till, än vad tex Garageband är.

edit: många verkar posta i Internet, även om det inte har så mycket med internet att göra...

I'll second that!

Jag håller med!

Vem ska vi slå på

På dig!!

  • Medlem
  • 2004-01-14 15:23

jag är säket medskyldig, men det blir lätt så när ämnet platsar i flera fora.

Slå på mig - jag som är så snäll? Oki - fixar det "inom kort". Håller på att ordna lite andra saker just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-28 20:42

mmm... nu tillexempel, skulle gärna vilja ställa en nätverksfråga...

  • Medlem
  • 2004-02-04 19:07

upp upp

Hehe, vem har vi som moderator då?

  • Medlem
  • 2004-02-07 23:22

Jag fattar inte ironin?!

Pratar vi om NÄTVERK eller hemmanät? Det är en viss skillnad mellan Ciscos övervakningsbara switchar som kan ställa till med en massa strul och Netgears hemmaswitch.
Jag tror att hemmafrågorna redan ryms i Övriga tillbehör men att det definitivt skulle behövas ett forum för frågor som INTE rör hemmanät.
Om båda behandlas så tror jag att forumet snabbt fylls med frågor av nybörjarkaraktär. Inget illa om dessa men jag tror att de ryms inom tillbehör för de är oftast produktspecifika.

switch>enable
password:
switch#configure terminal

Det är inte lätt att komma ihåg om man gör det en gång per år eller vartannat år...
Men det är ju därför vi har tex. Samuel K.

  • Medlem
  • 2004-02-08 20:24
Ursprungligen av Micke W:

ag tror att hemmafrågorna redan ryms i Övriga tillbehör men att det definitivt skulle behövas ett forum för frågor som INTE rör hemmanät.
Om båda behandlas så tror jag att forumet snabbt fylls med frågor av nybörjarkaraktär. Inget illa om dessa men jag tror att de ryms inom tillbehör för de är oftast produktspecifika.

Det tror jag inte. Inte många fora är är helt befriade från blåbärsfrågor, inte ens specialfora som QuarkXPress, som är det specialforum jag bevakar mest. Jag tycker inställningen är lite snobbig. Jag sitter snart med ett hemmanät som jag kommer att använda till att dra in hälften av min inkomst. Vilken kategori hamnar jag i då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 12:06

Jag instämmer till viss del med Micke W, men jag tror det blir svårt för användaren att skilja på var denne skall posta. Har man ett forum för nätverk, kommer människors olika definitioner på nätverk göra att de postar i ett forum med namn "nätverk".

Visst vore det bra med separerade forum som tar upp de olika nivåerna, men frågan är om routing, 'subnetting' och liknande har så stor omfattning i dagsläget på 99mac, att man kan motivera ett eget forum för det.

Jag tror till att börja med på ett generellt nätverksforum, för att underlätta för användaren. Om man skulle dela upp nätverk i två forum hur skulle en uppdelning, namngivning och specifikation kunna se ut, för att inte förvirra användarna?

Micke, du kan dessutom förkorta dina kommandon något, IOS har stöd för det.

Jag sakner till viss del ett forum för oss som jobbar med att bygga upp arbetsplatser med mac. Allt så vi som kan ses som system administratörer. Vi som alltså inte jobbar med macen som ett verktyg.
Där jag kan ställa frågor (blir nog mest jag som hoppas på svar från Samul K och Glemme) om saker som nätverk, konfigurationer och liknande spörsmål.

Jag vet att detta kan ses som att ge ut information som man kan använda när man ska konkurera mellan företag.
Men som t.ex. har jag nu ett projekt där jag ska integrera ett OS X server i ett Active Directory träd, var ställer jag dessa frågor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 12:57

Vart tog det slutna MacOSXLabs-forumet vägen? Det försvann rätt var det var för länge sedan efter någon ombyggnad. Jag kontaktade någon då, vem minns jag inte, men fick aldrig något svar.

Då kanske man skulle döpa forumet till SysAdmin...

Marcus, jag behöver Cisco manualen i ena handen då jag skall göra nåt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 13:23

Micke

Min defintion på sysadmin är inte främst nätverkshårdvara, utan servrar och liknande, men det varierar kanske.

Kanske en lämplig indelning, är det något liknande detta du tänkte på, Micke:

Sysadmin: Större nätverk; övervakningsbara switchar, routrar, brandväggar, RadioLAN (roaming och liknande), VLAN, subnetting, supernetting osv...

Nätverk: Hemmanätverk; bredbandsroutrar, skrivarservrar, enkla nätverksuppkopplingar, switchar, hubbar osv..

  • Medlem
  • 2004-02-08 20:25
Ursprungligen av marcus:

Micke

Min defintion på sysadmin är inte främst nätverkshårdvara, utan servrar och liknande, men det varierar kanske.

Kanske en lämplig indelning, är det något liknande detta du tänkte på, Micke:

Sysadmin: Större nätverk; övervakningsbara switchar, routrar, brandväggar, RadioLAN (roaming och liknande), VLAN, subnetting, supernetting osv...

Nätverk: Hemmanätverk; bredbandsroutrar, skrivarservrar, enkla nätverksuppkopplingar, switchar, hubbar osv..

Vad blir ett RadioLAN i hemmet då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 20:34
Ursprungligen av Baron:

Vad blir ett RadioLAN i hemmet då?

Under nätverk, skulle jag givetvis skrivit. De flesta trådlösa basstationer som används i hemmet är 'bredbandsroutrar'.

1
Bevaka tråden