Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-baserat webhotell!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fundering jag haft eftersom jag snart ämnar lansera en företagshemsida och ett antal relaterade websidor. Finns det webhotell som är Mac-baserade? Macnörd som jag är vill jag gärna att det skall stå "Powered by Mac OS X Server" på min hemsida. Eftersom jag inte kan ett j-vla någe om hemsidor kan denna fråga säkert mana till skrattsalvor hos de mer insatta, men finns det webhotell som är Mac-baserade?

/Jont Olof

Hej!
Ola på Immitt (Tazz här på 99mac) driver ett macwebhotell. Jag tror även att det finns något som heter äpplepaj eller nåt.

http://www.immit.com

/Kristofer

EDIT: Stavning

Roligt att bli omnämnd.

Adressen är http://www.immitt.com/ och vi kör vår verksamhet på Mac (3 st G4 och en X-Serve just nu). Vi erbjuder även Lasso med MySQL, FileMaker Pro Unlimited, FileMaker Pro Server och även Terminal Services. Vi håller mest på med hostingverksamheten för att ha någonstans att placera lösningar vi utvecklar för våra kunder så vi slåss inte om marknaden om abbonemang för 12:-/månad. Våra lösningar: http://solutions.immitt.com/ (inte helt klar).

Resten av webhotellen hittar du här:

http://wh.datormagazin.se/

/ Ola@immitt.com

Ursprungligen av Taz_1999:

Roligt att bli omnämnd.

Du har snackat så mycket om det här så det sitter fastbränt i min hjärnbalk

/Kristofer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-07 22:34

En orsak till varför det finns så få Mac baserade hostingföretag är pengar. Det är en bransh med hård konkurrens. De 1U rack-servrar jag säljer till webhotell ligger på i medel ca 5500 kr ex moms st, för de pengarna får man inte mycket Mac.

Det där håller jag med om till 100%!

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-08 09:53

Men samtidigt borde det vara värt något att bara kunna montera sitt webbhotell som en disk direkt i Finder. Vad är det för spec på dom 1U servrar du säljer för 5500 ex. moms? Ska man hosta många så borde det vara svårslaget i administration men även inköp att ha en XServe med Xraid?

Ursprungligen av jb:

Men samtidigt borde det vara värt något att bara kunna montera sitt webbhotell som en disk direkt i Finder. Vad är det för spec på dom 1U servrar du säljer för 5500 ex. moms? Ska man hosta många så borde det vara svårslaget i administration men även inköp att ha en XServe med Xraid?

Det skulle du i teorin utan problem kunna göra med både *-nix och Winbaserade serverar också. iDisk te.x använder sig av WebDav, som är en standard. På Windows heter det "web folders" eller "webbmappar"..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det skulle du i teorin utan problem kunna göra med både *-nix och Winbaserade serverar också. iDisk te.x använder sig av WebDav, som är en standard. På Windows heter det "web folders" eller "webbmappar"..

Aha! Så webmappar är webdav... det var bra att veta!

/Kristofer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-09 20:51
Ursprungligen av jb:

Vad är det för spec på dom 1U servrar du säljer för 5500 ex. moms? Ska man hosta många så borde det vara svårslaget i administration men även inköp att ha en XServe med Xraid?

Börjar på 4990kr ex moms utan CD och floppy eftersom nästan alla hotell nätbootar, går att få med CD/floppy om man vill. Säljs som dedikerad server paket till hotellens snålkunder (90%). Vanligaste tillägget är mer minne.

- CPU: Intel Celeron 2,40GHz
- 256MB DDR PC2700 minne
- Integrated intel Extreme Graphics
- 2* Intel Gbit LAN Pro 1000MT
- Seagate Barracuda 40GB 7200rpm ATA100 hårddisk
- En ledig 32-bit PCI plats
- PXE boot, console redirection

Administrationen är lätt som bara den för en som kör unix av nån variant. Windows är bara lite stökigare men går givetvis att installera automatiskt över nätverk det med.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 10:54

Lägg sidan på .mac

Ursprungligen av dp:

Lägg sidan på .mac

Skulle gärna göra det, men det blir så konstig adress för ett företag. www.mac.com/företagsnamn. Vill hellre eget namn typ företagsnamn.mac.com (eller .se, är det senare görligt med mac.se förresten)?

/JO

Ursprungligen av Jont Olof:

Skulle gärna göra det, men det blir så konstig adress för ett företag. www.mac.com/företagsnamn. Vill hellre eget namn typ företagsnamn.mac.com (eller .se, är det senare görligt med mac.se förresten)?

/JO

Du får väl skicka ett PM till mig så får vi snacka bizniz

Ursprungligen av Björnström:

Du får väl skicka ett PM till mig så får vi snacka bizniz

Oki! Jag återkommer när det beger sig!

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Skulle gärna göra det, men det blir så konstig adress för ett företag. www.mac.com/företagsnamn. Vill hellre eget namn typ företagsnamn.mac.com (eller .se, är det senare görligt med mac.se förresten)?

/JO

Det är möjligt. Men för det behöver man i princip ett webbhotell till.

Det finns ett antal företag som erbjuder domain forwarding där man kan styra om sin domän till en viss adress. Du registerar ett konto hos tex företag XXX och sedan så styr du din domän till dem, i detta fallet är det bara DNS-information du styr dit, dvs du talar om för Nic-Se eller Network Solutions eller Acive ISP eller var du nu har registrerat din domän att företaget som har rattar din DNS är XXX. Sedan ställer du in ditt konto på XXX att din www.dindomän.se skall gå till www.mac.com/företagsnamn.

Här är Yahoos lista på företag som pysslar med detta:

http://dir.yahoo.com/Business_and_Economy/Business_to_Business/Communications_and_Networking/Internet_and_World_Wide_Web/Forwarding/

/Ola

Ursprungligen av Jont Olof:

. Finns det webhotell som är Mac-baserade? Macnörd som jag är vill jag gärna att det skall stå "Powered by Mac OS X Server" på min hemsida. Eftersom jag inte kan ett j-vla någe om hemsidor kan denna fråga säkert mana till skrattsalvor hos de mer insatta, men finns det webhotell som är Mac-baserade?
/Jont Olof

Kolla in http://www.kicknick.com/ De kör bla på Xserve.

Här är företaget vi mäter oss mot när det gäller Xserve-hosting..

http://www.xrackhosting.com/

Vi planerar att slå dem senare...

Undrar om det skulle gå att få ekonomi i ett machotell egentligen.

Hur många på 99mac skulle uppskatta känslan av att använda "powered by Xserve G5" på sin hemsida?

Ursprungligen av Björnström:

Undrar om det skulle gå att få ekonomi i ett machotell egentligen.

Hur många på 99mac skulle uppskatta känslan av att använda "powered by Xserve G5" på sin hemsida?

Försökte starta en omröstning i frågan, men hittade det inte? Kör det som en allmän förfrågan till forumet vetja!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 09:21

Om inte annat kan man nog räkna med att besökarna inte bryr sig. Förutom på sajter som 99mac förstås.

Jag kör inte så mycket omröstningar nuförtiden - har insett att dom sällan säger sanningen.

Frågan är ju egentligen:

- Skulle du kunna tänka dig att betala 5-10 gånger så mycket för ett webhotellkonto på en Xserve G5 istället för b-one (12kr/mån)?

Då blir nog "JA" svaren färre, eller?

Det har du i och för sig rätt i. Priset för att lansera sin egen "pro-mac-kampanj" kanske blir för högt. Jag måste i alla fall fundera över saken, även om jag gärna skulle vilja ha det mac-baserat!

Vår erfarenhet som varande ett webbhotell som vänder sig just till Mac-användare: Det finns inget intresse för att betala mera för att kunna skriva "Powered by Macintosh X-serve" på sin webbsida. Inte om det innebär att man får betala mera än motsvarande abbonemang någon annanstans. Så därför konkurrerar vi inte om 9-12:-/månads-kunderna, det är inte intressant, utan vi nichar oss på FileMaker, Lasso, MySQL och Terminal Services istället i kombination med våra färdiga lösningar för CMS, affärssystem och annat skojigt.

Ett skäl att vi inte kan få ner priset så lågt är att vi inte riktar oss till en massmarknad. Ett annat är att OS X Server har inte bra verktyg för att sätta upp de tjänster som en ISP vill erbjuda (men det är på gång iofs) så därför är det mer administration omkring varje konto vilket kostar pengar. Ett tredje är att maskinen kostar mycket mycket mera.

En X-Serv G5 kostar runt 34.000:-. En rackmonterad PC kostar runt 5000:-. (Oftast kör man Linux på denna + ett roligt adminstrationsprogram för ISPer som kostar ca 6000:-). Så då behöver du ha sju gånger mera kunder för att du skall nå break-even om du som webbhotell satsar på X-Serv. Men att skaffa sju gånger mera kunder kanske inte bara kostar bara sju gånger mer arbetstid och pengar, det kanske kostar 14 gånger mer i arbetstid, för du vänder dig till en marknad där ungefär fem på hundra är Mac-användare, så din träffprocent blir helt enkelt dålig. Att få en kund är visserligen en intäkt, men om jag lagt ner 500:- för varje kund jag får i form av konfigureringsarbete och marknadsföring så måste jag ju dra bort det från vad kunden drar in. Vårt webbhotellabonnemang ligger på 995:-, dra av 500:- och dela det med 12 så kan du räkna baklänges på vad det kostar att driva webbhotell på OS X Server om du lägger till 5-10.000:-/månad för ett inbrottsäkert servverum och lina och avbetalningar på maskiner och annat småplock (serverpill, sladdar, UPS, skärmar, switchar mm och annat smått och stort) på kanske lika mycket till.

<SELFPROMOTION>Alla som vill ha webbhotellabonnemang med Lasso (inte PHP) och en MySQL-databas för 995:-/år (83:-/månad) kan ju höra av sig till mig. Vi kommer att installera Lasso 7 inom någon månad. Det kommer att ligga på vår X-Serv som har en G4-processor så du kan lägga dit skylten för "Powered by X-Serv" eller "Powered by OS X Server" på dina sidor om du vill! </SELFPROMOTION>

Tur att vi har andra inkomstkäller för vårt serverrum i form av utvecklings och driftmiljö för våra färdiga lösningar!

Ola@immitt.com
http://www.immitt.com/

Jag ska bygga upp 99mac.info och där tänkte jag ha en lista över macbaserade webhotell - där kommer ni med Ola!!

Stort tack!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-17 15:43

Taz: Varför kör ni inte PHP på erat hotell? Det funkar ju fint i OS X.
Nog för att jag inte har undgått hur mycket du föredrar Lasso framför PHP, men valfrihet är ju bra...

Visst har vi tänkt på det, men av flera skäl så har vi valt att inte erbjuda detta (i alla fall ännu). Vi har testat det några gånger och fått att fungera på våra utvecklingsmaskiner men låtit bli att lägga upp det på vår Apache-server.

1. Att installera och få PHP att fungera tar en stund. Det kan det röra sig om några timmar eller mer (även om jag sett länken till någon smart site som visar tydligt hur man gör). Vi driver detta projekt på sidan om våra vanliga projekt, så det som inte är nödvändigt försöker vi undvika att lägga tid på.

2. Det finns bokstavligen hundratals webbhotell som har PHP och de många av dem har bättre priser än vi, så att vi skulle ha PHP och då på en Mac-server tror vi inte spelar någon roll i antalet kunder vi får.

3. Antalet PHP-utvecklare som vill ha "Powered by X-Serve" är väl ganska lätt räknade? De som vill betala 83:-/månaden jämfört med 12:- är väl också lätt räknade? Hur många PHP-utvecklare finns det egentligen som skulle kunna vara en "marknad" i så fall och hur många av dem kör Mac och vill ha Mac som server? Inte så många helt enkelt för att det skall vara värt besväret tycker jag.

3. Vi vill nicha oss på dels Lasso/FM/MySQL/TS och våra lösningar istället och lägga tid på att utveckla dessa, istället för att konkurrera på en överetablerad marknad av billiga PHP-abonnemang och lägga tid på att få en viss tjänst att fungera. Av samma skäl erbjuder vi inte heller ASP och FrontPage extension även om vi kan göra det med.

Men om någon har något bra argument så är jag villig att lyssna på detta.

Varför inet erbjuda både Php/Lasso?
Fungerar det inte bara att installera Complete PHP med allt godis. Point and click?
Jag menar, dessto mer som erbjuds, dessto flexiblare blir det för kund.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Varför inet erbjuda både Php/Lasso?
Fungerar det inte bara att installera Complete PHP med allt godis. Point and click?
Jag menar, dessto mer som erbjuds, dessto flexiblare blir det för kund.

Läste du något av det jag skrev?

1
Bevaka tråden