Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

css-strul ! ramarna visas ej i explorer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 15:40

Tjena!

Har gjort en enkel liten test.html-fil för att verkligen kontrollera att explorer stödjer css-taggen "border-bottom: 1px dashed grey;" och det gjorde explorer...

Problemet är det att i safari och mozilla så fungerar css:en helt utmärkt men i explorer så visas inga ramar. ser vääldigt fult ut i forumet (och ganska fult ut på nyhetssidan).

Känns inte som jag missat något elementärt.
CSS-filen validerar givetvis.

Sidan som buggar är www.kilotin.se/index.php?goto=guestbook/view

Blir tokig (och uppstressad) av sån här problematik där jag känner mig helt maktlös.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 17:34

Skriv ut det på tre linjer:

border-color: grey;
border-width: 1px;
border-style: dashed;

så fungerar det.

Tror du också skulle fundera på att använda färre tables. Använd div och span istället.

jag har annnars helt slutat oroa mig för IE mac. Nog den browsern som stödjer de olika standarderna sämst. Jag lägger min energi på demer komplettta browserna som Safari, mozilla osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 18:02
Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Skriv ut det på tre linjer:

border-color: grey;
border-width: 1px;
border-style: dashed;

så fungerar det.

Tror du också skulle fundera på att använda färre tables. Använd div och span istället.

jag har annnars helt slutat oroa mig för IE mac. Nog den browsern som stödjer de olika standarderna sämst. Jag lägger min energi på demer komplettta browserna som Safari, mozilla osv.

Om jag hade bättre koll på div och span så skulle jag använda det... men det strular också för mig mellan de olika webbläsarna.
Problemet är att bordern inte visas i IE6-WIN heller enligt källor.... så, frågan är om det är något annat som är fel.

Har precis provat ändra men det löste ej problemet. Har en annan sida som fungerar i IE-mac där jag deklarerat bordern som en rad med 3 attributen direkt efter varann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 18:08

Den här koden fungerar utmärkt i både safari, mozilla och explorer.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body>
<table style="border-bottom: 1px dashed grey;">
<tr>
	<td style="border-right: 1px dashed pink;">Hej hej</td>
</tr>
</table>

<div style="border: 1px dashed grey; margin: 20px 20px 20px 20px;">
Hej hej
</div>

</body>
</html>

Men min kod på www.kilotin.se/index.php?goto=guestbook/view fungerar inte för att rama in inläggen (fungerar inte i explorer men i safari&mozilla, grrr! )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 10:51

Kan meddela att problemet går att kringå genom att skriva in css-koden mellan head-taggarna direkt.

När jag nu har så här istället

<head>
	<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
	<title>Kilotin<?php if(!empty($GLOBALS['title'])) echo $GLOBALS['title']; ?></title>
	<link rel="stylesheet" href="include/style.css" type="text/css">

	<script language="JavaScript" type="text/javascript">
	
	</script>
	<style type="text/css">
	.guestentry {
		width: 549px;
		margin-top: 5px;
		margin-bottom:5px;
		border: 1px dashed #666;
	}
	</style>
</head>

Så fungerar det utmärkt !!
Dock är jag ruskigt sugen på att få reda på varför det ligger till så.
Blir så trött på att inte förstå varför css beter sig som det gör.

Troligen har det med arv att göra va? tables som inheritar andra tables egenskaper och som i slutändan resulterar till att .guestentry blev överskrivet på något vänster?

Jaja, nu ska jag klippa in koden för nyhetsinlägget också och sen så fungerar sidan ialla fall... men stööörigt.

Mvh
Ivar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 10:55

Verkar som att alla mina css-klasser vägrar fungera i IE om jag läser in dem från fil men om jag skriver dem direkt mellan head-taggarna så fungerar det utmärkt.
Jesus, what is this!?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 11:36

Tables är inte riktigt tänkta att användas som "design element". De flesta använder tables idag på grund av "dålig" vana och av tradition. I tidernas morgon fanns det ju inte så mycket att välja mellan om man ville placera element på ett bestämt sätt. DIV tagen kom redan i Netscape 4, om jag minns rätt - det är ju ett tag sedan så det är på hög tid att börja använda den. Själv använder jag enbart tables som den absolut sista utvägen.

W3C:
"Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media."

Prova gräv lite djupare i vad de olika elementen är tänkta att användas till. Ett mycket bra ställe att börja är på: Eric Meyer on CSS

Senast redigerat 2004-02-24 15:04

Det finns ju faktiskt ett hack för att komma runt IE5/Macs felaktiga tolkning av CSS:

http://www.sam-i-am.com/work/sandbox/css/mac_ie5_hack.html

Detta gör att du kan ge IE5/Mac dess egna CSS-regler.

1
Bevaka tråden