Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur känslig är ibooken?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-21 16:29

Jag hade tänkt att helt sonika köra på med min vanliga, men ack så stadiga, gamla rygga och skaffa en tygpåse eller något för att skydda datorn mot repor och allt annat gunk som samlas i botten av ryggsäckar. Är det för lite skydd? Vad jag egentligen undrar är ifall någon har sabbat sin bärbara genom att behandla den som jag tänker göra. Jag är inte en person som slänger runt min ryggsäck hur som helst, men man kan ju inte alltid ta i den med sammetsvantar, eller hur? Jag vill inte ha en av de där flashiga "kolla på mig jag har en dator här"-väskorna...

Det finns ju en del snyggare datorväskor, men oftast sällan ute i butiker, utan oftast på postorder.

Men om du ändå inte vill ha en sådan så skulle du kunna skaffa en neopren-fodral (samma material som i våtdräkter). Jag känner flera som skaffat sånt och är väldigt nöjda med det. Tror bland anant Macoteket säljer sånt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-21 16:50

Annars finns det ju ryggsäckar som har ett separat fack just för att lägga datorn i.

jag har en bit tyg runt min, det funkar bra. att hitta en snygg datorväska måste vara något av det svåraste. har någon sett något på internet?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-21 16:54

Jag har köpt Tucano Second Skin till min ibook. Jag inte varit ute på färd med den än, men tycker den verkar riktigt bra.

Något vattentät, tjockt "dykar"-tyg och billig!

För jag med tänkt köra ner boken i min gamla old school rygga, tycker dom flesta andra dator väskor och ryggor är fula.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 17:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Jag har köpt Tucano Second Skin till min ibook. Jag inte varit ute på färd med den än, men tycker den verkar riktigt bra.

Använder alltid den när jag har bärbara datorer i jobbet. Inte så mycket skydd mot stötar men väl mot repor. Borde ju inte vara något problem eftersom att iBooken är relativt stötsäker.

  • Medlem
  • 2004-01-21 17:22

Jag har min helt löst i väskan, men försöker undvika att ha skärmen mot ryggen eftersom den är kännsligast. Annars är det nog ingen fara alls.

Jag hade min iBook i portföljen när jag halkade på en isfläck häromdagen. Jag landade med armbågen på datorn, men den tog ingen skada.

Jag blev överlycklig!

//fredrik

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-21 18:32

Jag lade ner min Powerbook i ryggan efter att ha tömt den senare på allt småskräp som har en tendens att hamna i den.
Jag hade även ett dvdfodral i plast liggandes i en innerficka och efter ca 30 minuters promenerande så hade fodralet nött igenom ytan på det lackerade locket. Mycket irriterande då jag varit varsam med datorn och att jag behandlat mina andra laptops likadant. Nu vet jag inte om Powerbook är lite känsligare än iBokk då iBook är i plast, men ta det säkra före det osäkra och linda in maskinen i en handduk eller liknande om du ska bära den i en ryggsäck.

Min iBook har hängt med land och rike kring. Den har säkert färdats ett varv runt jorden sammanlagt. Tyvärr har jag inte haft något annat än en (iofs vadderad) ryggsäck. Skulle jag köpa en ny så skulle jag satsa på något sånt där fodral just för att skydda den mot repor och damm. Iofs har ju lite repor ingen inverkan på funktionen men det är ju onödigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 18:39

Köp ett Tuscano second skin,,, kostar ca 250:-....

Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Jag har köpt Tucano Second Skin till min ibook. Jag inte varit ute på färd med den än, men tycker den verkar riktigt bra.

Något vattentät, tjockt "dykar"-tyg och billig!

För jag med tänkt köra ner boken i min gamla old school rygga, tycker dom flesta andra dator väskor och ryggor är fula.

Jag har ett Second Skin och jag släpar min iBook mellan hemmet och jobbet var eviga dag. Än så länge funkar det finfint...

J.

  • Medlem
  • 2004-01-22 12:25

Ahh, då kan jag vara lugn då. Funderar allvarligt på ett second skin - slipper dra fram symaskinen och så. Handduk verkar bli jobbigt i längden. Och så slipper jag byta ryggsäck; jag älskar min rygga!! Tack för tips

  • Medlem
  • 2004-01-22 12:28

Om iBooken skulle bli repig, så finns det små tuber med medel som är till för att putsa upp mobiltelefonskärmar. Funkar utmärkt även till iBooken. Man får putsa ordentligt, men den blir som ny.

  • Medlem
  • 2004-01-22 14:25

fjällrävens klassiska kånkenmodell finns att få med laptopficka. antagligen den snyggaste dataryggsäcken på marknaden. dessutom en härlig kombination av hi-tek och lo-tek.

En macreparatör skällde på mig pga mitt second skin. Han påstod att jag kan få skärmfläckar om något ligger mot skärmen när jag har ibooken i väskan. Han sade att man alltid bör ha ett separat datafack. Men reparatörer kanske är överkritiska.?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-07 12:02
Ursprungligen av Lizardman:

En macreparatör skällde på mig pga mitt second skin. Han påstod att jag kan få skärmfläckar om något ligger mot skärmen när jag har ibooken i väskan. Han sade att man alltid bör ha ett separat datafack. Men reparatörer kanske är överkritiska.?

Har svårt att tänka mig det faktiskt.
Ska nog behöva vara en konstant tryck under en längre tid, eller att skärmen får en rejäl smäll.
Det har inte blivit några fel på skärmen på min iBook efter att mina föräldrars hund (modell större) klev ( :eek: ) på den iallafall...

Såg precis att Applestore nu också säljer second skin.. Där står det inga varningar. Då måste det vara OK.

  • Medlem
  • 2004-01-22 16:08

haha, jag tankte precis foreslo kanken computer, men du hann fore
den vaskan ar ju kult, hur cool som helst. Ska inhandla en + second skin nar jag koper min ibook.

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:28

Köp inte second skin. De är så fula och nästan lite meningslösa. Leta upp ett snyggare och bättre eller gör ett eget.

Var hittar man sån där mobiltelefonsmörja? Clas Ohlsson o liknande? Nån speciell sort? Kostar?

  • Medlem
  • 2004-01-23 00:59

vill man ha ett jäkligt slittåligt fodral till sin *Book så kolla www.timbuk2.com. Dyra och vet ej ifall de skickar till sverige men snygga o slittåliga väskor iaf. (företaget startade med att tillverka cykelbudsväskor men verkar ha ökat på verksamheten genom att göra väskor för allehanda Apple-produkter, *Books, iPod etc

-edit- kostar 50 dollar för ett fodral i cordura-nylon med 1,5 cm stötdämpning på båda sidor för 12" PB/iBook + 18,5 dollar för frakt. Finns i 5 storlekar o 12 färger. Heh, nu låter jag som värsta reklamaren men är lite sugen på att köpa en själv faktiskt... Men lite dyrt, helt klart.

-edit2- fan, +16% moms för kunder i EU... får nog skippa det då....

  • Medlem
  • 2004-01-23 01:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Var hittar man sån där mobiltelefonsmörja? Clas Ohlsson o liknande? Nån speciell sort? Kostar?

Finns på Clas Ohlsson, kostar 60:- och funkar rätt bra. Den trollar inte bort djupa jack naturligtvis, men ytan blir blank och fin. Det går åt en tub till en hel iBook ungefär.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-23 02:03

Jag har installerat ett knappt 1 cm tryckavlastande material som precis rymmer min PB12 i min väska för att skydda mot repor och stötar när jag bär omkring den. Det är ett material som används mycket inom möbelindustin, speciellt i sängar och dylikt för att minska trycket på kroppen när man sover och öka blodflödet så man sover bättre (synd att jag inte har det i min säng bara). Det är precis som NASA:s rymdskum Tempur, fast till skillnad från Tumpur så går det inte att slå ihjäl någon med det när det blir nedkylt till -15 grader, vilket är en fördel om det ska vara tryckavlastande.

Tycker det är dumt av fjällräven att skriva Kånken Computer bak på ryggan. Den skriker "RÅNA MIG, JAG HAR EN DYR MAC I MIN DRESSED DOWN RYGGA" om den.

  • Medlem
  • 2004-02-05 18:30

Går detta tangentbordsskydd att få tag på i sverige? Verkar smart.

Väskor: kolla upp Crumpler, snygga och inte allt för uppenbara. Finns t.ex. på Macoteket.

Senast redigerat 2004-02-05 21:39
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-07 12:00
Ursprungligen av Lizardman:

Tycker det är dumt av fjällräven att skriva Kånken Computer bak på ryggan. Den skriker "RÅNA MIG, JAG HAR EN DYR MAC I MIN DRESSED DOWN RYGGA" om den.

Man får se till att inte gå omkring bland mörka gränder sent på natten då... fast då syns det ju ändå inte att det står "Kånken Computer" bak på ryggsäcken? :rolleyes:
Och hur ska folk veta att det är en Mac sen? Kan ju lika gärna vara en sketen PC-laptop som ingen vill ha...

Har också funderat på Tucanon, men vet inte om den ger mer skydd än mot repor.

Du har väl läst http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=21586

1
Bevaka tråden