Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

safari klipper hemsida på exakt samma ställe

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 11:48

Hej

Gå in på adressen http://www.kilotin.se/index.php?goto=guestbook/view
och jämför vad som visas med vad som står i källkoden.
Safari bestämmer sig för att klippa av sidan på helt slumpat valt ställe?

Längst ner på sidan ska det visas en "Föregående - Nästa" sida... men den visas ej... wtf

I mozilla fungerar sidan perfekt, även i explorer... men i safari så klipper den sidan.

Grrr

Tjaa, Safari är ju inte så där värst bra på att hantera kod som inte följer html-standarden.
Jag provade att köra din sida genom en html-validator men fick svaret "Terminating validation due to too many errors!"...

Ja, kör sidan genom en validator som thomasti rekommenderar och ersätt tabellerna med div-taggar, så som sidan ser ut skulle du kunna halvera mängden html-kod (eller kanske mer). Gör varje ruta till en div-tagg med en viss css-klass så slipper du ha style-taggar i html-koden.

En validator kan du hitta här:
http://validator.w3.org/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 22:28
Ursprungligen av Gabriel Falkenberg:

Ja, kör sidan genom en validator som thomasti rekommenderar och ersätt tabellerna med div-taggar, så som sidan ser ut skulle du kunna halvera mängden html-kod (eller kanske mer). Gör varje ruta till en div-tagg med en viss css-klass så slipper du ha style-taggar i html-koden.

En validator kan du hitta här:
http://validator.w3.org/

Nej och usch åter nej.. fy fasiken vad trött jag är på css och layout..
inte en enda webbläsare vill ju visa sidan likadant som en annan...
Om du kan visa kod som skulle se likadant ut i explorer (mac/pc) och safari och mozilla så kan jag använda den men i övrigt så har jag typ lagt ner CSS för de viktiga sidor jag gör

Ursprungligen av ivar:

Nej och usch åter nej.. fy fasiken vad trött jag är på css och layout..
inte en enda webbläsare vill ju visa sidan likadant som en annan...
Om du kan visa kod som skulle se likadant ut i explorer (mac/pc) och safari och mozilla så kan jag använda den men i övrigt så har jag typ lagt ner CSS för de viktiga sidor jag gör

Hmm, en sak du kan se över är alla <table align="left"... för align gör sig inte så bra i table-tagen. Lägg align i td-tagen ovanför i stället.

Och sen finns det också en massa sådana här <br /> som jag misstänker browsern inte riktigt vet vad den ska göra med

Validering i Dreamweaver ger lite tips!

Har testat din kod i Dreamweaver och fått en rapport. Du jobbar med bl a XML i koden som inte är kompatibelt med alla webbläsare f.n.. Men eftersom Mozailla stödjer XML visas det korrekt där och inte i Safari.

Håller på att lära mig PHP och XML och blev nyfiken eftersom jag sett sluttaggen <br /> förekomma på en del sidor som lär ut PHP (något thomasti nämde i sitt inlägg). Bäst att undvika denna tagg, med andra ord.

Här är felrapporten (blir en himla massa kod, ursäkta, men du får väl kopiera ner eländet och titta på det i något annat program så att det bli läsbart):

<?xml version="1.0" standalone="yes" ?>

<mm_report>
<mm_reportname> ResultsReport.xml</mm_reportname>
<mm_reportdate>Friday, 06 February, 2004 10:57:11 AM</mm_reportdate>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>10</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>33</mm_linenumber>
<mm_description>The tag: "img" has an XML style closing syntax for an empty element even though version: "HTML4" is not an XML tag language.[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>10</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>34</mm_linenumber>
<mm_description>The tag: "img" has an XML style closing syntax for an empty element even though version: "HTML4" is not an XML tag language.[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>10</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>37</mm_linenumber>
<mm_description>The tag: "img" has an XML style closing syntax for an empty element even though version: "HTML4" is not an XML tag language.[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>10</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>136</mm_linenumber>
<mm_description>The tag: "img" has an XML style closing syntax for an empty element even though version: "HTML4" is not an XML tag language.[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>8</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>141</mm_linenumber>
<mm_description>in tag: area the following required attributes are missing: alt[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>8</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>142</mm_linenumber>
<mm_description>in tag: area the following required attributes are missing: alt[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>8</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>143</mm_linenumber>
<mm_description>in tag: area the following required attributes are missing: alt[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>8</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>144</mm_linenumber>
<mm_description>in tag: area the following required attributes are missing: alt[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>8</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>145</mm_linenumber>
<mm_description>in tag: area the following required attributes are missing: alt[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>8</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>146</mm_linenumber>
<mm_description>in tag: area the following required attributes are missing: alt[HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>44</mm_linenumber>
<mm_description>& found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>56</mm_linenumber>
<mm_description>& found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>67</mm_linenumber>
<mm_description>& found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>73</mm_linenumber>
<mm_description>ä found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>80</mm_linenumber>
<mm_description>& found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>83</mm_linenumber>
<mm_description>& found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
<mm_reportitem>
<mm_statusicon>9</mm_statusicon>
<mm_displaystr>kilotin.php</mm_displaystr>
<mm_linenumber>86</mm_linenumber>
<mm_description>& found between tags. Consider using the equivalent entity (amp = '&', &lt = '<', &gt = '>', &quot = quotation mark). [HTML 4.0]</mm_description>
<mm_reportedby>Dreamweaver Validator Report</mm_reportedby>
</mm_reportitem>
</mm_report>

Ursprungligen av Maccan:

Håller på att lära mig PHP och XML och blev nyfiken eftersom jag sett sluttaggen <br /> förekomma på en del sidor som lär ut PHP (något thomasti nämde i sitt inlägg). Bäst att undvika denna tagg, med andra ord.

Det beror ju helt hållet på vilken doctype du kodar under. anledningen till att du ser <br /> (osv) och inte <br> på xhtml 1.0/1.1 sidor är att xhtml är en standard som skall verka som en "övergångsstandard" mellan html och xml. Därför har xhtml många xml-liknande regler som man måste ljuda under. I detta fallet tex att alla taggar måste avslutas. så "<br />" är samma som "<br></br>"

ivar, jag har sagt det för och jag säger det igen:
Oavsett om man bryr som att sina sida validerar eller inte, så är w3 validatorn ett utmärkt (och bland dom enda) sätt att felsöka html kod. I 9 utav 10 fall så kommer den att hjälpa dig hitta felet...
Många html/css mailinglister kräver tex att man har kört igenom sidan på validatorn innan man frågar efter hjälp, eftersom dom är ganska trötta på att sitta och rätta stavfel osv.

Ursprungligen av Maccan:

Håller på att lära mig PHP och XML och blev nyfiken eftersom jag sett sluttaggen <br /> förekomma på en del sidor som lär ut PHP (något thomasti nämde i sitt inlägg). Bäst att undvika denna tagg, med andra ord.

Du behöver absolut inte undvika självavslutande XML-taggar - de stället inte till med några problem. XML har förenklade syntaxregler jämfört med HTML, och en av grundprinciperna i XML är att varje tagg måste avslutas. I HTML var det ju taggens innehåll som avgjorde om tolken skulle söka efter en avslutande tagg, men så är det alltså inte i xml. Skriver du in en ensam "<br>"-tagg som inte har en motsvarande "</br>"-tagg kommer xml-tolken att få psykbryt, men om du gör taggen självavslutande ("<br />") blir det giltig xml igen. Vissa mer trasiga tolkar kan däremot få problem om du inte lägger in ett mellanslag före snedstrecket, så det ska man helst inte utelämna.

Xhtml är f.ö. inte bara ett mellanting mellan xml och html, utan faktiskt ren xml. Fördelen man har med det är att dokumentet kan parsas av vilken xml-tolk som helst (t.ex. expat), och det gör bl.a. att det blir ganska enkelt att implementera tjusiga template-system.

Ursprungligen av Samuel K:

Xhtml är f.ö. inte bara ett mellanting mellan xml och html, utan faktiskt ren xml. Fördelen man har med det är att dokumentet kan parsas av vilken xml-tolk som helst (t.ex. expat), och det gör bl.a. att det blir ganska enkelt att implementera tjusiga template-system.

Givetvis har du helt rätt! Ett bättre ordval hadde kanske varit att det är en förutbestämt uppsättning xml taggar med w3c's dtd?

Ursprungligen av ivar:

Nej och usch åter nej.. fy fasiken vad trött jag är på css och layout..
inte en enda webbläsare vill ju visa sidan likadant som en annan...
Om du kan visa kod som skulle se likadant ut i explorer (mac/pc) och safari och mozilla så kan jag använda den men i övrigt så har jag typ lagt ner CSS för de viktiga sidor jag gör

Ja det kanske är lite drastiskt att göra om allt till div-taggar och css men faktum är att många av de tabeller du använder är onödiga och tar man bort dem så fungerar sidan i Safari (har prövat). Så som sidan ser ut så behöver du inte ha en enda tabell i en annan tabell (eventuellt med undantag för pistolen) utan kan nöja dig med att ha ett gäng tabeller en efter en annan.

Du använder samma style-kod för varje meddelande och andra element, lägg det i olika css-classes istället.

Jag vet i och för sig inte om du vill att sidan ska fungera med typ Netscape 4 men de ändringarna ovan borde fungera med samtliga moderna webbläsare utan problem och så tar koden ungefär 40% mindre plats och det är ju alltid bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 10:19
Ursprungligen av Gabriel Falkenberg:

Ja det kanske är lite drastiskt att göra om allt till div-taggar och css men faktum är att många av de tabeller du använder är onödiga och tar man bort dem så fungerar sidan i Safari (har prövat). Så som sidan ser ut så behöver du inte ha en enda tabell i en annan tabell (eventuellt med undantag för pistolen) utan kan nöja dig med att ha ett gäng tabeller en efter en annan.

Du använder samma style-kod för varje meddelande och andra element, lägg det i olika css-classes istället.

Jag vet i och för sig inte om du vill att sidan ska fungera med typ Netscape 4 men de ändringarna ovan borde fungera med samtliga moderna webbläsare utan problem och så tar koden ungefär 40% mindre plats och det är ju alltid bra.

Ska överväga och se vad som kan göras om till CSS utan att IE-problem uppstår.
Det visade sig att alla problemen verkade bero på <table align="left" grejen. När jag tog bort det så fungerade plötsligt sidan. Stort tack thomatsi !!

Jag kör ju PHP så css-koden skrivs bara en gång men sen när den hämtar hem 30st meddelanden så ser det ju knasigt ut när man tar view-source.

Har tagit bort länken till eniro (den gav ju typ 60st errors vid validering) och ordnat en egen.
Ska ladda upp allt nu och sen prova validera, ska bli spännande !

Har tagit bort alla <br /> och gjort om till <br> för säkerhets skull.
Använder mig av <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> som doctype.. frågan är om jag använder mig av fel? Har inte riktigt kläm på doctypes. Jag borde väl ha en doctype för typ vanlig HTML va?

Ursprungligen av ivar:

Det visade sig att alla problemen verkade bero på <table align="left" grejen. När jag tog bort det så fungerade plötsligt sidan. Stort tack thomatsi !!

Så bra att det löste sig

Nåt är det... Tittade med Konqueror (som Safari bygger på) på min Linux (Ibooken är i Amsterdam), den får verkligen spader på sidan. Skrollar man så ser allt konstigt ut, spökbilder av grafiken, mm.

Tycker inte du behöver göra tabellerna till div-ar, tabeller funkar väl utmärkt i HTML 4? Men du borde ju få sidan att validera som någonting, så webbläsarna vet vad det rör sig om för ett dokument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 10:55

Super!
Sitter i skolan nu men ska kika på det här sen.. fasen vad skönt. Har varit så jädra uppstressad över att sidan inte fungerat som den ska.

Skönt att det finns kompetens att hämta hos er!

STORT TACK
mvh
ivar

(ps. lär återkomma , Hhehehe)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 10:31

This Page Is Valid HTML 4.01 Transitional!

Hell yeah !
monster tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 10:35

Hmm... jobbigt att validera sina sidor när den inte godkänner url:s av typen

<a href="index.php?goto=guestbook&offset=10">Visa 10 inlägg från gästboken</a>

Hur sjutton gör man då?

Det är inte bara title som saknas? <a href="index.php?goto=guestbook&offset=10" title="inlägg">Visa 10 inlägg från gästboken</a>

du måste urlencoda tecken såsom äöå och & (& amp; utan mellan slag)

Just querystrings kan sätta stop för en trevlig validering eftersom php per default inte encodar & till & amp; (igen, utan mellanslag, forumet brukar vara dumt med sånt). Dock så finns det en rad i php.ini du kan ändra eller be din admin ändra, oftast gör dom det om du förklarar anledningarna till det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 15:43

Grejen är att ett litet problem kvarstår...
Handlar om css-filen och att den inte visar border: 1px dashed grey i explorer men i safari och mozilla.

Har startat en egen tråd för den frågan.

Här finns en del information om felaktigheter och meningsskiljaktigheter i olika browsers:

http://www.thenoodleincident.com/tutorials/css/browsers.html

Man bör inte "tröttna" på CSS

1
Bevaka tråden