Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3mån gammal PB17, skärm redan paj.

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 11:09

Vakna upp på morgonen och konstatera att 2 pixlar var döda i överkanten på min skärm. 3mån gammal PB17, okaj jag använder den jämt och slår sällan av den men skärmen ska jue hålla tycker man..
Jag ringer apple och frågar hur garantin är.. ja som man då får höra är att 6 intilligande pixlar måste pajja för att dom ska byta ut skärmen.. e det i såna här fall det lönar sig att slå skärmen med knytnäven eller fingertoppen upprepade ggr tills dom pajar så man får en ny skärm?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 11:15

Det dröjde bara ca 1 vecka innan jag hittade en död pixel mitt på skärmen på min 12" PowerBook. Jag tänkte att det kanske hjälper med att massera den så att den kommer till liv igen, men den flyttade sig i stället så jag lyckades flytta den till ena hörnet ca 3 cm in från kanterna. Några dagar senare hittade jag en liten röd pixel i övre kanten på skärmen. Den kunde jag varken massera eller flytta.
Men sedan dess har jag inte hittat fler döda pixlar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 11:30

ja de här två går inte att flytta på alls, det är två stycken transistorer som har dött, inget skräp mellan skärmen...
Jevligt störigt iaf att ha två svarta blippar mitt i synfältet.. som icke vill försvinna.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 14:18

Jag har 2 döda pixlar på min 12" och min kompis som köpte en likadan har också döda pixlar på sin. Det stör ganska mycket och man kan ju tycka att apple kunde vara lite schysstare med att fixa sånt här. Det rör sig ju faktiskt om en felaktig produkt även om felet inte är så allvarligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 14:22

ajo men dom har jue en "policy" enligt deras support om 6 intilligande pixlar eller ngt måste va fel på. jevla cpn.. så sur på detta.. :/

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 17:21

Jag bytte min defekta skärm härom veckan (ljusa fläckar) och självklart får jag en ny med en död (röd) pixel istället. Om vi föreställer oss att det var en ny bil, motorcykel eller liknande jag hade köpt och jag upptäcker en repa i lacken. SJälvklart hade bilhandlaren gått ner i pris pga repan, men är det en skärm med en död pixel så får man leva med det... kan det bli mer orättvist

Är det här en vanlig åkomma hos Mac-datorer?

  • Medlem
  • 2004-02-05 18:38
Ursprungligen av Stanlero:

Är det här en vanlig åkomma hos Mac-datorer?

Det kan ju verka så, men alla som har råkat ut för döda pixlar skriver nog ett inlägg. Om man delar det med antalet medlemmar, blir nog procentsatsen inte så hög.

Det finns skärmar där nästan 50% av alla sålda enheter har pixelfel, så illa är det inte ställt med Apples skärmar. Det är otroligt irriterande när man råkar ut för det dock, jag har en Samsung med en fet, vit pixel nästan mitt på skärmen. Man störs av den dagligen. Jag skickade in den på garanti, och fick tillbaka den med kommentaren att den var felfri...

Dessutom blir en sådan skärm i princip omöjlig att sälja begagnad, så värdet på den är defacto lägre vad tillverkarna än ljuger ihop.

Man kan väl inte byta ut skärmen på en bärbar?

  • Medlem
  • 2004-02-05 18:47
Ursprungligen av Stanlero:

Man kan väl inte byta ut skärmen på en bärbar?

Man kan åka till månen, och man kan byta skärmen på en bärbar. Allt har ett pris... i många fall lönar det sig kanske inte att byta skärm om det inte går på garanti.

Okej, är det vanligare med skärmfel på en PowerBook än på en Ibook?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 19:25

Pixelfel dyker upp på alla bärbara det e gisslet som alla med laptops har ..

Ursprungligen av NeoTech:

Pixelfel dyker upp på alla bärbara det e gisslet som alla med laptops har ..

Ok, trist det är bara att hoppas på att jag inte får en Ibook med pixelfel när jag ska beställa min

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-07 00:20
Ursprungligen av Stanlero:

Ok, trist det är bara att hoppas på att jag inte får en Ibook med pixelfel när jag ska beställa min

Håller tummarna för dig! Kan också berätta att det finns två bärbara Macar i huset här, en gammal iBook (dasslock) och en något nyare Powerbook. Inga pixelfel på någon av dem. Felfria exemplar finns sålunda!

Min 17 Powerbook så har jag inte hittat någon död pixel än men det kommer väl med tiden!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-02-23 12:35
Ursprungligen av Hunter78:

Min 17 Powerbook så har jag inte hittat någon död pixel än men det kommer väl med tiden!

Jag har också haft tur med min 12" Powerbook. Inga döda pixlar alls, men jag har iofs bara ägt den i 4 månader ungefär.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-23 17:21
Ursprungligen av Puppet:

Jag har också haft tur med min 12" Powerbook. Inga döda pixlar alls, men jag har iofs bara ägt den i 4 månader ungefär.

Jag har inte heller haft några problem med döda pixlar på min 12" PB och den har jag haft i över ett år. Det är väl bara att hoppas att det inte dyker upp några heller.

Alla TFT skärmar är känsliga. Ingen anledning att vara sur på Apple för att de inte byter alla skärmar där pixlar dör, det finns ingen som gör det. (Om det inte är ett visst antal.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 15:19

om datorn redan har pixelfel när man får de. går det skicka tillbaka direkt då?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-07 15:26
Ursprungligen av uncontrolled:

om datorn redan har pixelfel när man får de. går det skicka tillbaka direkt då?

För att en dator (el. skärm) skall bytas ut så måste antalet pixelfel vara si eller så många. Har läst lite olika gällande antalet. Om döda pixlar sitter nära varandra eller ej spelar också roll. Det bästa sättet att få veta är förmodligen att fråga Apple direkt. Det finns en hel del skrivet om detta på forumet också. En sökning borde ge svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 15:28

Jag har fått en död pixel på min iBook G4 12"....sån tur är så märks den knappt, den lyser rött när det är svart (mörk bakgrund), men "fungerar" vid ljus bakgrund.. Testade att massera den, men det hjälpte föga...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 10:05

Jag fick hem min nya ibook från applestore i fredags.. 2 döda pixlar mitt på skärmen.. jävligt kul :rolleyes:
De kommer alltså vägra byta ut den?

Alla ni som har köpt en dataor med pixelfel ( Volantiz & Fredrik2 ) kan häva köpet inom 14 dagar från den dagen ni fick datorn levererad hem. Så om de inte vill byta ut datorn så häv köpet! Sedan försöker ni köpa en dator i butik, där ni kan testa datorn innan köpet! Använd återköpet om inget annat hjälper!

Har hitintills (peppar, peppar) aldrig haft en död pixel på min PB, som i dagarna fyller tre år (Grattis!) men jag vet att polare har haft ett gäng döda pixlar på sina betydligt nyare PB. Har skärmarna månne blivit känsligare med åren? Är det någon annan som har den erfarenheten?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-23 17:34

Min (numera döda) PB G3 Lombard levde i drygt tre år utan några döda pixlar, men min sprillans nya PB 15"Alu hade en död vid leverans, så jag kan hålla med dig om det, denjohan.
Vid normalt användande märks den inte, men om man tittar på DVD t.ex. märker man den i mörka partier av filmen.

det verkarändå som om macar har mer problem med döda pixlar än skärmar från "standardtillverkare", jag hde en NEC 18" TFT-skärm innan, helt felfri, nu hade den blivit så gammal att jag bytte ut den, så nu har jag en Philips 18" TFT, inga fel på den heller! Min PB G4 har iofs heller inga fel. Har även haft att göra med ett par PC-laptops, helt utan fel, den enda skärm jag har som det är ett minimalt fel på är min gamla Powerbook 180! Som har en mörk pixel i kanten (gråskaleskärm som ni vet).

  • Medlem
  • 2004-03-19 19:09
Ursprungligen av statemachine:

det verkarändå som om macar har mer problem med döda pixlar än skärmar från "standardtillverkare", jag hde en NEC 18" TFT-skärm innan, helt felfri, nu hade den blivit så gammal att jag bytte ut den, så nu har jag en Philips 18" TFT, inga fel på den heller! Min PB G4 har iofs heller inga fel. Har även haft att göra med ett par PC-laptops, helt utan fel, den enda skärm jag har som det är ett minimalt fel på är min gamla Powerbook 180! Som har en mörk pixel i kanten (gråskaleskärm som ni vet).

Det är ju bara att böja sig för ditt enorma statistiska underlag!

Allvarligt talat så finns det svarta får, t ex Hansol, men Apple hör inte dit. Det konstiga är att det inte verkar vara vanligare att pixlar är döda ju större skärmen är. Frekvensen av dåliga skärmar är ganska konstant, så man undrar ju exakt vad det är i processen som går galet. Kanske det finns en montör på varje fabrik som bara släpper ifrån sig defekta skärmar?

  • Medlem
  • 2004-03-19 18:31

Det är inte utan att man är lite nervös inför leveransen av powerbooken (om den nu dyker upp någongång...)

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 19:52

fan i helvete....har klarat mig helt o hållet från döda pixlar tills igår, när jag startade datorn lyser det en stark polstjärna rakt i plytet på`en. Mitt på skärmen ska den va också....typiskt har också en PB 17" ungefär ett år på nacken.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 19:59

Skärmen på min 5 månader gamla PB17 börjar också spöka. Jag har en 15cm stor halvcirkel i underkant på skärmen som är *mycket* mörkare när belysningen varit dimmad eller släckt en tid. Problemet försvinner efter ett par minuter med full belysning. Misstänker att det börjar bli dags att ringa applecare och klaga.

Bevaka tråden