Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fetaste disken bara 300GB?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-04 21:38

Största disken (3,5") som tillverkas idag är mig veterligen en Maxtor 5400-varvare på 300GB. (större externa diskar som LaCies är två eller fyra diskar som klumpats ihop). Jag har inte hört/sett något på länge som antyder att större diskar kommer runt hörnet, vilket förvånar mig. Det känns som om utvecklingen stått stilla ett slag. Och INGA andra konkurrenter har kommit ifatt Maxtors 300, utan ligger och småfiser på 250 GB. Nåväl, eftersom jag skall köpa ett antal nya diskar - STOOORA - är jag nyfiken på om någon snappat upp något skvaller om nya lanseringar under våren?

Det kommer säkerligen 450GB diskar snart eftersom man nu (snart?) får in 150GB per skiva i hårddisken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-05 20:41

Har du någon referens (rykteskälla, pressrelease, förhandstitt eller något liknande) angående det Björnström? Mig veterligen leder Seagate just nu med 100GB/skiva (högst densitet i en 7200-varvare?) i deras 200GB Barracuda.

Personligen tippar jag att vi får vänta åtminstone till början av sommaren innan vi ser några 150GB/skiva (eller 160GB/skiva, vilket det nu blir) hårddiskar i handeln, men det är en ren gissning.

olov

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-05 20:48
Ursprungligen av William Naversten:

..är jag nyfiken på om någon snappat upp något skvaller om nya lanseringar under våren?

Jag har inte hört något skvaller men av någon anledning tippar jag att Samsung kommer släppa en uppföljare till deras P80-serie. Räkna med 100GB/skiva och möjligen 3 skivor totalt. Samsung är nästan ensamma idag om bra garantitid (sedan konkurrenterna fegat ner till 1år) vilket kanske kan vara något att tänka på för dig om du ska köpa många diskar.

olov

Ursprungligen av olov:

Jag har inte hört något skvaller men av någon anledning tippar jag att Samsung kommer släppa en uppföljare till deras P80-serie. Räkna med 100GB/skiva och möjligen 3 skivor totalt. Samsung är nästan ensamma idag om bra garantitid (sedan konkurrenterna fegat ner till 1år) vilket kanske kan vara något att tänka på för dig om du ska köpa många diskar.

olov

Samsung skulle jag annars akta mig för - min erfarenhet är att deras diskar är ungefär i samma klass som, om inte snäppet värre än, IBM DeathStar. Har varit med om att hela partier med Samsung-diskar drabbats av massdöd (p.g.a. undermåliga lager), och det är inte kul.

Annars finns det faktiskt fler tillverkare som ger riktigt bra garanti. Seagate ger tre års garanti på alla större Barracuda-diskar med 8 MB cache (övriga sortimentet har ett år), och Western Digital har också tre år på modellerna med 8 MB (övriga sortimentet har två år). Men vill man ha riktigt pålitliga diskar med stor kapacitet är Maxtors Maxline-sortiment nog bästa valet, åtminstone om man kan göra vissa avkall på prestanda.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-02-09 13:44
Ursprungligen av Samuel K:

Samsung skulle jag annars akta mig för - min erfarenhet är att deras diskar är ungefär i samma klass som, om inte snäppet värre än, IBM DeathStar. Har varit med om att hela partier med Samsung-diskar drabbats av massdöd (p.g.a. undermåliga lager), och det är inte kul.

Annars finns det faktiskt fler tillverkare som ger riktigt bra garanti. Seagate ger tre års garanti på alla större Barracuda-diskar med 8 MB cache (övriga sortimentet har ett år), och Western Digital har också tre år på modellerna med 8 MB (övriga sortimentet har två år). Men vill man ha riktigt pålitliga diskar med stor kapacitet är Maxtors Maxline-sortiment nog bästa valet, åtminstone om man kan göra vissa avkall på prestanda.

Intressant att höra om dina Samsungerfarenheter, jag har hittills bara ägt en disk av dom (mycket nöjd) men har hört mycket gott om just deras kvalitet på Storagereview . Gör man en sökning på Samsung på deras forum hittar man mycket lovord, bland annat från återförsäljare som redovisar deras retursiffror.

Du har helt rätt i att vissa tillverkare fortfarande har bra garanti på _vissa_ av deras produkter, personligen lägger jag hellre pengarna i Samsungs ficka eftersom de är ensamma kvar i industrin om att ha 3 års garanti på samtliga deras hårddiskar. Alla de andra stora fegade ur någon gång 2003. Jag har alltid varit ett stort fan av Seagate (har ägt 3 stycken 7k2 Barracudor och en drös av deras tidigare generationer) och rekommenderar dom ofta till vänner ändå.

Efter att ha läst att Eugene (på SR) skrivit "The MaXLine's main draw, however, is its presumably superior dependability." så köper jag ditt påstående om Maxline har sjysst pålitlighet. Däremot skulle jag personligen (helt subjektivt) akta mig för deras övriga sortiment.

olov

Jag har inte några insiders inom detta området - jag antar bara att utvecklingen har sin gång och att tillverkarna inte ökar antalet skivor.

Jag skulle personligen föredra 10.000rpm diskar på 100GB än slöare diskar på 400GB men man har ju olika användningsområden.

Jag stoppade i 2st 15.000rpm Ultra320SCSI diskar i min G4/933:a och #¤%"% vilka hårddisk prestanda man fick! Fyller PCI-bussen!

  • Medlem
  • 2004-02-06 23:50

Maxtor har en extern Hårddisk på 1 TB, men den kostar runt 10 000:-

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 00:03
Ursprungligen av Svea:

Maxtor har en extern Hårddisk på 1 TB, men den kostar runt 10 000:-

Jag tror du blandar ihop den med LaCies nya "Bigger Disk", som är FYRA diskar i ett chassi. Se mitt första inlägg. Av olika skäl är den tekniskt undermålig. Den har en RAID-konfiguration som kallas för JABOD. "Just A Bunch Of Disks". Om en går sönder är allt förstört. Förstår inte varför man inte RAIDar på riktigt när man ändå är igång.

Om jag kunde få drömma och önska, så skulle jag vilja ha ett RIKTIGT STORT chassi, med plats för uppemot tjugo diskar som är RAIDade på riktigt. Helst som Apples XRAID, med allting rackmonterat och diskarna på högkant ut mot användaren. Samtliga diskar, d v s chassit, skall vara kopplade externt med helt vanlig USB/FW-kontakt. Inga kostigheter. En billig och enkel lösning där man själv kan stoppa in de diskar man vill ha. Och om en går sönder, så byter man ut den och RAID-konfigurationen fixar backupen automatiskt. Tror att många framöver kommer att ha behov av stora lagringsytor, men kanske inte 24/7 drift och extrema hastigheter. Lite som en Volvo. Stor, långsam (nåja, jämförelsevis) och säker. Så vill jag ha det...

  • Medlem
  • 2004-02-07 00:11
Citat:

Jag tror du blandar ihop den med LaCies nya "Bigger Disk", som är FYRA diskar i ett chassi. Se mitt första inlägg. Av olika skäl är den tekniskt undermålig. Den har en RAID-konfiguration som kallas för JABOD. "Just A Bunch Of Disks". Om en går sönder är allt förstört. Förstår inte varför man inte RAIDar på riktigt när man ändå är igång.

Om jag kunde få drömma och önska, så skulle jag vilja ha ett RIKTIGT STORT chassi, med plats för uppemot tjugo diskar som är RAIDade på riktigt. Helst som Apples XRAID, med allting rackmonterat och diskarna på högkant ut mot användaren. Samtliga diskar, d v s chassit, skall vara kopplade externt med helt vanlig USB/FW-kontakt. Inga kostigheter. En billig och enkel lösning där man själv kan stoppa in de diskar man vill ha. Och om en går sönder, så byter man ut den och RAID-konfigurationen fixar backupen automatiskt. Tror att många framöver kommer att ha behov av stora lagringsytor, men kanske inte 24/7 drift och extrema hastigheter. Lite som en Volvo. Stor, långsam (nåja, jämförelsevis) och säker. Så vill jag ha det...

Nej det finns en Maxtor Ext. HDD med 1TB, men den är som du sa sammankopplad med raid. Men den väcker dock ett HA begär!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 00:23
Ursprungligen av Svea:

Nej det finns en Maxtor Ext. HDD med 1TB, men den är som du sa sammankopplad med raid. Men den väcker dock ett HA begär!

Det måste vara en nyhet. Jag hittar inget på maxtor.com. Har du en länk?

  • Medlem
  • 2004-02-07 00:25

Nej, tyvärr läste det i en tidning. Den kanske inte ens har kommit ut ännu =\

Det finns massor av lösningar som detta med SCSI eller Serial-ATA anslutningar. Men det kostar rejält med pengar, det är väl en hake i sammanhanget William?

Pappa har rätt imponerande diskar på jobbet:

48U rackskåp ifrån StorageTek med 12st "diskhyllor" bestående av 7+7 diskar. Totalt 14*12 diskar per skåp alltså = 168 diskar. Diskarna kan vara upp till 146.8GB per styck.

Det smarta med diskhyllorna är att allting är både RAID-0 och RAID-5 samtidigt för att både få redundans och fart (RAID 50 kallas det). XRAID har samma lösning.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 11:04
Ursprungligen av Björnström:

Det finns massor av lösningar som detta med SCSI eller Serial-ATA anslutningar. Men det kostar rejält med pengar, det är väl en hake i sammanhanget William?

Pappa har rätt imponerande diskar på jobbet:

48U rackskåp ifrån StorageTek med 12st "diskhyllor" bestående av 7+7 diskar. Totalt 14*12 diskar per skåp alltså = 168 diskar. Diskarna kan vara upp till 146.8GB per styck.

Det smarta med diskhyllorna är att allting är både RAID-0 och RAID-5 samtidigt för att både få redundans och fart (RAID 50 kallas det). XRAID har samma lösning.

Visst är det stålarna som kniper. Det jag efterlyser är en "folkets RAID". Och jag förstår inte VARFÖR det skulle vara så dyrt. Borde kosta mindre än 10000 för ett tomt rack á la XRAID som har RAID-chippet och en FW-anslutning. Sedan skulle man kunna fylla den med fjorton egna standarddiskar á lá IDE. Eller VAD är det som måste kosta mycket pengar? Kom ihåg - hastighetslyft får man ändå i och med RAID, så till och med långsamma 5400-diskar ger OK prestanda...

10.000 plus diskar är det lätt värt...

Måste du ha 14 diskar? Räcker det med åtta? I så fall har jag nog något för dig - vi ska smälla ihop en 2TB lösning nästa vecka (Speedmania alltså) för att knäcka LaCie

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 11:21
Ursprungligen av Björnström:

Måste du ha 14 diskar? Räcker det med åtta? I så fall har jag nog något för dig - vi ska smälla ihop en 2TB lösning nästa vecka (Speedmania alltså) för att knäcka LaCie

JAJAJAJA! Vill ha! 8 x Maxtor 300GB vore underbart. 8*300 = 2400 minus redundans 400, = 2TB?

Vill ha! Sen skall den sakna fläktar också... Kontakta mig!

/William

Glömde bort att du skulle ha RAID-5, det har inte vårt nya chassi tyvärr. Däremot går det fint med RAID 0/1.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 11:52
Ursprungligen av Björnström:

Glömde bort att du skulle ha RAID-5, det har inte vårt nya chassi tyvärr. Däremot går det fint med RAID 0/1.

OK RAID 0 = hastighet och RAID 1 = spegling. Eller tvärtom, va? Spegling känns som lite oekonomiskt slöseri med diskutrymme. Varför är det svårare med RAID 5? För min del behöver det inte vara hotswop. Jag kan öppna ett chassi och byta disken som är kass när något händer. Behöver inte 24/7 drift...

Titta på vanliga RAID-kort som exempel:

Ett vanligt IDE ATA/133 kort kostar 250kr. Samma kort med RAID 0/1 kostar väl cirka 700kr.
Ett RAID-5 kort kostar 3.495,-.

RAID-5 kräver betydligt mer beräkningar och en separat processor på kontrollerkortet, dessutom hårdvarucache för att bearbeta datat. Sedan gissar jag att efterfrågan och kundurvalet spelar in (företagskunder som vill ha stabilitet fegar inte att betala för sig).

Compaq brukar ta uppemot 15000kr för sina RAID-5 SCSI kort med lite krut, det säger väl något?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 13:44
Ursprungligen av Björnström:

Titta på vanliga RAID-kort som exempel:

Ett vanligt IDE ATA/133 kort kostar 250kr. Samma kort med RAID 0/1 kostar väl cirka 700kr.
Ett RAID-5 kort kostar 3.495,-.

RAID-5 kräver betydligt mer beräkningar och en separat processor på kontrollerkortet, dessutom hårdvarucache för att bearbeta datat. Sedan gissar jag att efterfrågan och kundurvalet spelar in (företagskunder som vill ha stabilitet fegar inte att betala för sig).

Compaq brukar ta uppemot 15000kr för sina RAID-5 SCSI kort med lite krut, det säger väl något?

OK. Men om du har ett chassi på G med åtta diskar och RAID 0/1 är jag övertygad om att jag vill betala 3.000 kronor extra för RAID 5.

Skall bli spännande att se vad du har på gång...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-07 15:46

Kanske lite OT, men vad tror ni om Serial SCSI?

Jag tror att Serial ATA generation 1 och 2 dödar det mesta pga prisnivåerna faktiskt. Serial ATA 2 finns redan att köpa i form av vissa feta RAID-kort har jag sett: 300MB per sekund

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-08 01:40

Martin, vad är det för en maskin du hittat som klarar av att få igenom 300MB per sekund i PCI-bussarna? Har du nån länk till en sådan test?

Maskin och maskin, jag tänkte kanske mer på vilket S-ATA RAID kort det handlar om som klarar av det.

Senast redigerat 2004-02-08 02:06
Ursprungligen av William Naversten:

...eftersom jag skall köpa ett antal nya diskar - STOOORA - är jag nyfiken på om någon snappat upp något skvaller om nya lanseringar under våren?

Om du har stora lagringsbehov, och det inte behöver vara så rasande snabbt, kanske La Cies ethernetdiskar är ett alternativ? Jag har för mig att största versionen är på 500 GB, och de är ihopkopplingsbara, så det kan bli ganska mycket GB. En fördel är ju då också att de är nåbara för alla i nätverket. Vi kör 250 GB-varianterna, och de har varit väldigt snälla, kostar lite drygt 10.000 (inkl moms)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 17:25

300MB per sekund, hårddiskar klarar max 70-100 MB/S , fetaste SCSI 320 diskar klarar kankse 110 ... finns ingen åddisk som klarar 300 mb per sekund... även om gränssnittet klarar det..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 17:27

100 GB Per skiva... finns att köpa i närmaste butik..
http://www.tomshardware.com/storage/20040209/index.html

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-10 09:43

Jag säger som Fylking. Äntligen! Nu kanske det rasslar till lite hos konkurrenterna så vi får se lite större diskar där också...

Jag läste även nån annanstans att det släppts en 300 GB-disk nyligt som till skillnad från andra 300 GB bara har två plattor (de andra 300 GB-diskarna har tre plattor) men jag hittade inte igen länken.

Bevaka tråden