Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång är räckvidden på airport?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-06 18:57

Om jag har två airportkort i varsin burk, hur långt ifrån varandra kan de då vara utan att tappa kontakten? Är det någon skillnad mellan vanlig och airport extreme?

Alltså utan att man har någon basstation menar jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 19:02

1 x räckvidden. Teoretiskt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-06 19:08

Hmmm... Men vad är räckvidden lika med?

Basstationen ska ju enligt Apples specar klara 45 m. Men om jag bara har två kort hur långt blir det då?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-06 19:15

45 meter! Nej nej. Min TiBook klarat inte ens 10 meter. Jättedåligt. Annat var det med min vackra oranga iBook.

Räckvidden beror helt och hållet på hur bra antenner det är i datorn.
Den som sitter i TiBook är usel, mycket bättre på de nya alu-böckerna.

Man kan inte jämföra Ti med någon annan Airport kapabel Mac. Ti:n är usel. Vad gäller de andra maskinerna så beror det mycket på i vilken miljö de är placerade. Räckvidden begränsas också av tex. Microvågsugnar och andra sändande apparater. Jag har kunnat gå ca. 70-80 m från närmaste bassation med en iBook 500, men då var jag utomhus (basen innomhus). I vissa hus är mottagningen usel. Detta kan bero på armeringar och i äldre hus, hönsnät.
Normalt skall du få täckning i en normalstor villa med Airport.
Jag upplever att Extreme har sämre räckvidd än originalet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-06 21:31

Är det ingen som har någon erfarenhet av räckvidden utan basstation? Rör det sig om 5 m, 15 m eller 50 m? Kan jag ha en iMac på övervåningen som pratar med en iBook på nedervåningen i ett trähus?

Ursprungligen av Kalle W:

Är det ingen som har någon erfarenhet av räckvidden utan basstation? Rör det sig om 5 m, 15 m eller 50 m? Kan jag ha en iMac på övervåningen som pratar med en iBook på nedervåningen i ett trähus?

Det kan du absolut! En av burkarna får agera bas.

Det är ingen skillnad på Mac eller Basstation (inte större i alla fall) det sitter samma kort i båda. Har du problem vilket du inte kommer att ha, så kan du sätta i ett yttre antenn. på iMacen. Lite borrande kanske men..
Som jag sade tidigare det är omöjligt att ange någon siffra utan att veta mer om huset/lägenheten. Om det inte finns något onormalt så kommer du inte att ha problem.

Jag kör en TiBook och sonen en PB17. I miljöer utan basstation har vi normalt inga problem att kommunicera om det är 30 - 35 meter mellan oss.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-06 22:45

Låter som det är fullt möjligt att strunta i basstationen och köpa enbart korten. Kanske ska satsa på en sån här istället för basstation. Brygga mellan ethernet och airport eftersom jag har ett trådbundet nät på övervåningen.

Tack så mycket för input.

Får se om jag har förstått rätt, man kan alltså strunta i att köpa en basstation och helt enkelt använda sin andra (om man har någon) Mac som station? Använder man AirPorts-konfigurationsverktyg då också? Får man samma säkerhet / funktionalitet / räckvidd?

Jag och grannen (rakt under mig) funderar på att dela på en ADSL-förbindelse
via en trådlös router. Någon som vill varna eller uppmuntra mig? Tror ni att det går?
Det är ett typiskt hyreshus, med trä och betong. våra lägenheter är exakt likadana
och ligger alltså exakt över/under varandra...........say yes!!!

// Danne

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:32
Ursprungligen av Stenbäck:

Jag och grannen (rakt under mig) funderar på att dela på en ADSL-förbindelse
via en trådlös router. Någon som vill varna eller uppmuntra mig? Tror ni att det går?
Det är ett typiskt hyreshus, med trä och betong. våra lägenheter är exakt likadana
och ligger alltså exakt över/under varandra...........say yes!!!

// Danne

Det är klart att det funkar. Ni får väl turas om att ha basstationen, för man får nog lite snabbare uppkoppling om man är närmare. Ni kan koppla in hela huset om ni vill, men risken finns ju att det blir långsamt.

Ursprungligen av stfm:

Det är klart att det funkar......

Exakt vad jag ville höra!

Tack för hjälpen!

// Danne

Nu äntligen är det dags att beställa den trådlösa lösningen.
Är det någon här som kör trådlöst i sin lägenhet när basstationen
står inne hos grannen på våningen under? inte våning i villa alltså
utan våning i hyreshus. "räcker räckvidden" verkligen till?
Svar utifrån praktiska erfarenheter uppskattas.

// Danne

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-27 14:10

Jag gjorde som jag skrev tidigare och köpte en Dlink DWL och två airportkort. Dlinken stoppade jag direkt i switchen på övervåningen och airportkorten i en iBook och en iMac G3.

Sen skapade jag ett dator-till-dator-nätverk i Dlinken (man måste byta kanal bara) eller AD-hoc som det heter med Dlink terminologi.

Kopplade upp iBooken mot Dlinken och angav samma IP på airportkortet som jag har på det trådbundna. Klart! Kontakt. Tuta och köra.
Full täckning i hela huset, och inga problem på gården heller.

Det konstiga uppstod när jag skulle koppla upp iMacen på nedervåningen. Jag stoppade i airportkortet, slog igång burken och försökte haka på det trådlösa nätet. Gick inte.

Testade allt inklusive ominstallation, men det gick inte. Den hittade inte nätet.

Mysko...

Så jag tog och bar upp datorn och kopplade i den i det trådburna nätet för jag tänkte köra programuppdateraren för att se om det fanns några airportuppdateringar.

Då minsann hittade den det trådlösa nätet!

Jag var alltså tvungen att ha kontakt med nätverket via tråd för att kunna koppla upp mot det trådlösa.

Men när jag nu väl har kopplat upp det trådlösa så kan jag stänga av datorn och starta den utan att tappa kontakten. Samma sak med att sätta datorn i vila.

Men lite mysko, och det kan vara bra att veta om man gör en liknande grej som jag.

Problemet är ju bara det att datorn som agerar station måste vara igång hela tiden, och det är kanske inte så kul...

Förra sommaren använde jag flickvännens iBook 700 som basstation när vi var hemma hos hennes föräldrar. Den parkerades i källarvåningen och jag hade inga problem att sitta i trädgården med min pb 12". Trots saftiga betongväggar fick vi nog en räckvidd på 15-20 meter.

1
Bevaka tråden