Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safe att köpa G5 nu?!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena. Jag tänker köpa ny Mac inom mycket kort. Jag vill ha en G5'a med 1,8 DP. Men så får jag plötsligt höra att många haft problem med sina G5'or och att mer eller mindre alla har någon form av småfel i sig och funkar taskigt. Fler som har hört detta? Är det en bra eller dålig grej att köpa en G5 i nuläget eller bör man vänta lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 15:33

Går i samma tankar. 1,8 DP är hyggligt ny men ger ett försök att vänta några veckor för en ev uppgradering av den linje som finns idag. Gällande ljudnivån som varit en punkt verkar man åka dit om man väljer någon av de kraftigare grafikkorten, de har en extra fläkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 15:42

Jag har en G5 2x2 och har inte haft minsta problem. Av ett gäng kunder med 2x2 och 1.8x2 är det enda problem jag hört att skärmen på en burk blinkar till ibland.

  • Medlem
  • 2004-02-04 16:04

Normalt så är det en del problem med första versionen av maskiner som bygger på ny teknologi. Nästa version av G5-maskiner kommer att vara säkrare. Men för de flesta så har faktiskt de första G5:orna fungerat bra.

Men är det läge att köpa nu? Eller kommer det en halvårs-uppgradering snart?

J.

Alltid svårt att avgöra... Det är nog inte omöjligt att en uppgradering dyker upp snart. Ta en titt på Mac OS Rumors - Buyers Guide, där kan du se uppskattad tid till nästa uppgradering baserad på tidigare lanseringar.

Ursprungligen av Jonathan:

Men är det läge att köpa nu? Eller kommer det en halvårs-uppgradering snart?

Jag skulle nog gissa att det faktiskt är läge för halvårsuppdatering av PM G5. Om man tittar i MacRumors Buyers Guide som Christofer tipsade om så ser man att det är hög tid. De senaste två åren har en ny PM kommit i januari. Dock kom ju en mindre uppdatering (dual 1,8) i november, men det var liksom bara en halv uppdateringen, eller inte ens det. Inga förändringar i hastighet t.ex.

Men om man behöver en ny PM snart så ska man väl inte hålla andan, det brukar ju ta ett bra tag från lansering tills den landar på skrivborden runt om i landet...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 21:04

Har en 2x1,8G5 med 9600-kortet.
Går jättefint och tyst. Har inte haft en incident sedan i höstas när jag fick den.
Om det är läge att köpa nu? Tja, det är väl alltid så att man riskerar känna sig lite blåst av nya priser eller nya modeller. Den risken är kvar om ett halvår också. Behöver man datorn nu, köp den nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 10:47
Ursprungligen av Per S:

Har en 2x1,8G5 med 9600-kortet.
Går jättefint och tyst. Har inte haft en incident sedan i höstas när jag fick den.

Intressant. För det sitter väl en extra fläkt på 9600 kortet? Vet du om den låter mer än G5 med 5200 kortet?

Hur kom det sig du valde 9600-kortet? När märks prestandaskillnaden?

9800 är de kort som den extra fläkten sitter på, 9600 har bara en fläns om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 14:19

9600 kortet har ingen fläkt.

Beställer en 2x1.8 i morgon. Hehe.

J.

  • Medlem
  • 2004-02-05 23:32

Grattis!!

Hoppas att du blir mycket nöjd med ditt köp

Har haft två 1,6 GHz G5:or hemma för test. Har inte varit problem med någon av dem.
Inte ens några störande ljud från nätdelen.

Tror och hoppas ditt köp av G5 kommer att bli lyckat!

/M

Jo, chansen är ju ganska stor

J.

Jag behöver en nu. Men jag kommer också att behöva en till om ett tag och då kan man ju hoppas att det kommit nya!

J.

Nu är det beställt och den kommer redan i eftermiddag. Heja Macoteket!

J.

Aaaaahhh! Vad fort det går! Weee! Måste... hålla... i... sig... så... man... inte... ramlar... av... stolen... Gah!

J.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 17:59

Nu gör du mig avundsjuk Hur är din i ljudnivå och så? Väsnas inte?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 18:04

Gott för dig Jonathan Själv har jag för vana att vänta till 2:a generationen, blir så nu också, även om det börjar suga rejält. Men får väl hitta annat som får mig att trilla av stolen, så länge, istället

Jag tycker inte att den låter så mycket alls. Satt långe med en G4 400 som väsnades bra mycket mer än G5:an. Nu har jag iofs inte hårdtestat den, men det är mycket tystare än någon annan maskin jag har suttit vid (förutom min ibook )

J.

Vi har två G5-burkar på jobbet, minstingen. Den fösta köpte vi strax innan jul och den har fungerat klockrent. Den andra höll en vecka, sen rasade hårddisken.

/c

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 20:55

Köpte min G5 2x2 i Dec-03. Fick byta logikkort i Jan. Startade inte i fredags. Får besked på månd. Dom gissade på nätdelen eller kokta processorer. inte så nöjd....

Lennart

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 20:45

Fick tillbaka den idag. Macademic är runt hörnet så det gick fort. Dom beställde en ny processor i fredags.
M.a.o En kokt processor.
PS. Det tog väldigt lång tid för maskinen att starta. Medan jag oroligt ringde till Macademic började fläktarna gå på fullt plus ingen bild eller hårddisk aktivitet. Jag skulle -precis- stänga av den då den poppade igång. Verkar som den behövde gå igenom sig själv innan den bootade.DS

Lennart

1
Bevaka tråden