Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBooken tvärdör!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-04 23:39

Min iBook bara dör rakt av då den kommit till för låg batterinivå. Den visar på ca 17-18% laddningsgrad då den stänger av, men den går alltså inte i vila som den borde - och har gjort förr.

Jag hade problem med att batteriet var överkorsat för ett tag sen efter att jag hade glömt den i vila för länge, men det löste sig till sist att ladda batteriet genom att starta datorn med Hardwaretestskivan, efter det har allt funkat som vanligt. Jag har inte vågat låta den gå i vila efter det på för låg nivå utan ser alltid till att den är på 30-40% iaf, om jag ska vila den utan laddning.

Kan det hjälpa med att resetta PMU? Har inte försökt det och har inte heller hittat någon annan här som verkar ha samma problem.

Ursprungligen av Giggs:

Min iBook bara dör rakt av då den kommit till för låg batterinivå. Den visar på ca 17-18% laddningsgrad då den stänger av, men den går alltså inte i vila som den borde - och har gjort förr.

Jag hade problem med att batteriet var överkorsat för ett tag sen efter att jag hade glömt den i vila för länge, men det löste sig till sist att ladda batteriet genom att starta datorn med Hardwaretestskivan, efter det har allt funkat som vanligt. Jag har inte vågat låta den gå i vila efter det på för låg nivå utan ser alltid till att den är på 30-40% iaf, om jag ska vila den utan laddning.

Kan det hjälpa med att resetta PMU? Har inte försökt det och har inte heller hittat någon annan här som verkar ha samma problem.

Låt datorn arbeta tills batteriet är tomt , ladda sedan längre tid än vanligt så borde batteriet funka bättre många batterier fungerar ju bättre om de laddas ur helt innan uppladdning.

Tror inte din iBook har dött och stängts av utan att den har gått ned i djup vila och därför tar ett tag innan den vaknar vid strömförsörjning , har själv råkat ut för att min har tagit någon minut att komma till liv ur djupvilan har antagligen med reservkraftskapaciteten att göra.
Kan också ha en del med vilken OS X version du kör.

Du kan ju även ställa om batteriindikatorn till tid istället för minuter och se om den stämmer bättre då. batteriindikatorn har aldrig varit 100%-ig på någon bärbar ibland har min iBook gått i vila 30 minuter under utlovad tid och ibland upp till 30 minuter över.

Senast redigerat 2004-02-06 02:06
  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 16:04

Du ser om den går ner i hårdvila genom den lilla dioden som markerar vila. Den pulserar som vanligt, men datorn går inte att väcka förrän du kopplat in laddaren. Om datorn "tvärdör" i form av att gå ner i hårdvila vid 16-17 % utan förvarning finns det väl rimlig chans att du fixar det genom att återställa PMU:n.

Fenomenet brukar hänga ihop med att batteriindikatorns världsuppfattning inte riktigt överensstämmer med batteriets faktiska laddningsgrad. För att batterivarningen ska kunna visas, måste indikatorn gå ner till att visa en laddningsgrad på 5-6 procent. Om batteriets faktiska laddning är lägre och datorn överraskas av att batteriet tvingar ner den i hårdvila visas inget meddelande.
Att nollställa PMU:n brukar fixa den här typen av problem.

Kan batteriindikatorn visa tid? Om den fastnar i meddelandet "beräknar..." är det risk att det är ett hårdvarufel på batteriet.

  • Medlem
  • 2004-02-06 12:16
Ursprungligen av Gunnar Bränström:

Du ser om den går ner i hårdvila genom den lilla dioden som markerar vila. Den pulserar som vanligt, men datorn går inte att väcka förrän du kopplat in laddaren. Om datorn "tvärdör" i form av att gå ner i hårdvila vid 16-17 % utan förvarning finns det väl rimlig chans att du fixar det genom att återställa PMU:n.

Fenomenet brukar hänga ihop med att batteriindikatorns världsuppfattning inte riktigt överensstämmer med batteriets faktiska laddningsgrad. För att batterivarningen ska kunna visas, måste indikatorn gå ner till att visa en laddningsgrad på 5-6 procent. Om batteriets faktiska laddning är lägre och datorn överraskas av att batteriet tvingar ner den i hårdvila visas inget meddelande.
Att nollställa PMU:n brukar fixa den här typen av problem.

Kan batteriindikatorn visa tid? Om den fastnar i meddelandet "beräknar..." är det risk att det är ett hårdvarufel på batteriet.

Nej, den gick ju inte i vila. Ingen pulserande diod alls. Bara helt avstängt. Jag var tvungen att starta den igen med startknappen - inget annat hjälpte.

Senast så gick den i vila faktiskt! Ett framsteg. Men den är fortfarande lite lustig, den laddar inte från den laddningsgrad som jag har då jag börjar att ladda den, exv 25%, utan den börjar om på 1% så fort jag kopplar den till nätet.

Jag har inte försökt med PMU:n än, men det är nog det jag ska göra. Då borde det bli bra igen, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 13:03

Om den går ner i hårdvila vid t ex 25 % beror det med största säkerhet på att datorn "tror" att laddningsgraden är 25 %, när den i själva verket är närmare 0 %. När du sedan startar datorn från vilan, kan den gamla, felaktiga laddningsgraden hänga kvar ett antal sekunder (ungefär som att klockan ibland visar den tid den gick ner i vila, innan den hinner uppdatera), när laddningen kommer igång efter 5-10 sekunder visas den verkliga laddningsgraden, d v s 0 %.

Du har inget att förlora på att nollställa PMU:n, så jag tycker att du borde göra det på en gång. Skulle det inte fungera, går det att tänka vidare i i felsökningen.

Mitt batteri hade ett hårdvarufel, det gick från 100 procent till 87 procent för att sen tvärdö (men själva batteriet fungerade bra när det gällde att ge ström) och jag fick det utbytt, se den här tråden.

Om du kör senaste OS X, har du installerat alla uppdateringar. Det finns en batteriuppdatering - kommer inte ihåg vad den hette.
Det finns fortfarande en del buggar i hur strömspar och laddningen fungerar i OS X men de håller på att åtgärdas.
Kör datorn tills den stänger av sig själv. Tryck in resetknappen i 5 s och starta sedan datorn. Har du en ny iBook så är det tangentkombinationen, shift+ctrl+alt+Power och sedan starta.
Det kan ibland också hända att datorn inte vill vakna från den vila den gått i då strömmen blivit för svag även då man sätter i strömkabeln. Men väntar man 4 -5 minuter så vaknar den.

  • Medlem
  • 2004-02-07 14:54

Ja, batteriuppdateringen har jag installerat.

Jag uttryckte mig nog lite oklart angående framsteget. Jag sätter den alltså inte i vila då, utan det räcker att jag kör med den och den går ner till 25% eller 38% och fortsätter att köra oavbrutet när jag sticker in nätadaptern. I det läget börjar den på 1%, den har alltså inte gått ivila av sig själv och jag har inte heller försatt den i vila.

P.S. Har ännu inte resettat PMU:n. Den funkar ju trots allt någorlunda och jag tänker på annat än batteribekymmer under tiden.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 18:37

Att resetta PMU borde ju rimligtvis inte kunna göra någon skada, så jag skulle ge det en chans.

1
Bevaka tråden