Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4: buggar

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-05 09:55

Hej.

Jag tänkte att man kanske skulle samla alla buggar o.dyl. som man hittar i v4 på ett ställe. Eftersom jag inte hittade något tråd om det så börjar jag här.

Kontrollpanel -> Lista bevakningar.

Det ser inte helt rätt ut. Innehållet i kolumnen "Diskussionen startades av" saknas, och de andra kolumnerna hoppar efter.

Där ser man! Tack för tipset - det är en bieffekt av att vi rensat bort två vänsterkolumner i forumvisningen. Arvid fixar det där innan lunch gissar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 10:47

Det syns inte längre om man själv deltagit i en diskussion med någon ikon? Detta var ett smidigt sätt att följa upp om man fått svar..

Ursprungligen av Alfa:

Det syns inte längre om man själv deltagit i en diskussion med någon ikon? Detta var ett smidigt sätt att följa upp om man fått svar..

Det här saknar jag också väldigt mycket...

J.

Ursprungligen av Alfa:

Det syns inte längre om man själv deltagit i en diskussion med någon ikon? Detta var ett smidigt sätt att följa upp om man fått svar..

Den kolumnen är bortrensad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 11:33

När man klickar på senaste inlägg hamnar man längst upp på sidan och inte vid inlägget i botten.

När man uppdaterar sidan "dagens aktiva diskussioner" (kringla + R) uppdaterar den inte sökningen (utan bara toppbilden som jag förstår det) så man måste klicka på länken längst ner hela tiden.

Ursprungligen av Earth:

När man klickar på senaste inlägg hamnar man längst upp på sidan och inte vid inlägget i botten.

När man uppdaterar sidan "dagens aktiva diskussioner" (kringla + R) uppdaterar den inte sökningen (utan bara toppbilden som jag förstår det) så man måste klicka på länken längst ner hela tiden.

Funkar fortfarande inte...

Inte heller den lilla knappen funkar... Däremot ser länken korrekt ut, med ankare-länken antagligen som den ska se ut. Ev fattas den senare på sidan... Men fixa detta snabb är ni snälla...

Ursprungligen av scooterbabe:

Funkar fortfarande inte...

Inte heller den lilla knappen funkar... Däremot ser länken korrekt ut, med ankare-länken antagligen som den ska se ut. Ev fattas den senare på sidan... Men fixa detta snabb är ni snälla...

Hmmm... Vet inte hur det funkar här men brukar man inte ange internlänkar som <a name="post12345"... ? Sådana kan jag inte finna på sidorna, så det kanske är därför det inte fungerar...

Ursprungligen av Earth:

När man klickar på senaste inlägg hamnar man längst upp på sidan och inte vid inlägget i botten.

När man uppdaterar sidan "dagens aktiva diskussioner" (kringla + R) uppdaterar den inte sökningen (utan bara toppbilden som jag förstår det) så man måste klicka på länken längst ner hela tiden.

Forumet försöker hela tiden minimera antalet databassökningar för att uppnå maximala prestanda .Om den kan ta en sida ifrån cache så gör den det - "dagens aktiva" etc uppdateras var 10:e minut automatiskt.

Anledningen till att vi försöker optimera är att forumet kraschar när vi hade fler än 2400 inloggade - målet är att höja ribban till det dubbla till att börja med.

"Ditt senaste besök: Igår kl. 23:48"

Jag har börjat småstöra mig på att sidan inte alltid märker av då jag var in senast.
Dvs går jag in på 99mac 10:32 och sedan igen 11:12 så vill jag att det ska stå "Ditt senaste besök: Idag kl. 10:32". Nu är det i alla fall för mig så att oftast så registreras inte alla tider jag varit inne.

Sen en grej till, vet inte om det är en bugg eller om ni vill ha det så eller om det beror på det jag beskriver ovan.
Om jag går in i vill säga ”nyheter” forumet och där inne har 8st trådar där det hänt något nytt i sedan jag var där sist, dvs de har en liten neråt pil tänd. Och jag väljer att läsa 3st av dem.
Sen om jag går tillbaks 2 timmar senare så vill jag att forumet ska ha uppfattat det som om jag läste alla trådarna då jag var där två timmar tidigare.
De neråtpilar som nu tänds ska endast marker förändringar efter jag var där två timmar tidigare.

Hoppas mitt inlägg inte vart för rörigt.

Relaterat till inlägg tidigare... Man kan inte se vilka inlägg som är nya i en diskussion. Funkar däremot på Offtopic med den lilla statusikonen uppe upp till vänster i alla inlägg.

Ursprungligen av Christofer:

Relaterat till inlägg tidigare... Man kan inte se vilka inlägg som är nya i en diskussion. Funkar däremot på Offtopic med den lilla statusikonen uppe upp till vänster i alla inlägg.

Statusikonen försvann i en allmän upprensning av forumet. Är enkel att trolla fram igen!

när man användar [code] taggen så blir rutan ganska lång vilket gör att den blåa namnrutan till vänster blir klämt ihop, ett exempel finns här

Ursprungligen av johan dansk:

när man användar [code] taggen så blir rutan ganska lång vilket gör att den blåa namnrutan till vänster blir klämt ihop, ett exempel finns här

Japp - det stämmer. Arvid ska fixa bredden på CODE fönstren.

Saknar också att man inte tas direkt till sitt inlägg när man har postat. Av ulr:en att döma ser det ut som att man borde det men det funkar iaf inte för mig fast jag har ett helt ny-installerat system och Safari 1.2...

J.

Om jag tittar på min egen profil så har jag 499 inlägg (500 med det här, weeee!), men om jag klickar på visa alla inlägg av Jonathan så dyker bara 490 (491) upp...

J.

Om jag trycker på den här knappen

på nya inlägg-listan kommer jag ändå till början av tråden.

Tillägg: fungerar utmärkt på offtopic

under användergrupper i kontrollpanelen verkar det vara fritt fram att gå med i "Öst" ligan, medan alla dom andra färdriktningarna måste godkännas av någon.. iaf om man skall förlita sig på texten som står där.

Ursprungligen av johan dansk:

under användergrupper i kontrollpanelen verkar det vara fritt fram att gå med i "Öst" ligan, medan alla dom andra färdriktningarna måste godkännas av någon.. iaf om man skall förlita sig på texten som står där.

Det stämmer - vi har inte någon ansvarig för 99mac Öst ännu som kan godkänna nya deltagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 11:09

Jag verkar inte kunna växla visningsläge, ie Linjärt/hybrid/trådbaserat.
IE 5 i OS 9. Fungerar det i Safari?

Nu är jag inte säker på om det här är en bugg eller om det är meningen att det ska vara så: Höjer jag kharma så blir det +2, sänker jag den blir det -1. Kanske en grej att förhindra så att ingen dras ner i botten "pang direkt"utan att i stället se till att det blir större positiv effekt?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 17:14

Det ändras inte överallt om jag ändrar en felstavning i titeln.

Denna stavade jag fel http://99mac.se/forum/showthread.php?t=39810 , "vänner" på slutet råkade bli "änner". Den visar det riktigt när man öppnar diskussionen men inte när man öppnar "macos x klient".

Kanske har med webbläsare att göra? Har bara testat med Safari.

Martin

När jag klickar på

-knappen (precis ovanför menyn) så får jag en php-warning.. kanske bara jag, men kan vara värt att kolla upp ändå

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-17 15:21
Ursprungligen av Oliver P:

När jag klickar på

-knappen (precis ovanför menyn) så får jag en php-warning.. kanske bara jag, men kan vara värt att kolla upp ändå

Det är inte bara du.

Nu är i och för sig Omniweb 5 endast en beta (men detta kanske är lätt fixat). Men, den grå navigeringslisten innehåller inte samma val (som t.ex Firefox). Ej heller faller undermenyn ner när man väljer t .ex "Sök"

Kanske en inställning hos mig?

/Brake6

Funkar fortfarande inte med gotonewpost… överhuvudtaget funkar inte #-länkar - eller är det bara jag?

Läser någon ansvarig det här forumet alls?

Ursprungligen av scooterbabe:

Funkar fortfarande inte med gotonewpost… överhuvudtaget funkar inte #-länkar - eller är det bara jag?

Har samma problem med Safari 1.0.1 i OS X 10.2.8
DOCK fungerade alla sorters #-länkar klockrent när jag i helgen surfade på min kompis PC med Internet Explorer 6 på Win98. Värt att kolla upp ...

Jag följer det mesta så ofta jag hinner.

Vad har du för browser Scooter?

samma här, gotonewpost funkar ej.. Safari 1.2 v125

Ursprungligen av Johan S:

samma här, gotonewpost funkar ej.. Safari 1.2 v125

Ni menar knappen "Nya inlägg" eller?

Bevaka tråden