Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elak ström avrättar skärm efter skärm?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu håller min andra CRT-skärm på ett knappt år på att ge upp och jag förstår verkligen inte vad som är fel. Den första som mötte sitt öde hade använts i två år innan jag flyttade till min nuvarande lägenhet. Väl där överlevde den i sex månader. Efterträdaren var lätt begagnad och har nu, efter cirka sex månader den med, börjat med dödsryckningar (blinkar till, svartnar helt och måste stängas av i några minuter för att starta igen).

Så, en tanke tänkt av en god vän till mig — skulle det kunna vara strömmen som är boven i dramat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 14:11

Om det är det så kan du köpa en såndär blixtfångare...ehh...menar skyddpropp för blixt och överspänningar. Den kommer rädda mkt om det är spänningspeaker i nätet.
Har sånna överallt hemma.
Clas Ohlson har de för runt 70spänn.

Smart tänkt, Emilio. Jag har flyttat strömkabeln till ett annat uttag nu och än så länge verkar den ha skärpt upp sig. Får la se hur saker utvecklar sig.

Hälsa Pancho Villa.

Givetvis blinkade skärmen till precis när jag klickade på post-knappen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-02-05 17:38

Verkar som ni har nollfelsproblem i huset (alltså inte noll fel utan fel på nollan). Om nollan faller bort så kan man i vissa fall få 400 V mellan hålen i väggen istället för 230 V.
Det först man ska kolla är om nollskruven i elcentralen är ordentligt dragen. Sen bör man nog kontakta fastighetsskötaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-05 17:46

pancho hälsar tebax...han saknade dej på senaste bymötet.

hoppas det löser sej för dej. Tror fortfarande på spänningspeakar av nån anledning.
Svärfars lght tuggade kabelmodem som faen, sen köpte han en sån och nu får han ha sitt modem fungerandes längre än 2 dar iaf.

Okej, två parallella teorier. Båda verkar vettiga.

Om man tar med det empiriska faktumet att skärmen klarar sig betydligt bättre (ett blink hittills på hela dagen, ta i trä) i ett annat uttag — tyder det på nollfel eller spänningspeakar?

Edit: Skrock

Min positivistiska vetenskapsfilosofi skrattade mig rakt i ansiktet. Bildskärmen fick spatt som på den gamla goa tiden (igår). Jag antar att jag blir tvungen att bege mig ner i ormgropen (Nordstan) och besöka Clas i morgon.

Då var det dags igen. Några månader senare, en ny lägenhet och en ny skärm som svartnar i tid och otid. Vad fan är det här? Har jag en taskig aura eller varför dör mina skärmar om och om igen?

Precis samma symptom denna gång; skärmen (förvisso en rätt gammal AppleVision) svartnar, alltså stänger av sig under en knapp sekund för att sedan komma tillbaka igen. Detta ofta flera gånger i rad.

Vad händer? Vad gör jag för fel? Jag har högspännings-/åskskydd på nätuttaget, försöker att damma av skärmen rätt ofta, stänger av den när jag är från datorn. Jag är nära att söka upp en voodoopräst alltså...

Är både dator och skärm kopplade i jordade uttag? I sånt fall, är det en gammal eller en ny lägenhet?

Ursprungligen av CutePatrix:

Är både dator och skärm kopplade i jordade uttag? I sånt fall, är det en gammal eller en ny lägenhet?

Jag utgår från att uttagen är jordade, men i ärlighetens namn vet jag inte. Det är nya uttag i en 50-talslägenhet. Är inte alla "normala" uttag jordade?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 09:27

Tror jag har ett lysande tillfälle här att sälja en "isolationstrafo"

Ursprungligen av Pär:

Tror jag har ett lysande tillfälle här att sälja en "isolationstrafo"

Bettlare där!
Vad exakt gör en isolationstransformator?

Det syns direkt om ett uttag är jordat, det sitter metallbleck i kontakten. Därimot så är det nya regler (nåja så nya är dom inte) som gör att vid en renovering så är dom inte så pigga på att jorda uttag, för att det ofta innebär stora ingrepp på befintlig el installation. Så ett uttag som var jordat, behöver inte vara det efter en renovering.

Men i ärlighetens namn så tror inte jag det är problemet efter jag läst tråden lite nogrannare. Kopplar du skärmen direkt i väggen eller via din dators el-aggregat?

Ursprungligen av CutePatrix:

Men i ärlighetens namn så tror inte jag det är problemet efter jag läst tråden lite nogrannare. Kopplar du skärmen direkt i väggen eller via din dators el-aggregat?

Den går via en fördelardosa rakt in i de två hålen i väggen. Men jag börjar väl sakteligen inse att det snarare rör sig om otur med smågamla skärmar än någon konspiration mot mig från elbolagens sida.

Eftersom ingen nämt det för dig så gör jag det. En CRT skärm har en viss livslängd då vissa komponenter i den förstörs av tidens tand. Kondensatorer tex torkar ut och håller inte spänningen osv... Livslängden man talar om är mellan 1-5 år och troligen är det så enkelt att din skärm sjunger på sista versen? Det betyder dock inte att du inte skall köpa överspänningsskydd i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 21:36

Apples skärmar var extremt opålitliga förr i världen, särskilt serien AppleVision 1710 AV. Några av Apple Studio Display 17" CRT var behäftade med liknande fel. Syndromet kallades "pop-dim-zoom" därför att skärmen poppade till, blev suddig och slockande. Felet orsakades av defekta högspänningsdelar.

Det är klart — åldern tar ut sin rätt också. Det är jag medveten om. Men när tre skärmar dör under halvårs tid börjar man ju ana oråd. Men du har ju rätt — alla tre har varit bättre begagnade.

trist att ha en sådan otur, själv har jag alltid köpt begnande skärmar, och aldrig haft några sådana problem som du beskriver. Sitter med en grå Apple 17" Colorsynk från jag vet inte när

Som sagt, jag misstänker att min aura är skadlig på något sätt

Väcker liv i tråden igen. Jag har en sony crt-skärm, som nyligen har börjat "blinka", allså bilden sugs ihop, förvrängs och kommer tillbaka på en halv sekund. Samtidigt klickar det i skärmen.

Andra grejer är att skärmen är lite suddig på högra halvan innan den har värmt upp, och den piper lite då och då.

Sedan sex månader har jag haft skärmen där den står nu (i en lägenhet med el från familjen flintas tid, bara att drömma om jordade uttag), och som sagt uppstod problemen för kanske två veckor sen. Skärmen är sju år gammal, men av sony kan man väl vänta sig en viss kvalitet(?).

Där jag bodde förr funkade den utmärkt i tre år.

Imorgon kilar jag ner till Clas Olsson och skaffar ett sånt där fiffigt överspänningsskydd. (Så klarar jag åskan också). Får se om det blir bättre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-10 17:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Väcker liv i tråden igen. Jag har en sony crt-skärm, som nyligen har börjat "blinka", allså bilden sugs ihop, förvrängs och kommer tillbaka på en halv sekund. Samtidigt klickar det i skärmen.

Andra grejer är att skärmen är lite suddig på högra halvan innan den har värmt upp, och den piper lite då och då.

Sedan sex månader har jag haft skärmen där den står nu (i en lägenhet med el från familjen flintas tid, bara att drömma om jordade uttag), och som sagt uppstod problemen för kanske två veckor sen. Skärmen är sju år gammal, men av sony kan man väl vänta sig en viss kvalitet(?).

Där jag bodde förr funkade den utmärkt i tre år.

Imorgon kilar jag ner till Clas Olsson och skaffar ett sånt där fiffigt överspänningsskydd. (Så klarar jag åskan också). Får se om det blir bättre.

Hehe, kom igen nu! Man kan inte vänta sig mer av en sju år gammal CRT-skärm även av märket Sony. Blink, sug, förvrängning och klick samtidigt i någon sekund är alla tecken på avmagnetisering. När det blir för mycket magnetisk laddning laddas det ur automatiskt. Vet inte om alla skärmar har den funktionen men du får samma effekt om du gör det själv manuellt. Alla skärmar av senare modell har funktionen som heter "Degauss" i skärmmenyn någonstans. Testa det så får du se. Om fenomenet däremot dyker upp ofta kan det vara annat fel.

Jag har själv en 3,5 år gammal Philips-skärm 17¨ av bättre modell som börjar bli oskarp från övre vänstra hörnet. Oskärpan försvinner en del efter någon timme när den blir varm så det också är ett naturligt ålderstecken. Något pipandet däremot har jag inte upplevt men det kanske kommer.

Du får nog helt enkelt acceptera din skärms ålderstecken och satsa på en ny. En TFT kanske som ska hålla i ca 50000 timmar utan förlorad skärpa eller konstiga flimmer och avmagnetiseringar.

Jag har också en gammal AppleVision, 850AV heter den och är väl 5-7 år gammal och lever fortfarande, har dock läst att många haft problem med AppleVision-skärmar som dött med pop-dim-zoomfenomen efter bara något år.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 10:13

Dead screen walkin'! We got a dead screen walkin'!

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-11-10 20:03

Jag vet att mina föräldrars PC-skärm också blinkat en del. Det höll på cirka ett halvår. Därefter sa det bara "poff" och luktade lite bränt när syrran satt vid den. Nästa gång jag var hemma tog jag och öppnade och tittade i den. På undersidan av kretskortet syntes tydligt att en lödning helt enkelt hade gått hädan och smält. Jag fixade snabbt dit en ny, skruvade ihop och nu är den som ny (nåja, den blinkar inte i alla fall).

OBS! Pilla inte inne i skärmen om du inte vet vad du gör. Framförallt, låt skärmen stå urkopplad några minuter. Det finns högspänning där och man ska inte pilla med det om man inte vet vad man gör! Jag tar inget ansvar om du blir grillad.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-17 12:15

Att det finns jordade uttag fär man själv behöver dem är ju inte vanligt i ett äldre hus. Och det ä lite trist att ha en skarvsladd från köket på nedre våningen upp till kontor på övre våningen.

Hur viktigt är det att ha jordade uttag, sett till _datorns_ och/eller _skärmens_ välbefinnande?
(inte min egen säkerhet.)

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 13:47
Ursprungligen av Micke F:

Att det finns jordade uttag fär man själv behöver dem är ju inte vanligt i ett äldre hus. Och det ä lite trist att ha en skarvsladd från köket på nedre våningen upp till kontor på övre våningen.

Hur viktigt är det att ha jordade uttag, sett till _datorns_ och/eller _skärmens_ välbefinnande?
(inte min egen säkerhet.)

/M

Det står i alla handböcker att man ska ha jordat uttag. Bland annat ska utstrålningen från skärmen bli betydligt mindre. Använd jordat uttag, eller dumpa de där gamla skärmarna och köp en fräsch TFT.

Ursprungligen av Micke F:

Att det finns jordade uttag fär man själv behöver dem är ju inte vanligt i ett äldre hus. Och det ä lite trist att ha en skarvsladd från köket på nedre våningen upp till kontor på övre våningen.

Hur viktigt är det att ha jordade uttag, sett till _datorns_ och/eller _skärmens_ välbefinnande?
(inte min egen säkerhet.)

/M

Viktigare än man tror - de är gjorda för att anslutas till jord, och mår generellt sett inte alltför bra av att stoppas i ojordade uttag. Garantin brukar dessutom inte gälla om man kört ojordat, så bara det är en nog bra anledning i sig. Tycker faktiskt det är värt det att anlita en behörig elektriker och få det ordnat, även om de kan konsten att ta betalt

1
Bevaka tråden