Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v4 Feedback: 99mac endast 50% Windows

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har glädjen att berätta att 99mac nu endast drivs till 50% på en Windows 2000-baserad server.

Från och med nu finns nämligen våra databaser på en FreeBSD-baserad server. Efter flytten av 99mac som sker nästa vecka är vi 100% FreeBSD-baserade.

Varför inte Mac OS X?

- Vi har inte råd helt enkelt, 99mac har redan tillgång till ett flertal Intelbaserade servrar med snabba SCSI-diskar och RAID-5 lösning. En uppgradering till Xserve G5 skulle kosta cirka 35.000kr exkl moms per server och vi får inget stöd ifrån Apple i denna fråga.

- Vill du skänka pengar till en Xserve insamling? Det hade ju varit kul men frågan är om inte pengarna kan användas till roligare saker. Det är upp till er, jag lägger gärna en grundplåt för att komma igång.

Fascinerande att inte fler engagerar sig när vi kastar ut Windows efter allt tjat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 06:33
Ursprungligen av Björnström:

Fascinerande att inte fler engagerar sig när vi kastar ut Windows efter allt tjat

Såg inte att ni öppnat igen förrän nu...

När jag läser detta så blir jag grymt sugen att testa BSD på någon av mina burkar!

Ursprungligen av eric:

Såg inte att ni öppnat igen förrän nu...

När jag läser detta så blir jag grymt sugen att testa BSD på någon av mina burkar!

Tja, installera OS X så har du en BSD smak iaf..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 21:40
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tja, installera OS X så har du en BSD smak iaf..

Nja, inte på server - har dåliga erfarenheter av mac os x server...

Jättebra!

Jag har för mig att Jeremy Zawodny har en massa tips om hur man får ut "det lilla extra" av mysql under fbsd...

när åker resten av siten över till ett riktigt operativ system då?

Arvid ska installera FreeBSD på nya burken (2.8GHz Xeon med 6x36.4GB Ultra320 SCSI 15.000rpm) imorgon. Jag åker ner med maskinerna på lördag morgon och på måndag bör dom vara online.

Så...kanske onsdag - torsdag?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-04 16:39

Om det inte räcker med en Xserve för att driva 99mac så är det nog lika bra att lägga ner. Jag bidrar gärna till en Xserve iofs, men likaväl till driften eller ngt annat. Håller med dig om att eftersom unix-burkarna redan finns och är "gratis" så varför lägga pengar på nyinköp.

//mattan

btw, v4 ser kanon ut och ruskigt snabbt även från Jakarta!

Ett steg i rätt riktning! Har det gått bra med FreeBSD? Jag har kört det lite grann och tycker det är ett kul OS med bra pakethanteringssystem.

Ciryon

Varför just FreeBSD och inte någon av dom andra BSD-varinterna?

Menar inte att ifrågasätta valet utan mer för att jag är lite nyfiken på vad det har varit för bakomliggande krav, behov, ramar, mm, som styrde er till FreeBSD.

Kör själv OpenBSD på min hemmaserver.

/Anders I

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-02-04 19:17
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Varför just FreeBSD och inte någon av dom andra BSD-varinterna?

Menar inte att ifrågasätta valet utan mer för att jag är lite nyfiken på vad det har varit för bakomliggande krav, behov, ramar, mm, som styrde er till FreeBSD.

Kör själv OpenBSD på min hemmaserver.

/Anders I

Tja, igentligen finns det ingen specifik anledning till att vi valde just FreeBSD.
CommuniGate, som även körs på burken(mac.se) fungerade inte på RedHat som vi först var påväg att installera.
Då tänkte jag BSD (har tidigare kört NetBSD). Som jag förstått det så är FreeBSD en av de mest användarvänliga BSD smakerna (medans OpenBSD anses vara en av de säkraste)
Inga djupa tankar bakom beslutet dock. Jag högg en BSD smak helt enkelt.

/arvid

Ursprungligen av Arvid:

Inga djupa tankar bakom beslutet dock. Jag högg en BSD smak helt enkelt.

/arvid

OK. Det låter som när jag valde OpenBSD. Läste en mycket kort jämförelse (max 20 rader text tror jag att det var) mellan de olika BSD som fanns och fastnade för säkerheten hos OpenBSD. Att det sedan var installationen för OpenBSD som gick snabbast att ladda ner, jämfört med t.ex FreeBSD fällde avgörandet

/Anders

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 22:36
Ursprungligen av Björnström:

Från och med nu finns nämligen våra databaser på en FreeBSD-baserad server. Efter flytten av 99mac som sker nästa vecka är vi 100% FreeBSD-baserade.

Dubbelt bravo! (Open Source i allmänhet och *BSD i synnerhet!) Visst ja - trefaldigt bravo! (Nya forumet!)

Det är helt tack vare Arvid kan jag säga - personligen har jag svårt för *nix eftersom jag föredrar att inte skriva kommandon utan vill klicka istället

Nu kör vi Webmin och jag kan göra åtminstonde hälften av det jag vill göra på ett smidigt sätt och det avgjorde frågan. Dessutom är ju FreeBSD snabbt som tusan har jag märkt.

Ursprungligen av Björnström:

Dessutom är ju FreeBSD snabbt som tusan har jag märkt.

Det brukar bli så när man använder ett riktigt operativsystem!

  • Medlem
  • 2004-02-04 22:45

Bra att MS grejerna åker ut!

http://www.freebsd.org/gallery/gallery.html

Uppdatering: Det ser ut som om vi måste skjuta på vår serverflytt och byte till 100% Unix en vecka framåt pga lite byråkratiska prylar. Vi hinner inte få klart abbonemanget och nya IP:n verkar det som. Trist. Huvudsaken är att det är på gång.

Hrm, jag kör också 50% Windows

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-05 17:40

Grattis! Stort symbolvärde!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 18:17

Sitter nu på gprs till z600 och när jag tog bort bilder känns det hyfsat snabbt. Finns det någon text only variant av 99mac alternativt mod_gzip för att minska väntandet när man kör smal lina?

Ursprungligen av eric:

Sitter nu på gprs till z600 och när jag tog bort bilder känns det hyfsat snabbt. Finns det någon text only variant av 99mac alternativt mod_gzip för att minska väntandet när man kör smal lina?

Bra förslag!! Detta är något för utvecklare-gänget att fixa snarast.

Ursprungligen av eric:

Sitter nu på gprs till z600 och när jag tog bort bilder känns det hyfsat snabbt. Finns det någon text only variant av 99mac alternativt mod_gzip för att minska väntandet när man kör smal lina?

Eftersom jag aldrig kan låta bli att propagera för bättre html kan inte hålla truten nu heller!

Låt oss säga att hela 99mac forumets layout var helt och hållet css baserad (vilket det _inte_ är) så hadde det var ytterst enkelt att göra en alternativ stylesheet med mindre bilder etc, man hadde även kunna skippat logiken för att göra "utskriftsvänlig" sida, bara ett alternativt stylesheet för utskrift, tadaa.

Nu vet jag givetvis att 99mac inte har mycket bestämmande i detta då man använder vBulletin som forumprogramvara, men man kan ju hoppas på att killarna bakom vbulletin har lite framtidsvisioner...

Ursprungligen av johan dansk:

Eftersom jag aldrig kan låta bli att propagera för bättre html kan inte hålla truten nu heller!

Låt oss säga att hela 99mac forumets layout var helt och hållet css baserad (vilket det _inte_ är) så hadde det var ytterst enkelt att göra en alternativ stylesheet med mindre bilder etc, man hadde även kunna skippat logiken för att göra "utskriftsvänlig" sida, bara ett alternativt stylesheet för utskrift, tadaa.

Nu vet jag givetvis att 99mac inte har mycket bestämmande i detta då man använder vBulletin som forumprogramvara, men man kan ju hoppas på att killarna bakom vbulletin har lite framtidsvisioner...

vb3 är nästan helt CSS baserad - det finns fortfarande en del saker som inte är det pga kompabilitetsskäl.

Det hade inte varit något problem överhuvudtaget att skapa ett separat skin som saknas bilder, har en annan storlek osv osv. Skins är väldigt modifierbara eftersom dom är skiljda ifrån själva forumlogiken.

Ursprungligen av Björnström:

vb3 är nästan helt CSS baserad - det finns fortfarande en del saker som inte är det pga kompabilitetsskäl.

Det hade inte varit något problem överhuvudtaget att skapa ett separat skin som saknas bilder, har en annan storlek osv osv. Skins är väldigt modifierbara eftersom dom är skiljda ifrån själva forumlogiken.

nästan ja Har upptäckt en hel del småsaker som kan vara lite störiga när man sitter och gör ett par nya skins, tex att csskod är lagt in direkt i html koden, som tex citatrutan ovan..

Givetvis kan man ha ett alternativt skin, men då förlorar man fördelarna jag (otydligt) nämnde ovan nämligen den smidiga övergången, nu måste besökaren välja ett alternativt skin för utskrift eller en mobil enhet.
Med css hadde man kunna länka (på varenda sida) till ett antal olika stylesheets (med tex media="print" i <link> taggen), i detta fallet den normala, en för print och en för mobila enheter. Då kommer besökaren automagiskt få den css som passar bäst till hans platform eller för utskrift. grymt eller hur

Som sagt, jag giller propagera för den sortens ting..

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 10:24
Ursprungligen av Björnström:

vb3 är nästan helt CSS baserad - det finns fortfarande en del saker som inte är det pga kompabilitetsskäl.

Skulle vara intressant om ni började samla in dessa skäl så skall vi nog lösa dem för er (the right way ). Vilka browsers testar ni på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 20:22
Ursprungligen av Björnström:

[B] Efter flytten av 99mac som sker nästa vecka är vi 100% FreeBSD-baserade.

Är det till Levonline? Eller har ni nytt hostingföretag på G?

Jag tror många missar vissa grundläggande saker i mitt sätt att utveckla:

- Min arbetsmetodik grundar sig på att snabbt nå resultat (jag är otålig), jag saknar kunskaper inom programmering och jag bygger steg-för-steg i takt med att jag hittar nya möjligheter och lösningar.

Därför:

- Vi utvecklar sällan "moduler" själva utan köper in färdiga system som vi sedan integrerar med varandra för att nå synergieffekter.

- Vi ändrar sällan i "moduler" speciellt mycket för att enkelt kunna applicera kommande uppdateringar med så lite strul som möjligt. Så stor del som möjligt skall ligga i templates, så lite som möjligt i själva PHP-filerna.

- Det skall vara kostnadseffektivt: tid är pengar. Jag anlitar Martin Belak och Arvid Björkström för systemutvecklingen idag och det är duktiga killar som likaväl skulle kunna jobba mot "riktiga" kunder som betalar mycket bra för deras tid. Därför gäller det att hitta lösningar som inte kräver alltför mycket modifiering för att fungera med existerande system.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 11:17

Ok, ok. Det var inte min mening att trampa någon på tårna. Ville bara visa mig hjälpsam.

Förstår vad du menar med att se snabba resultat. Tror t.o.m. amerikanarna kallar metoden att vara en "Pathfinder".

Skall inte säga mer om denna saken.

Det var egentligen inte så jag menade - jag tänkte mest föreslå att intresserade personer anmäler sig till användargruppen "utvecklare" (finns i kontrollpanelen) och drar sitt strå till stacken!

Det händer mycket just nu - vi har fått helt nya möjligheter med nya servrar och ny lina osv osv. Vi kommer skriva mer om detta inom kort.

Bevaka tråden