Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart dags?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå alla ryktesmullvadar!

Nu börjar jag fundera lite. Jag har SNART fått loss pengarna till en G5:a (2x1,8-modellen). MEN! Det var ju ett tag sedan Apple släppte något nytt på hårdvarufronten, förutom iPod, speciellt jämfört med hur lång tid det tog för Apple att uppdagtera G5-linjen förra gången. Är det snart dags igen? Ska man vänta ut nästa modell? Om man råkar köpa en några Mhz för långsam G5:a kan jag ju leva med det. Det var ju värre för dem som betalade i princip samma för 1x1,8 Ghz, som andra gjorde för dubbla kraften någon vecka senare. Men risken att Apple slår till med en 4x1,8 Ghz är väl inte överhängande..?

Så vad säger ni? Ska man vänta eller slå till om två-tre veckor?

/Jens

Jag skulle ha väntat.

Det är svårt att svara på. Det är inte roligt att beställa en dator, för att några veckor senare kunnat få en snabbare för samma pengar. Men tänkt då på att om du beställer din G5:a i dag har du den inom en vecka. Om du väntar och beställer en när nya lanseras, få du räkna med en lång leveranstid.

Frågan tillbaka till dig; hur viktigt är datorn för dig? Behöver du den nu eller kan du vänta?

Ursprungligen av Christian Åhs:

Det är svårt att svara på. Det är inte roligt att beställa en dator, för att några veckor senare kunnat få en snabbare för samma pengar. Men tänkt då på att om du beställer din G5:a i dag har du den inom en vecka. Om du väntar och beställer en när nya lanseras, få du räkna med en lång leveranstid.

Frågan tillbaka till dig; hur viktigt är datorn för dig? Behöver du den nu eller kan du vänta?

Om det bara blir en processorhastighetsökning på G5:orna så lär det inte bli så lång leveranstid , men man vet ju aldrig?

Jag har lärt mig att alltid vänta några revisioner in på en ny datormodell, för att vara på den säkra sidan med barnsjukdomar osv. Nu stämmer det ju inte alltid, som till exempel G4:an, som gick från helt ok till "vindtunnel" på en sådan revision.
Relevant är nog som Christian säger, behöver du datorn nu, eller kan du vänta? Den som väntar på något gott, vet du!

Sitter i samma sits som du. Kommer förhoppningsvis snart att få loss en massa pengar och har haft dual 1.8 i sikte hela tiden. Eftersom penninginströmmningen har dragit ut på tiden har jag dock kommit allt närmare en release av en ny dator. För mig kommer den nya datorn vara mycket viktig, både prestandamässigt och leveransmässigt. Frågan är ändå om det inte är att fördra att vänta och se om de släpper något nytt. Vid eventuell uppgradering brukar ju dessutom de "gamla" datorerna säljas ut till mkt bättre priser och det är ju i sådana fall något man kan utnyttja. Den nuvarande G5:an är inte dålig, och kan man då få den till ett mkt bättre pris så kan det vara ett nog så attraktivt alternativ!

/Jont Olof

Hmm.. Jo, det är klart jag KAN vänta. Men jag VILL inte. Jag MÅSTE dock vänta ca tre veckor för pengarna kommer från en lägenhetsaffär som tar några veckor att slutföra.

Anledningen att jag uppgraderar från min gamla trotjänare G3 / 266 mhz är att jag insett att det är dags att gå över till OS X någon gång. Jag har verkligen försökt att klamra mig fast vid 9:an länge nu, men snart går det inte längre. Dessutom verkar ju Apple fått ordentlig ordning på OS X. G5:an med dubbla processorer är också en så prisvärd dator att det i princip är rent korkat att inte byta nu, när jag får loss pengarna. (Dessutom låter ju skattemyndigheten en skjuta upp skatten på realisationen av lägenheten om man återinvesterar i en ny lägenhet. Tack för det räntefria lånet, RSV!)

Men det jag klurar lite på är om det är någon som hört något konkret rykte om en uppgradering? För visst önskar vi oss alla nyare och snbbare datorer, men är det ett halvår bort eller är det alldeles runt hörnet nu? Någon som "vet"..?

/Jens

Ursprungligen av jensohlsson:

Hmm.. Jo, det är klart jag KAN vänta. Men jag VILL inte. Jag MÅSTE dock vänta ca tre veckor för pengarna kommer från en lägenhetsaffär som tar några veckor att slutföra.

Men det jag klurar lite på är om det är någon som hört något konkret rykte om en uppgradering? För visst önskar vi oss alla nyare och snbbare datorer, men är det ett halvår bort eller är det alldeles runt hörnet nu? Någon som "vet"..?

/Jens

Svårt att veta med tanke på att det finns så många variabler som kan och har försenat lanseringar tidigare. Men jag skulle bli mycket förvånad om inte Apple släpper snabbare G5:or inom nån månad och även snabbare Powerbooks.

1
Bevaka tråden