Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ÅÄÖ i P900

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-04 18:23

Jag har problem att skriva både stora och små ÅÄÖ i min P900 när jag använder pennan.

Jag har läst hur man ska göra, men det funkar typ bara 1 gång av 20 när jag skriver. Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-02-04 20:14

Hej Josef,

Det där är lite klurigt, jag övade nog en timme för att få ä och ö att sitta.
Å är väl inga problem, skriv ett a i nedre fältet (under den pilformade mittmarkeringen av skärmen) och direkt därefter skriver du en ring i det övre fältet. Funkar alltid, åtminstone om du ritar ringen baklänges, börja nedtill och börja ringen åt vänster.

Ä och Ö är lite svårare tills du hittat tekniken. du börjar likadant som ovan. Alltså skriver ett o eller a i nedre fältet. Sen följer du snabbt upp med två parallella streck i övre fältet. De strecken ska starta upptill och dras i 45° vinkel ned till höger. Det är viktigt att du inte drar dem för rakt (uppifrån och ned) för då blir det bara två 1:or. Likaså får du inte dra dem för rakt åt sidan för då blir det ett "=". Utan någonstans mitt emellan.

Vill du skriva stora bokstäver (versaler) så vet du säkert redan att du ska skriva bokstäveran så att de överlappar den tänkte mittlinjen (markerad av pilen till höger).

Prova så får du snart till det, sitt sen och öva en timme så sitter det som en smäck!

Hasse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-04 21:33

Tack för utmärkt instruktion! Nu sitter Å väldigt bra. ÄÖ behöver lite mer träning, är dock inte uppe i en timme än!

1
Bevaka tråden