Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Abbonemang eller kontantkort?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska väl köpa mig en mobil snart, men jag har hela tiden varit på det klara med att det är kontantkort som gäller. Då ringer en kompis och vi pratar en stund och bland annat så berättar han om sin nya t610 som han har vodaphone på. Det verkar ganska fördelaktigt.

Så vilket är egentligen bäst? och om man kör på abbonemang, vilket är bäst? Och om man kör kontant, vilket är bäst?

Det beror på om du ringer på dagtid eller kvällstid och hur länge du pratar.

Sök runt efter avgifterna för några olika abonnemang och uppskatta hur mycket du kommer att ringa på dag- och kvällstid.
Sen är det bara att börja räkna...;-)

Sen kan du ju räkna in hur stor totalkostnaden blir för att köpa en telefon med abonnemang eller till kontantpris.

Lägg därefter in alla i siffror i excel och gör nåt snyggt diagram över hur mycket de olika alternativen kostar över en tvåårsperiod. (eller så länge du tror att du kommer att använda telefonen.)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 17:41

Eller oxå inser du att frihet har ett pris : men aldrig för högt…
Brukar resonera som så att så länge man inte binder sig för något så är det braigast. Tycker jag då alltså…

(kontantkortsanvändare sedan en herrans massa år - vodafone regerar)

... eller använd räknesnurran på:

http://www2.cint.se/sweden/asp20/Tele_MobileCounter.asp

//Mikael

Gillar djuice - alltid samma taxa till alla telefoner! Enkelt och bra!

  • Medlem
  • 2004-01-23 22:14

Jag har Djuice och gillar det inte.

Nätet har legat nere en hel dag. När min telefon har varit avstängd så har de som ringt fått reda på att det inte finns någon abonnent med det numret. När jag sedan ringer felanmälan så får jag betala mobiltelefontaxa för hela samtalstiden och det tog tid... När jag väl kommit fram så säger kundtjänst att min telefon var felkopplad och säger att dom fixar det. Samma problem kvarstår dock fortfarande. Jag har ingen lust att betala över hundra kronor (samtalstaxa för att komma fram) för att göra felanmälan igen.

Jag kommer att byta. Lågt pris är inte allt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-01-24 00:36

Man kan vara fri fast man har ett abonnemang. Du behöver inte binda sig på flera månader. Om man ringer för mer än 200-300 per månad lönar det sig med ett fast abonnemang sägs det.
Sedan är ju det billigare att ringa på fast abonnemang, per minut.
Man bör se upp när man köper telefon med abonnemang. Det som kallas "förhöjd månadsavgift" är bara en dold avbetalning på telefonen. Kan ligga på 100 kr extra /månad t.ex. i 18 mån bindningstid.
Man kan också binda sig på kortare tid till vanlig månadskostnad och avdrag direkt vid köp, t.ex. 700 kr. Allt efter önskemål.

  • Medlem
  • 2004-01-24 00:40

Nu kostar Halebop 19 öre kvällstid och 35:-/Mb GPRS.. 99öre/GSM och ligger på felias nät med samma teckning.

  • Medlem
  • 2004-01-24 00:49

Jag har ett gammalt skönt Comviq Joker abonnemang. Själv gör jag allt för att undvika Telia och är nöjd med Comviq.
Jag tycker att abonnemang fungerar utmärkt, autogiro på räkningarna så slipper du oroa dig. Bland det värsta jag vet är folk som säger "jag har inga pengar kvar på mobilen".

Är inte risken att man ringer för för mycket då då?

men du har helt rätt i att det är jobbigt med folk utan pengar på mobilen och det är jobbigt att inte ha några pengar på mobilen när affärerna är stängda.

Enligt vad jag har förstått så blir den förhöjda månadsavgiften billigare än att köpa telefonen rakt pga att företagen räknar med att man ringer för mycket pengar. Nån som vet?
Jag har inget emot att köpa på abis om det inte blir jättemycket dyrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-04 21:26

Är det någon som har testat Cint / EasyChange,, låter ganska bra...
http://www2.cint.se/sweden/asp20/Tele_MobileCounter.asp

Använder mig av ACN, funkar bra... Var den som kunde ringa vid tolvslaget på nyår i gänget Går på telias när...

1
Bevaka tråden